چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۵۴
کد مطلب : ۱۲۲۴
plusresetminus
این روز‌ها در حالی که برخی کارشان را به خاطر کرونا از دست داده اند و برخی هم نگرانند که آینده کاری شان چه می‌شود، عده‌ای هستند که از همین کرونا در حال سوء استفاده هستند و ترفند‌هایی برای این سوء استفاده به کار می‌برند.
۶ کلاهبرداری‌ای که در دوران کرونا رواج پیدا کرد
صبح‌شد: این روز‌ها در حالی که برخی کارشان را به خاطر کرونا از دست داده اند و برخی هم نگرانند که آینده کاری شان چه می‌شود، عده‌ای هستند که از همین کرونا در حال سوء استفاده هستند و ترفند‌هایی برای این سوء استفاده به کار می‌برند.

آن‌ها برای دور زدن کاسب کارانه کرونا روش‌هایی را ابداع کرده اند که شنیدنش دود از کله آدم بلند می‌کند! در میان این روش‌ها از تلاش برای مثبت یا منفی کردن تست کرونا در آن تا سفر‌های قاچاقی و... پیدا می‌شود که در ادامه به برخی از شگرد‌های این متقلبان برای دور زدن محدودیت‌ها پرداخته ایم و امیدواریم که دیگر شاهد آن‌ها نباشیم.

 
 بازار سیاه تست منفی فروشی

همین اولش بگوییم که خوب شد مصوبه تست کرونا برای سفر‌های داخلی را برداشتند و گرنه شاهد تعداد بیشتری از این دست تقلب‌ها می‌شدیم. با این حال از تابستان هر فردی که قصد داشت سفر بین المللی داشته باشد، باید حتما برای ورود به فرودگاه امام خمینی (ره) و نشستن در هواپیما از آزمایشگاهی تست منفی کرونا ارائه می‌داد تا هم برای پرواز مشکلی نداشته باشد و هم لازم نباشد در کشور مقصد آزمایش کرونا بدهد.

همین اجبار باعث شد تا بازار سیاهی برای فروش جواب منفی کرونا بین مسافران و برخی آزمایشگاه‌ها به راه بیفتد و برخی از مسافران برای به تاخیر نیفتادن سفرشان در ازای پرداخت پول جواب جعلی در دست بگیرند و سوار هواپیما شوند.

البته این کار در بیشتر مواقع خارج از آزمایشگاه‌ها و فقط با سوء استفاده از سربرگ و نام آزمایشگاه صورت گرفته است. با وجود این، کاربران زیادی در توئیتر از تجربه سفرشان با همین تست‌های جعلی نوشته اند که برای آن‌ها بین یک تا دو میلیون تومان بدون انجام تست واقعی هزینه برداشته است و متاسفانه به خیال خودشان زرنگی کرده اند و معلوم نیست تا کنون چند نفر را به ویروس کرونا آلوده کرده باشند.

 تست مثبت دوست‌ها

شاید باورتان نشود، اما همه به دنبال پاسخ منفی بودن تست کرونای شان نیستند بلکه از آزمایشگاه‌ها تقاضا می‌کنند تست منفی آن‌ها را مثبت کنند!

این جا همان جایی است که گفتم دود از کله آدم بلند می‌شود. این افراد برخلاف دسته قبل به دنبال راهی برای خریدن تست مثبت کرونا هستند. حتما شما هم کنجکاو شده اید که چرا فردی باید تظاهر به داشتن کرونا کند؟ این نکته را هم بگوییم که این علاقه بیشتر در میان کارمندان وجود دارد. حالا دیگر راحت‌تر می‌شود حدس زد. درست است، برای گرفتن مرخصی استعلاجی و ماندن در خانه. البته جواب مثبت حدود یک میلیون تومان از منفی گران‌تر است آن هم به این دلیل که بیمه‌های تکمیلی معمولا پول آزمایش مثبت کرونا را به کارمندان پرداخت می‌کنند، اما پول آزمایش‌های منفی کرونا را نه. متاسفانه واضح است که مرخصی با حقوق بین برخی از کارمندان، آن‌ها را وسوسه کرده که به دروغ هم که شده، تست آزمایش مثبت را نشان بدهند و از این امکان به نفع خود استفاده کنند.

 مامور نما‌ها

شگرد‌های شیادانه تنها در تست مثبت و منفی کرونا خلاصه نمی‌شود بلکه در همین مدت کوتاه که محدودیت‌هایی ایجاد شده، عده‌ای از این موقعیت سوء استفاده و خودشان را به عنوان مامور اماکن و اداره بهداشت معرفی می‌کردند و به سراغ واحد‌های صنفی متخلفی می‌رفتند که یا پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کردند یا بعد از ساعت ۱۸ هم مغازه را باز نگه می‌داشتند و از آن‌ها اخاذی می‌کردند.

هرچند تا کنون چندین نفر که با این شیوه از مردم اخاذی و کلاهبرداری کرده اند، توسط پلیس دستگیر شده اند، اما باز هم باید مراقب سوء استفاده این شیادان بود. با این حال از کسبه محترم خواهشمندیم که برای حفظ سلامت خود و خانواده شان به تصمیمات ستاد ملی کرونا احترام بگذارند تا ان شاء ا... هر چه زودتر شاهد از بین رفتن این ویروس باشیم و دیگر شاهد آمار‌های ترسناک تعداد کشته‌های کرونا نباشیم.

 سفر‌های قاچاقی

از آن جایی که در محدودیت‌های جدید هم برای خروج از شهر‌ها هیچ محدودیتی وجود ندارد و پلاک‌های بومی هر شهر اجازه خارج شدن و وارد شدن به شهر‌های شان را دارند، این احتمال وجود دارد که باز هم شاهد سفر‌های قاچاقی باشیم. سری قبل که محدودیت‌هایی برای سفر به شهر‌های شمالی در نظر گرفته شد، متاسفانه برخی رعایت نکردند و با دور زدن محدودیت‌ها خودشان را به شهر‌های شمالی رساندند. البته این اتفاق به کمک تعدادی از دارندگان خودرو با پلاک بومی شهر‌های شمالی رخ داد. روش آن‌ها به این شکل بود که معمولا مسافران در قبل از ورودی شهر‌ها که توسط پلیس کنترل می‌شود، توقف می‌کردند و با کمک خودرو‌های پلاک بومی خودشان را به ویلاهایشان در شهر‌های شمالی می‌رساندند. همان زمان هم این اتفاق بازتاب‌های زیادی در شبکه‌های اجتماعی داشت.

 ماسک‌های اتو کشیده

در روز‌های پایانی تیر، فیلم کوتاه ترسناکی از یک خرابه منتشر شد و آرامش را از همه گرفت. کادری که از بالا بسته شده بود، چند جوان را نشان می‌داد که در خرابه‌ای نشسته‌اند و ماسک‌های استفاده‌شده را جمع‌آوری می‌کنند. خبر مثل برق و باد پیچید؛ کارگاهی پلمب‌شده در شرق تهران ماسک‌های دست دوم را می‌شویند، بسته‌بندی می‌کنند و دوباره به مردم می‌فروشند.

تنها کمی بعد از انتشار این خبر، مردم در شبکه‌های اجتماعی فراخوان سوراخ یا قیچی‌کردن ماسک، پیش از دور انداختن را دست به‌دست می‌کردند. هر چند سازمان دهی شده بودن این اتفاق تایید نشد، اما ولنگار بودن عرضه ماسک که توسط سوپر مارکت ها، دست فروش‌ها و... انجام می‌شد مهم‌ترین دلیلی بود که مردم را نگران می‌کرد. البته هنوز هم باید برای خرید ماسک دقت زیادی کرد و این داروی ضد کرونای موجود را از مراکز معتبری مثل داروخانه‌ها تهیه کرد.

 شیادان کرونایی

غیر از آن چه خواندید، شیوه‌های دیگری هم برای دور زدن محدودیت‌ها وجود دارد. مثلا در روز‌هایی که به دلیل محدودیت‌ها عمل‌های زیبایی ممنوع بود، برخی از پزشکان و تکنسین‌ها بدون رعایت پروتکل‌ها و اتاق ایزوله بیماران شان را در زیرزمین عمل کردند. در کنار این موضوع از شیادانی که دارو‌های تقلبی را به عنوان داروی کرونا یا واکسن‌های کرونایی فروختند، نمی‌توان به آسانی گذشت. به هر حال امیدواریم که هر چه زودتر شر این ویروس از سرمان کم شود و شاهد این شیادی و کاسبی از سلامت مردم نباشیم.

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdca.un6k49nuy5k14.html
منبع : خراسان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما