جمعه ۳۰ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۱۳
کد مطلب : ۱۲۵۵
plusresetminus
پزشکان و متخصصان عفونی از ابتدایی ترین روزهای شیوع کرونا در جهان توصیه های را داشته اند؛ آنان این روزها بر ضرورت شستشوی مداوم دست‌ها، خودداری از تماس دست آلوده با صورت، استفاده از ماسک و ضرورت رعایت فاصله اجتماعی تاکید دارند.
کرونا را شوخی گرفتم و مبتلا شدم!
صبح‌شد: پزشکان و متخصصان عفونی از ابتدایی ترین روزهای شیوع کرونا در جهان توصیه های را داشته اند؛ آنان این روزها بر ضرورت شستشوی مداوم دست‌ها، خودداری از تماس دست آلوده با صورت، استفاده از ماسک و ضرورت رعایت فاصله اجتماعی تاکید دارند.

برغم تمام توصیه ها آمار فوت ناشی از ابتلا به کووید - ۱۹ در حال افزایش است و خانواده های بسیاری داغدار از دست دادن عزیزان خود هستند؛ دیگر کرونا تنها به سراغ افراد مسن نمی رود بلکه بسیاری از فوت شدگان جوان هستند.

ستاد ملی کرونا با توجه به رشد این ویروس در روزهای اخیر و میزان بالای مبتلایان، افراد بستری و فوت شده مرتبط با این ویروس تصمیم گرفت محدودیت های جدیدی را از ابتدای آذرماه امسال(فردا شنبه) وضع کند که شرایط جدیدی را در کشور ایجاد کرده است و امید است این محدودیت های کمکی به کنترل رشد این بیماری در جامعه کرده و شرایط را بهتر کند.

خبرنگار ایرنا از برخی از شهروندان درباره چرایی رعایت نکات بهداشتی و استفاده از ماسک سوال و همچنین ضرورت وضع این محدودیت ها پرسیده و شهروندان پاسخ های جالبی ارایه کرده اند؛ برخی ترس ناشی از ابتلا و برخی دیگر ضرورت هدیه زندگی به اقوام و نزدیکان خود را دلیل استفاده از ماسک بر شمرده اند.

هم بخاطر خودم هم به حرمت دیگران ماسک می زنم

خانم «سمیعی» ۴۱ ساله که کارمند است و دارای مدرک کارشناسی میکروبیولوژی است در گفت و گو با ایرنا گفت: من تنها برای سلامتی شخصی از ماسک استفاده نمی کنم بلکه برای سلامتی اطرافیان و فرزندان و خانواده ام این روزها ماسک می زنم.

او می گوید: هنوز مردم ما سختی های ناشی از کرونا را درک نکرده اند، شهروندان باید بدانند که حتی بعد از بهبودی از کووید - ۱۹ تا سال ها درگیر اثرات ناشی از آن هستند.

این خانم که مادر دو فرزند است، معتقد است مقابله با این ویروس به تنهایی از سوی کادر درمان، چاره کار نیست بلکه همه شهروندان باید برای مقابله با کرونا در کنار هم باشند و کمک کنند که این ویروس زودتر از بین برود.

او بر ضرورت استفاده از تجربه های کشوری مانند چین در مهار این ویروس تاکید دارد و می افزاید: کشور چین که خود این ویروس را به دنیا تسری داد، تعداد کمی کشته داشت؛ باید شهروندان و سیاست گذاران ما نیز از تجربه های آنان بهره بگیرند.

فاصله اجتماعی و رعایت بهداشت را شوخی گرفتم و مبتلا شدم

آقای «محمدی»، که کارمند جوان یکی از ادارات دولتی است و خود پیش از این به بیماری کووید - ۱۹ مبتلا شده و هنوز اثرات ناشی از این ویروس در ریه او، زندگی راحت را از او سلب کرده است؛ می گوید: ابتدا این ویروس را جدی نگرفته بودم، گمان می کردم افراد مسن مبتلا می شوند و جوانان مصون هستند اما بعد از ابتلای خودم، متوجه اشتباهم شدم.

او گفت: من پیش از ابتلا نکات بهداشتی لازم را رعایت نمی کردم و توصیه به فاصله اجتماعی برایم یک نوع شوخی بود تا اینکه از طریق یکی از دوستانم مبتلا شدم.

آقای محمدی ادامه می دهد، بدن درد و سرفه های شدید ناشی از این ویروس یک‌طرف، عذاب وجدانی که ممکن است به دلیل بی مبالاتی ام، خانواده ام مبتلا شوند و شاید هم یکی از اعضای خانواده را از دست بدهم، بسیار دردناک تر بود.

او می گوید: اکنون نه تنها ماسک می‌زنم و فاصله اجتماعی را رعایت می‌کنم بلکه در صفحات اجتماعی ام و در گفت و گو با دوستان و اطرافیانم با خواهش و تمنا می‌خواهم که آنان هم در بیرون از منزل ماسک بزنند و نکاتی که پزشکان می گویند را رعایت کنند.

 

پدرم کرونا گرفت و روزهای سختی را گذراندیم

«ساره» دختر جوانی است که پدرش به کرونا مبتلا شد و در پی آن دایی و دیگر اقوامش کرونا گرفته اند؛ او می‌گوید: باید به کادر درمان که جان خود را برای مردم در خطر انداخته اند،  اعتماد کرد و توصیه های آنان را جدی گرفت.

او می گوید:‌ پدرم برای خانه ماسک تهیه کرده بود اما خودش ماسک نمی زد و گمان میکرد چون بیمای زمینه ای ندارد، مبتلا نمی شود.

ساره تجربه روزهای بستری شدن پدرش در بیمارستان را به تلخ ترین روزهای عمرش توصیف می کند و می افزاید: روزهای سختی را پشت سر گذاشتیم، بعد از بستری شدن پدرم، هر لحظه منتظر خبر ناگواری بودیم، خدا به ما رحم کرد که پدرم را از دست ندادیم؛ ‌ پدر بارها تا پای مرگ رفت اما خدا عمری دوباره به او داد؛ هرچند بعد از گذشت سه ماه هنوز هم به شدت بیمار است.

او می گوید: پدرش به ندرت از ماسک استفاده می کرد و همین امر موجب ابتلای او به کرونا شد؛ اما اکنون که سه ماه است با درد و رنج زندگی می‌کند و برای هزینه های خانواده مستأصل شده،  پشیمان است و دایما به دیگران ضرورت استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی را گوشزد می کند.

او می گوید:‌موضوع جریمه ماسک نزدن، که در سیاست ها آمده بود، موضوع خوبی بود که متاسفانه پلیس آن را اجرایی نکرد؛‌ شاید اگر پلیس طرح جریمه شدن برای ماسک نزدن را عملیاتی می کرد، پدر من مجبور به استفاده از ماسک می شد و این همه درد سر نمی کشیدیم.

اگر همه به نوبه خود برای پیشگیری کمک نکنیم اوضاع بدتر می شود

«علی» هم جوان ۳۴ ساله ای است که ماسک زده است و بر استفاده از آن تاکید دارد؛ او پس از ابتلای مادرش به کرونا، به این ویروس مبتلا شد؛ علی می گوید: از زمانیکه با تست مثبت مادر روبرو شدیم، تغییراتی در تغذیه خود به وجود آوردیم.

او با بیان اینکه از همه دوستان و شهروندان می خواهم برای سلامتی عزیزانشان ماسک بزنند؛ تاکید دارد: کمی به فکر دیگران باشیم؛ ماسک نزدن هر یک از ما موجب مشکلاتی برای سایر انسان ها می شود.

او با بغضی از گلو که آن را ناشی از یادآوری درد و رنج تحمل بیماری خود و مادرش می داند، می گوید: کادر درمان و شهروندان دیگر تحمل این همه سختی و رنج را ندارند و اگر ما کمک نکنیم، اوضاع بدتر هم می شود.

علی معتقد است هرچند سیاست ابلاغی محدودیت کرونا کافی نیست اما اگر هر نوع دستورالعملی هم تعیین شود، تا زمانیکه مردم همراهی نکنند، موثر نخواهد بود.

این شهروند می گوید: بهتر است دولت تعطیل کامل دو هفته ای را در دستور کار قرار دهد؛ و با اجرای سخت گیرانه سیاست ها برای ریشه کن شدن این ویروس تلاش کند.

ماسک نزدن و بی توجهی به بهداشت نوعی خودکشی است

آقای زمانی شهروند دیگری است که درباره ضرورت استفاده از ماسک می گوید:‌ به نظر من ماسک نزدن در شرایط کنونی نوعی خود زنی است؛ وقتی انسان می داند که یکی از راهکارهای پیشگیری از ابتلا ماسک زدن و رعایت فاصله اجتماعی است، به حکم عقل باید رعایت کند.

او سیاست های اجرای و محدودیت های ابلاغی را کافی نمی داند و معتقد است باید کشور را در شرایط کنونی به شکل حکومت نظامی اداره کرد تا همگان مجبور به استفاده از ماسک باشند.
 
وی می گوید:‌ اصل بر تردد نداشتن است و محدود بودن تردد راهکاری نیست که بتوان نتیجه عملی و کاهش بیماری را در پس آن شاهد بود.

بر اساس آخرین آمار رسمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛ ‌ با فوت ۴۷۶ بیمار دیگر از مبتلایان قطعی به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته (۲۹ آبان ماه)  شمار جانباختگان قطعی بیماری کووید۱۹ در کشور به ۴۳ هزار و ۴۱۷ نفر رسید.
https://sobhshod.ir/vdce.n8zbjh8wn9bij.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما