کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

انتقاد تند یک جامعه شناس به هجوم مردم به شمال کشور

خراسان , 29 آبان 1399 ساعت 13:25

تصاویر عجیب از حضورمسافران در جاده های شمال باعث لغو محدودیت ها شد؛ رفتاری که یک جامعه شناس آن را واپس ماندگی فرهنگی می خواند.


صبح شد: از همان ساعت 14 روز سه‌شنبه که جانشین رئیس پلیس راهور ناجا، محدودیت‌های خروج از مراکز استان‌ها را اعلام کرد،  قابل پیش‌بینی بود که در ساعات باقی‌مانده تا اجرای این طرح، برخی هموطنان مسافر جاده‌های شمال می‌شوند، اما خوش‌خیال بودیم که کرونا و ترس از جان، تعداد این مسافران را کم خواهد کرد، هرچند که خیلی زود جواب خوش‌خیالی‌مان را گرفتیم، زهی خیال باطل ... .

43 هزار جان‌باخته

ساعات پایانی روز سه‌شنبه تماشای فیلم‌ها و تصاویر متعدد از ترافیک سنگین جاده‌های تهران به سمت شمال، نمکی بود بر زخم پزشکان و پرستاران و شنیده‌شدن آهی بود از دل آن‌ها که عزیزانشان با کرونا جان باختند. تعداد این جان‌باختگان با 480 فوتی روز گذشته به 42 هزار و 941 نفر رسید و امروز قطعا از عدد  43 هزار هم عبور می‌کند. اما انگار این آمارهای وحشتناک هنوز برخی را از خواب غفلت بیدار نکرده است.

سیل انتقادها در فضای مجازی

هجوم دوباره مشتاقان شمال به جاده‌ها واکنش‌های بسیاری داشت، از جمله لغوشدن طرح اعلامی پلیس راهور برای بستن خروجی مراکز استان‌ها که قرار بود از ساعت 10 صبح چهارشنبه اعمال شود؛ هرچند دلیل رسمی لغو این طرح اعلام نشد. علاوه بر آن، فضای مجازی هم به بستری برای انتقاد از این رفتار تبدیل شد.

* «المیرا شریفی‌مقدم» گوینده شبکه خبر نوشت: «جاده‌های به سمت شمال دارای ترافیک سنگین! آفرین، خوب رعایت می‌کنین».
* «هادی حاجتمند» کارگردان سینما هم این‌طور واکنش نشان داد: «این‌هایی‌که ‌برای‌ سفر ‌تفریحی‌ ‌دارن ‌میرن‌ شمال اگه‌ بی‌وجدان نیستند‌،پس‌چی‌ هستند؟ الان‌بیش‌از ‌دو ماهه‌ مادرم رو ‌ندیدم».
* کاربری با کنایه به مشتاقان سفر شمال نوشت: «شنیدم که از اول آذر محدودیت داریم. بدویید تا ٣٠ آبان خودتون رو برسونید شمال که مبادا جا بمونید. قشنگ این ٢ هفته آمار رو ببرید بالاتر».
* یکی از کاربران ساکن شمال هم نوشت: «پُرَم از عصبانیت، ما این‌جا از زندگی‌مون مونده‌ایم و مجبوریم بمونیم خونه و حتی کارای روزمره‌مون مختل شده، اون‌وقت یه عده ریختن توی جاده‌ها و دارن میان اینور. نکنه شمال کرونا نیست و ما خبر نداریم؟»

مردانی: مسافران شمال حماسه آفریدند!
عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا هم از جمله آن‌هایی است که با دیدن فیلم‌های اخیر، متعجب شد و گفت: «کسانی که به هیچ‌عنوان سفرهای شمال را ترک نمی‌کنند، دیشب مجددا حماسه آفریدند. دیشب در جاده‌های منتهی به شمال به شکل معجزه‌آسا انسان می‌دیدیم، تصور نمی‌کردیم مردم تا این اندازه برای تنظیم مسافرت‌هایشان پیش از اعمال محدودیت‌ها برنامه‌ریزی داشته باشند!»

یک جامعه‌شناس:  ظاهرشان امروزی است اما ذهن‌شان...
«امان‌ا... قرایی» جامعه‌شناس و استاد دانشگاه فردوسی، بروز این گونه رفتارها را ناشی از برخی خلأهای فرهنگی می‌داند که در تئوری‌های علمی هم به آن اشاره شده است: پاسخ به این موضوع کاملا از نظر جامعه‌شناسی و فرهنگ‌شناسی روشن است. این رفتارها ناشی از واپس‌ماندگی فرهنگی است. زندگی‌مان در قرن 21 است اما با آداب و رفتار این قرن آشنا نیستند و مطابق با تحولات علمی، آموزشی و فرهنگی عمل نمی‌کنند.

ظاهرشان امروزی است اما ذهن‌شان در گذشته باقی مانده است. در شهرهای بزرگ زندگی می‌کنند اما فرهنگ لازم آن را ندارند، ماشین مدل بالا سوار می‌شوند اما روی خط‌عابر پیاده توقف می‌کنند، لباس‌های مدرن و امروزی می پوشند اما رفتارشان سال‌ها با ظاهرشان فاصله دارد. قاشق و چنگال نقره دارند اما موقع غذاخوردن به اندازه یک بولدوزر صدا تولید می‌کنند. و صدها مثال دیگر که همه نشان می‌دهد ذهن‌شان همپای ظاهرشان به‌روز نشده است. البته این مشکل فقط مربوط به کشور ما نیست،در  همه جای دنیا چنین تناقضاتی وجود دارد اما  تأخر فرهنگی در برخی کشورها بیشتر است. آن‌هایی که به آموزش و پرورش عام و خاص توجه بیشتری کرده‌اند، نتیجه گرفته‌اند و در مقابل، آن‌ها که کمتر توجه کرده‌اند همچنان دچار  تأخر فرهنگی‌اند. ما در هر دو حوزه ضعف داریم، هم آموزش عام که همان خانه و کوچه و خیابان است، هم در آموزش خاص که مدرسه و دانشگاه است. به همین دلیل است که هنوز ذهن‌ها تغییر نکرده و این روزها هم می‌بینیم که بسیاری از افراد همه‌گیری کرونا را باور ندارند و به پروتکل‌های بهداشتی هم بی‌اعتنا هستند. این مشکلات حل نخواهد شد مگر آن‌که ذهن‌ها تغییر کند و آموزش‌ها جدی گرفته شود.

انتهای پیام/


کد مطلب: 1238

آدرس مطلب :
https://www.sobhshod.ir/news/1238/انتقاد-تند-یک-جامعه-شناس-هجوم-مردم-شمال-کشور

صبح شد
  https://www.sobhshod.ir