دوشنبه ۳ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۰۳
کد مطلب : ۱۲۹۵
plusresetminus
حضور مسئولان در فضای مجازی به خصوص توئیتر گاهی اوقات دردسرساز می‌شود. جنس این دردسرها گاهی واکنش کاربران مجازی و گاهی واکنش حقوقی و قانونی است.
ماجرای مجرم شدن مشاور روحانی چه بود؟
صبح‌شد: حضور مسئولان در فضای مجازی به خصوص توئیتر گاهی اوقات دردسرساز می‌شود. جنس این دردسرها گاهی واکنش کاربران مجازی و گاهی واکنش حقوقی و قانونی است. حسام الدین آشنا یکی از آن مسئولانی است که این بار متهم به جرم سیاسی شد و دیروز هیئت منصفه رسیدگی به جرایم سیاسی پس از استماع دفاعیات وی و وکیلش، به اتفاق آرا، او را مجرم شناخت و البته با اکثریت آرا وی را مستحق تخفیف دانست.

حسام‌الدین آشنا، مشاور ارشد روحانی و رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری، پیشتر در حساب توئیتر خودش نوشته بود که دو مورد اتهامی که قرار است به خاطر آن محاکمه شود، مربوط به دو توئیت وی در خصوص پنهان کاری احتمالی در ماجرای ساقط شدن هواپیمای مسافربری اوکراینی و نمایشی خواندن محاکمه طبری بوده است. به گفته سخنگوی هیئت منصفه، در جلسه  دیروز دادگاه ابتدا نماینده دادستان کیفرخواست علیه متهم را خواند و سپس آشنا به دفاع از خود پرداخت.

شاکیان حسام‌الدین آشنا، معاونت فضای مجازی دادستانی کل ایران و سرپرست دادسرای فرهنگ و رسانه بوده‌اند. براساس اصل ۱۶۸ قانون اساسی، «رسیدگی به جرایم سیاسی و مطبوعاتی علنی است و با حضور هیئت منصفه در محاکم دادگستری صورت می‌گیرد.

نحوه انتخاب، شرایط، اختیارات هیئت منصفه و تعریف جرم سیاسی را قانون براساس موازین اسلامی معین می‌کند.» در دوره تحول قوه قضاییه، اجرایی شدن قانون جرم سیاسی برای اولین بار پس از انقلاب با دستور آیت ا... رئیسی رئیس قوه قضاییه کلید خورد که پس از دادگاه زاکانی و نعمت احمدی این سومین دادگاه جرم سیاسی است که با حضور هیئت منصفه برگزار می شود. «آشنا» پس از برگزاری جلسه دادگاه جرایم سیاسی گفت: امیدوارم سوءتفاهمی که برای بازپرسی پیش آمده بود، در دادگاه رفع شود و با حسن نظری که اعضای محترم هیئت منصفه، ریاست محترم دادگاه و هیئت رسیدگی کننده دارند، این دادگاه به سرانجام خوبی برسد.

وی همچنین علت توئیت‌های خود را «امر به معروف و نهی از منکر» بیان کرد. با این حال پس از اعلام نظر هیئت منصفه قاضی پرونده هفت روز فرصت خواهد داشت تا حکم نهایی خود را اعلام کند.

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdci.3azct1arwbc2t.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما