دوشنبه ۳ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۳۴
کد مطلب : ۱۳۰۳
plusresetminus
در هم ریختگی تامین نهاده‌های دامی و اختصاص ارز مورد نیاز به آن بلای جان سفره‌های مردم شده و طی هفته‌های اخیر هر ازگاهی شاهد افزایش جهشی قیمت در بازار گوشت قرمز، سفید، تخم مرغ و لبنیات هستیم.
چرا مرغ و خیار گران شد؟
صبح‌شد: در هم ریختگی تامین نهاده‌های دامی و اختصاص ارز مورد نیاز به آن بلای جان سفره‌های مردم شده و طی هفته‌های اخیر هر ازگاهی شاهد افزایش جهشی قیمت در بازار گوشت قرمز، سفید، تخم مرغ و لبنیات هستیم.

در شرایطی که تازه‌ترین گزارش مرکز آمار از روند قیمت‌ها در آبان، نشان دهنده سونامی ۱۳ درصدی افزایش قیمت خوراکی‌ها در این ماه نسبت به مهرماه است، گویا این افزایش قیمت‌ها همچنان ادامه دارد و از آن جمله می‌توان به قیمت ۳۵ هزار تومانی دیروز مرغ اشاره کرد که نشان می‌دهد در هم ریختگی بازار نهاده‌های دامی که پیش از این باعث صعود قیمت تخم مرغ و گوشت قرمز شده بود، این بار چگونه قیمت مرغ را به صورت نجومی افزایش داده است.

به گزارش فارس، قیمت مرغ روز گذشته بیش از ۷ هزار تومان در هر کیلو رشد داشته است. به طوری که دیروز هر کیلو مرغ در بازار منطقه ۱۹ تهران، ۳۵ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت خورد. خبرگزاری مهر نیز این رقم را به نقل از نایب رئیس کانون سراسری مرغداران گوشتی ٣٣ هزار تومان اعلام کرد.

در مشهد نیز روز گذشته قیمت مرغ با افزایش ۱۰ هزار تومانی در یک روزبه ۳۵ هزار تومان رسید. البته ظاهراً کمبودی در تامین مرغ در بازار مشاهده نمی‌شود و در عین حال نیز خریداری برای مرغ‌های پشت ویترین مغازه‌ها وجود ندارد. پیش از این ستاد تنظیم بازار قیمت هر کیلوگرم مرغ را ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان تصویب کرده و قرار بود عرضه نهاده‌های دامی به تولیدکنندگان و دامداران در قبال تحویل محصولات در شبکه‌های تعریف‌شده و با نظارت بازرسان وزارت صمت انجام شود.

اما اکنون تولیدکنندگان مرغ می‌گویند نهاده دولتی دریافت نمی‌کنند، بنابراین نرخ مصوب دولتی هم معنی ندارد. این ادعا مبنی بر دریافت نکردن نهاده کافی به قیمت دولتی را دیروز مرتضی رضایی معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی و سرپرست شرکت پشتیبانی امور دام کشور تأیید کرد و گفت: تنها ۳۵ درصد کنجاله مورد نیاز مرغداران به نرخ دولتی داده می‌شود. طبق این گزارش، آمار‌ها نشان می‌دهند سالانه ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گوشت مرغ در کشور تولید می‌شود که از نیاز ۲ میلیون تنی کشور بسیار بیشتر است؛ بنابراین سوءمدیریت در حلقه‌های واسط زنجیره مانند تأمین خوراک دام و طیور عامل گرانی این محصولات شده است.

با این وضعیت به نظر می‌رسد حمایت‌های کلی از روند قیمت‌ها در بازار کارایی نداشته و ضرورت مداخله مستقیم‌تر دولت برای محافظت از امنیت غذایی اقشار کم درآمدتر احساس می‌شود. به خصوص این که هم اینک قانون الزام دولت به پرداخت یارانه کالا‌های اساسی نیز به دولت ابلاغ شده است. اما از گوشه دیگر بازار، خبر‌ها از اوج گیری قیمت برخی صیفی جات مانند خیار حکایت دارد.

به گزارش تسنیم در این زمینه، هم اینک قیمت خیار در تهران به ۹۷۰۰ تومان تا ۱۷ هزار تومان افزایش یافته است. این در حالی است که پیشتر گوجه فرنگی با نرخ‌های ۱۸ تا ۲۵ هزار تومانی خبرساز شده بود و البته دیروز خبرگزاری ایلنا به نقل از رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار از کاهش ۴۰ درصدی قیمت گوجه فرنگی در بازار با آغاز عرضه محصول جنوب کشور خبر داد.

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdci.uazct1appbc2t.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما