پنجشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۰۳
کد مطلب : ۱۲۳۲
plusresetminus
درحالی‌که دولت تعطیلات 2هفته آینده را برای همه دستگاه‌ها الزام‌آور دانسته، دیروز مجلس رأی به برگزاری جلسات علنی‌اش در این ایام داد.
برخلاف دستور دولت، مجلس جلسات علنی‌اش را ادامه می‌دهد
صبح‌شد: نمایندگان دیروز در نشستی غیرعلنی ضمن گلایه از بی‌خبری بهارستان از تصمیمات ستاد کرونا و دخیل نبودن در روند تصمیم‌گیری‌های این ستاد، خواستار برگزاری نشست‌های مجلس به‌رغم تعطیلات فراگیر  2هفته پیش‌رو شدند.

این در حالی است که بنا به اعلام دولت از اول آذر‌ماه کشور برای 2هفته تعطیل خواهد شد؛ تعطیلی گسترده‌ای که طیف وسیعی از مشاغل و ازجمله مجلس را شامل می‌شود؛ چنانچه به‌دنبال تصویب این تصمیم در ستاد ملی مبارزه با کرونا، عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور و فرمانده ستاد ملی مبارزه با کرونا با تأکید بر اینکه مصوبه ستاد ملی کرونا حکم قانون را دارد، گفت: همه دستگاه‌ها مشمول محدودیت‌های کرونایی می‌شوند. قید حکم قانون داشتن و ضرورت اجرای آن، اما خوشایند بهارستانی‌ها قرار نگرفت و سبب شد که نمایندگان با تأکید بر حفظ استقلال قوه‌مقننه در قبال قوه دیگر از تعیین‌تکلیف امورشان از سوی دولت گلایه‌مند شوند و رأی به برگزاری نشست‌های علنی بهارستان در 2هفته پیش‌رو دهند. تأکید نمایندگان برای برگزاری نشست‌های علنی مجلس در حالی است که طی 6ماه‌ استقرار این مجلس که با پاندمی کرونا همراه شد، قریب به 40نماینده به کرونا مبتلا شده‌اند و ابتلای به این ویروس سبب فوت عیسی جعفری نماینده کبودرآهنگ در مجلس شد.

فاطمه رهبر و علی رمضانی‌دستک، منتخبان تهران و آستانه‌اشرفیه نیز پیش از آغاز به‌کار مجلس یازدهم بر اثر ابتلا به کرونا جانشان را از دست دادند. تصمیم به برگزاری نشست‌های علنی مجلس در 2هفته آینده در نشست غیرعلنی ‌و پیش از برگزاری جلسه علنی گرفته شد و جزئیاتی از چند و چون مذاکرات آن در دست نیست. با آغاز جلسه علنی و رسمی مجلس، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس با بیان اینکه در جلسه غیرعلنی درباره نحوه برگزاری جلسات در زمان کرونا بحث و بررسی صورت گرفت، گفت: از ساعت ۷ و ۴۵ دقیقه جلسه غیرعلنی آغاز شد و امروز هم همچون روز سه‌شنبه مباحث کرونا در دستور کار بود. وی افزود: با توجه به اینکه طبق آیین‌نامه و قانون‌اساسی باید در هر شرایطی جلسات صحن و کمیسیون‌ها برقرار باشد و 2هفته آینده نیز بودجه در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد، گفت‌وگوهایی صورت گرفت و به جمع‌بندی‌هایی هم رسیدیم.

   از مجلس فقط 290نماینده و یک ساختمان باقی مانده

گلایه نمایندگان از دولت برای نادیده گرفتن ‌شأن مجلس و جایگاه نمایندگی در ستاد مبارزه با کرونا اما محدود به نشست غیرعلنی‌شان نشد و به مذاکرات صحن علنی نیز کشیده شد؛ چنانچه محمدرضا صباغیان، نماینده بافق در اظهارات تندی از خدشه‌دارشدن جایگاه نمایندگی گلایه کرد و رئیس مجلس را مخاطب خود قرار داد و گفت: به رهبر انقلاب بگویید از مجلس جز یک ساختمان با ۲۹۰ آدم باقی نمانده است. صباغیان در اخطاری با استناد به اصل۷۱ و۷۴ قانون اساسی با بیان اینکه امروز متأسفانه نه‌تنها مجلس در رأس امور، بلکه در پایین امور نیز قرار ندارد به انتقاد از عملکرد شورای اقتصادی قوا و دولت پرداخت و ادامه داد: امروز نیز ستاد کرونا برای کل کشور و حتی مجلس تصمیم می‌گیرد و می‌گوید مجلس باید تعطیل شود؛ درحالی‌که یک نفر از مجلس در این ستاد ملی حضور ندارد. این توهین به مجلس است و شما باید از جایگاه مجلس دفاع کنید.

در مقابل سخنان نماینده بافق، قالیباف گفت: این نقص وجود دارد و مجلس باید در ستاد ملی کرونا نماینده داشته باشد. مکاتبات آن نیز انجام شده است، اما شما نباید به این شکل به مجلس توهین کنید؛ چراکه مجلس مرده نیست و ما پیگیر هستیم تا مجلس هم عضو ستاد ملی مبارزه با کرونا شود. این سخنان قالیباف با واکنش نمایندگان همراه شد و جمعی با صدای بلند این موضع او را تأیید کردند.

برای مجلس تصمیم نگیرید!

البته صباغیان تنها منتقد نادیده گرفتن جایگاه مجلس در ستاد مبارزه با کرونا نبود و الیاس نادران، نماینده تهران نیز همچون او با استناد به اصل۷۹ قانون اساسی گفت: طبق این اصل همه مصوبات در شرایط اضطراری که دولت آن را تشخیص می‌دهد، حتما باید به تصویب مجلس رسیده باشد؛ بنابراین هر تصمیمی که توسط ستاد کرونا یا هر نهاد دولتی دیگر گرفته می‌شود، حتما باید از مجلس گرفته شده باشد.

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdcj.tevfuqe88sfzu.html
منبع : همشهری
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما