کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ایرانیان از موج جدید قرنطینه در کشورهای مختلف جهان چه می گویند؟

ایران , 1 آذر 1399 ساعت 10:52

کرونا بیش از گذشته می‌تازد. تاکنون 55 میلیون نفر در دنیا به این ویروس مرگبار گرفتار و بیش از یک میلیون نفر در برابر آن تسلیم شده‌اند. این روزها آسمان همه کشورها یک رنگ است و برای این بیماری مرزی نمانده که بدون ویزا و پاسپورت به آن سرک نکشیده باشد.


صبح شد: کرونا بیش از گذشته می‌تازد. تاکنون 55 میلیون نفر در دنیا به این ویروس مرگبار گرفتار و بیش از یک میلیون نفر در برابر آن تسلیم شده‌اند. این روزها آسمان همه کشورها یک رنگ است و برای این بیماری مرزی نمانده که بدون ویزا و پاسپورت به آن سرک نکشیده باشد. قرنطینه (lockdown) آخرین راه حلی است که بسیاری از کشورهای اروپایی و آسیایی برای کنترل این ویروس آغاز کرده اند و در ایران نیز از امروز قرنطینه دو هفته‌ای آغاز می‌شود و دولت تلاش می‌کند با همکاری مردم بتواند ضمن کاهش آمار مبتلایان، از ورود بیماران به بیمارستان‌ها و از فشار بیش از این روی کادر درمان بکاهد. در این میان گروهی از مردم نسبت به اجرای آن ناراضی هستند.

کشور 6 میلیونی لبنان پس از افزایش تعداد مبتلایان به کرونا، قرنطینه 17 روزه را از 24 آبان ماه آغاز کرد. درحالی که مردم این کشور هنوز از شوک انفجار بندر بیروت بیرون نیامده‌ بودند افزایش تعداد مبتلایان به بیش از 100 هزار نفر و جان باختن 800 نفر شوک دیگری بود که باعث شد دولت، همه شهرها را قرنطینه کند. صلاح فحص در بیروت زندگی می‌کند. او می‌گوید باز بودن مرزها و سرازیر شدن توریست و مسافر باعث شد آمار مبتلایان به کرونا افزایش پیدا کند: «در کشوری که جمعیت زیادی ندارد ابتلای 2 هزار نفر به کرونا طی 24 ساعت و فوت 13 نفر خیلی ناگوار است. دولت برای کنترل این وضع شهرهای لبنان را قرنطینه کرد و خودروها هم بر اساس پلاک زوج و فرد حق تردد دارند و از پنج عصر تا صبح روز بعد تردد خودروها ممنوع است.

همه مغازه‌ها و فروشگاه‌ها بجز فروشگاه‌های مواد غذایی، دارویی، امدادی و مطب‌ها حق فعالیت ندارند و یکشنبه‌ها نیز همه شهر و مغازه‌ها تعطیل هستند و کسی حق خروج از خانه ندارد. کارخانه‌ها و ادارات با 25 درصد نیرو می‌توانند کار کنند. متأسفانه وضعیت اقتصادی لبنان به‌دلیل افزایش قیمت دلار زیاد خوب نیست و بعد از انفجار بندر بیروت هم بدتر شده است. مردم قطعاً در قرنطینه با مشکلات مالی زیادی مواجه خواهند شد اما برای سلامتی‌شان با دولت همکاری می‌کنند.»

قرنطینه در کشور چک از 22 اکتبر (اول آبان) آغاز شد و پایان آن هنوز مشخص نیست. چک تا چند ماه قبل یکی از کشورهای موفق در کنترل کرونا بود اما از شهریور با بازگشایی مدارس و از سر گرفتن فعالیت‌ها و رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی آمار مبتلایان افزایش پیدا کرد. امروز چک با مرگ 100 نفر در شبانه روز و ابتلای بیش از 6 هزار نفر یکی از بدترین کشورهای اروپایی به لحاظ همه‌گیری کرونا شناخته می‌شود. شهلا یکی از ایرانی‌های ساکن این کشور می‌گوید: «از 22 اکتبر (اول آبان) قرنطینه کامل در شهرهای مختلف به اجرا درآمد. همه مغازه‌ها تعطیل هستند و مردم فقط برای رفتن به محل کار یا دیدار یکی از اعضای خانواده و خرید مایحتاج می‌توانند از خانه خارج شوند و رستوران‌ها هم تا 6 عصر می‌توانند به‌صورت بیرون بر فعالیت کنند. یکشنبه‌ها همه جا تعطیل است و از 9شب تا پنج صبح قانون منع رفت و آمد اجرا می‌شود.

فوتبال و هاکی ورزش‌های مورد علاقه مردم چک است که بعد از قرنطینه و تعطیلی مسابقات ورزشی، طرفداران این رشته‌ها به خیابان ریختند و اعتراض کردند. بسیاری از مردم چک از قرنطینه حمایت می‌کنند ولی از اینکه پایان آن هنوز مشخص نیست ناراضی هستند. با نزدیک شدن به سال نو میلادی فشار مردم روی دولت برای بازگشایی مغازه‌ها و رستوران‌ها زیاد است. آنها می‎خواهند دولت به‌صورت موقت قرنطینه را لغو کند تا بتوانند برای کریسمس خرید کنند.»

افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در کشورهای اتریش و آلمان نیز باعث شد تا دولت‌های این دو کشور برای خارج شدن از این وضعیت، شهرهای مختلف را قرنطینه کنند. در اتریش با افزایش تعداد مبتلاها به 10 هزار نفر در یک شبانه روز صدراعظم این کشور دستور داد از 17 نوامبر (27 آبان) قرنطینه سه هفته‌ای در همه شهرهای این کشور اجرا شود. علی ایرانی ساکن وین پایتخت اتریش معتقد است مسافرت‌ها و بی‌توجهی مردم به پروتکل‌های بهداشتی و برگزاری میهمانی‌ها باعث شد آمار مبتلایان به کرونا و فوتی‌ها زیاد شود درحالی که چند ماه قبل آمار کشته‌ها به صفر رسیده بود: «چند روز قبل بعد از ابتلای 10 هزار نفر در یک روز و جان باختن بیش از 30 نفرکه برای کشوری با جمعیت 8 میلیون و 800 هزار نفری بسیار زیاد است، سباستین کورتس صدراعظم اتریش دستور قرنطینه سراسری را صادر کرد. قرنطینه تا 16 آذرماه ادامه خواهد داشت و بجز مشاغل ضروری همه تعطیل هستند. البته دولت 90 درصد حقوق کارکنان را در مدت قرنطینه پرداخت می‌کند. باز گذاشتن مرزها و سرازیر شدن مسافر در کنار خسته شدن مردم از شرایط، باعث شد آمار مبتلایان بالا برود. مردم اتریش از شرایط قرنطینه رضایت ندارند اما قانونمند هستند. البته بعضی از مردم اتریش که افکار سنتی دارند می‌گویند اگر واکسن کرونا هم بیاید آن را نمی‌زنند و معتقدند واکسن برای بدن مضر است.»

این روزها فرانسه در صدر بیشترین کشته‌های کرونا در اروپا قرار دارد و دولت از ابتدای نوامبر (11 آبان) قرنطینه سفت و سختی را در شهرهای بزرگ به اجرا درآورده است. مریم ساکن شهر لیون می‌گوید: افزایش بیماران بستری در بیمارستان‌ها و کمبود اکسیژن باعث شد دولت، شهرها را قرنطینه کند: «این دومین قرنطینه در فرانسه است و قوانین آن شباهت زیادی به قرنطینه دیگر کشورها دارد اما با این تفاوت که مدارس تعطیل نیستند. مسئولان دولتی معتقدند با تعطیل شدن مدارس خشونت‌های خانوادگی و کودک آزاری زیاد می‌شود و والدین نمی‌توانند دورکاری کنند. آنها می‌گویند بچه‌ها بیرون از خانه و در محیط مدرسه شرایط بهتری دارند.

در قرنطینه اول بسیاری از دانش‌آموزان دچار افت تحصیلی شده بودند. کلیساها و مساجد در بسیاری از شهرهای فرانسه تعطیل هستند و برگزاری جشن و دورهمی و تردد از 9 شب تا پنج صبح ممنوع است. بعضی از مردم به قرنطینه اعتراض کردند و همچنان نیز اعتراض ادامه دارد و دولت اعلام کرده مغازه دارها می‌توانند سفارش مشتری را اینترنتی یا تلفنی گرفته و جلوی مغازه تحویل بدهند. معلم‌ها اما به تعطیل نشدن مدارس اعتراض دارند ولی دولت همچنان به باز بودن مدارس اصراردارد. با شیوع کرونا آمار بیکاری در فرانسه افزایش پیدا کرده و بسیاری از رستوران دارها و مغازه داران با توجه به نزدیک شدن سال نو میلادی بهترین فرصت درآمدزایی را از دست می‌دهند.»

باز بودن مرزها و رفت و آمد توریست به ایتالیا این کشور را نیز در بحران شدید کرونایی فرو برده است. فوت بیش از 46 هزار نفر و ابتلای بیش از یک میلیون نفر باعث شد تا از ابتدای نوامبر (11 آبان) شهرهای شمالی و جنوبی این کشور قرنطینه شوند. لیلا ساکن شهر رم است. او با اشاره به شباهت قرنطینه در ایتالیا و ایران می‌گوید: «مسئولان بهداشت ایتالیا شهرهای این کشور را به سه منطقه قرمز، نارنجی و زرد تقسیم‌بندی کرده‌اند. در شهرهای قرمز سه ایالت لامبوردیا، کالابریا و پیمونت قرنطینه کامل به اجرا درآمده و اگر کسی قانون شکنی کند از 400 تا هزار یورو جریمه نقدی یا به 6 سال حبس محکوم می‌شود. در این میان تنها کسانی که فرم خوداظهاری پر کرده باشند می‌توانند برای انجام کار بیرون بروند. مردم ایتالیا از قرنطینه راضی نیستند اما برای کاهش آمار مبتلایان، قوانین را رعایت می‌کنند. در این مدت رستوران دارها چند بار اعتراض کرده‌اند. جوزپه کونته نخست‌وزیر ایتالیا می‌گوید مردم میهمانی‌های شلوغ کریسمس را فراموش کنند. البته در مدت زمان قرنطینه که قرار است تا دوهفته دیگر ادامه پیدا کند کمک هزینه و بن کمکی از سوی دولت به مردم داده می‌شود.»

انگلیس هم از بامداد پنج نوامبر (15 آبان) وارد قرنطینه شد و این قرنطینه تا 2دسامبر (12 آذر) ادامه خواهد داشت. نکته جالب در این قرنطینه باز بودن مدارس و دانشگاه‌ها است. همه مغازه‌ها هم بجز فروشگاه‌های مواد غذایی و داروخانه‌ها تعطیل هستند. تبسم ساکن لندن با اشاره به افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در این کشور که از یک میلیون نفر فراتر رفته می‌گوید: «بیش از 45 هزار نفر بر اثر این بیماری فوت کرده‌اند. برای همین دولت تصمیم گرفت قرنطینه سراسری را تا دو هفته دیگر ادامه دهد. رعایت نکردن قوانین قرنطینه 200 پوند جریمه دارد و مردم فقط برای کار، ورزش، مدرسه و خرید مایحتاج و تهیه دارو می‌توانند از خانه خارج شوند. خوشبختانه اغلب مردم قرنطینه را رعایت می‌کنند و اگر در همسایگی‌شان دورهمی برگزار شود فوراً به پلیس اطلاع می‌دهند.»

انتهای پیام/


کد مطلب: 1269

آدرس مطلب :
https://www.sobhshod.ir/news/1269/ایرانیان-موج-جدید-قرنطینه-کشورهای-مختلف-جهان-می-گویند

صبح شد
  https://www.sobhshod.ir