سه شنبه ۴ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۳۰
کد مطلب : ۱۳۱۷
plusresetminus
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با صدور اطلاعیه‌ای، شرایط، نحوه و زمانبندی ثبت‌نام از متقاضیان حمایت جبرانی معیشت خانوار‌ها در محدودیت‌های شدید کرونایی را اعلام کرد.
جزئیات ۴ کمک دولت به خانواده‌های ایرانی در دوران کرونا اعلام شد
صبح‌شد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با صدور اطلاعیه‌ای، شرایط، نحوه و زمانبندی ثبت‌نام از متقاضیان حمایت جبرانی معیشت خانوار‌ها در محدودیت‌های شدید کرونایی را اعلام کرد.

طبق این اطلاعیه، فقط ۱۱ میلیون خانوار مشمول دریافت یارانه کمک‌معیشتی که منبع درآمدی ثابت ماهانه ندارند، تحت پوشش طرح پرداخت کمک بلاعوض ۱۰۰ هزار تومانی قرار می‌گیرند و تقاضا برای وام قرض‌الحسنه یک‌میلیون تومانی نیز فقط از سوی یارانه‌بگیران فاقد درآمد ثابت موردقبول است.

دولت برای کمک به خانوار‌های کم‌درآمد و ضعیف در عبور از محدودیت‌های جدید کرونا، پرداخت کمک بلاعوض ۱۰۰ هزار تومانی به ازای هر نفر و تسهیلات قرض‌الحسنه یک‌میلیون تومانی به هر خانوار فاقد درآمد ثابت ماهانه را در دستور کار قرار داده که احتمالا مقدمات آن تا پایان آذر به طول می‌انجامد و از دی‌ماه وارد فاز پرداخت خواهد شد. طبق مصوبه دولت، این حمایت‌های جبرانی از آذرماه به‌مدت ۴‌ماه و تا پایان سال‌جاری به خانوار‌های مشمول پرداخت می‌شود.

کمک بلاعوض ۱۰۰ هزار تومانی

براساس بند‌۱۲ مصوبه چهل‌و‌یکمین نشست ستاد مقابله با کرونا، دولت برای حمایت از معیشت خانوار‌های کم‌درآمد در دوره اعمال محدودیت‌های شدید کرونایی، به ازای هر نفر ۱۰۰ هزار تومان به‌حساب سرپرستان خانوار‌های مشمول واریز می‌کند. این حمایت بلاعوض بوده و ربطی به یارانه نقدی ماهانه خانوار‌ها ندارد. آنگونه که در اطلاعیه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آمده است: کمک بلاعوض (ماهانه مبلغ ۱۰۰ هزار تومان به ازای هر یک از اعضای خانوار) از آذر تا پایان سال‌جاری به‌مدت ۴ ماه، به سرپرست خانوار پرداخت می‌شود و تعداد اعضای خانواده نیز با توجه به زمان پرداخت وام قبلی کرونا یعنی فروردین سال‌۱۳۹۹ درنظر گرفته می‌شود.

ضمنا فقط خانوار‌های مشمول دریافت یارانه کمک معیشتی که منبع درآمدی ثابت ماهانه ندارند و در مرحله قبل متقاضی تسهیلات کرونایی بوده‌اند با جمعیت حدود ۲۹.۷ میلیون نفر (۱۱ میلیون خانوار) تحت پوشش این طرح حمایتی قرار می‌گیرند.

وام یک‌میلیون تومانی با کارمزد ۴ درصد

براساس مصوبه دولت، دومین مرحله پرداخت وام یک‌میلیون تومانی به خانوار‌های یارانه‌بگیر فاقد درآمد ثابت نیز برای دوره جدید محدودیت‌های کرونا در دستور کار قرار دارد. طبق اعلام وزارت کار، تمامی افرادی که در نوبت قبل، وام کرونای معیشتی دریافت کرده‌اند و درآمد ثابت ندارند، می‌توانند متقاضی دریافت وام یک‌میلیون تومانی باشند، اما افراد دارای درآمد ثابت ازجمله کارمندان دولت، شرکت‌های دولتی یا نهاد‌های عمومی غیردولتی، بازنشستگان، بیمه‌پرداز سازمان تأمین اجتماعی یا سایر صندوق‌های بازنشستگی شامل این طرح نمی‌شوند.

روش درخواست حمایت جبرانی

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از متقاضیانی که خود را مشمول دریافت حمایت‌های جبرانی دوره کرونا می‌دانند، درخواست کرده است فقط یک‌بار کد ملی خود را از طریق سیم‌کارت ثبت‌شده به نام سرپرست خانوار به سرشماره ۶۳۶۹ ارسال کنند. زمان آغاز ثبت‌نام برای این حمایت‌ها، از امروز (سه‌شنبه ۴ آذر) اعلام شده و تا روز سه‌شنبه ۱۱ آذر به‌مدت یک هفته ادامه دارد. در ادامه پس از پایان مهلت ارسال پیامک توسط سرپرست خانوارها، یک هفته از ۱۲ آذر تا ۱۹ آذر، داده‌های اطلاعاتی پایش خواهد شد و درنهایت در هفته سوم از ۲۰ آذر الی ۲۷ آذر به پیامک‌های دریافتی مشمول با سرشماره v. refah پاسخ داده می‌شود.

شرایط بازپرداخت وام یک‌میلیون تومانی

مطابق دستورالعمل پرداخت وام قرض‌الحسنه به خانوار‌ها مصوب کارگروه اقتصادی مقابله با کرونا، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مسئول اجرای این بند است و سازمان برنامه‌وبودجه کشور، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، بانک مرکزی، بانک‌های عامل و سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها نیز دستگاه‌های همکار اجرای مصوبه محسوب می‌شوند. طبق اعلام مجری پرداخت وام قرض‌الحسنه جبران معیشت، این تسهیلات با نرخ کارمزد ۴ درصد از محل باقیمانده منابع تخصیص‌یافته به مدیریت کرونا پرداخت می‌شود و سازمان برنامه و بودجه، پرداخت مابه‌التفاوت نرخ سود این تسهیلات تا نرخ تسهیلات قرض‌الحسنه را متعهد شده است. ضمنا بازپرداخت این تسهیلات یک‌میلیون تومانی طی اقساط ۳۰ ماهه و از محل یارانه نقدی خانوار خواهد بود.

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdcd.f0f2yt0s5a26y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما