کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

۱۰ اتفاق بعد از عروسی در دوران کرونا

همشهری , 4 آذر 1399 ساعت 10:42

از همان ابتدای شیوع کرونا، فعالیتی که تعطیل شد، برگزاری عروسی بود. تالارها و مکان‌های عمومی برگزاری مراسم مجبور شدند دست از کار بکشند و برای مدتی نامعلوم دفاترشان را تعطیل کنند.


  صبح شد: از همان ابتدای شیوع کرونا، فعالیتی که تعطیل شد، برگزاری عروسی بود. تالارها و مکان‌های عمومی برگزاری مراسم مجبور شدند دست از کار بکشند و برای مدتی نامعلوم دفاترشان را تعطیل کنند. اما از همان روزهای نخست هم از گوشه و کنار فیلم‌های برگزاری عروسی و مراسم جشن را می‌دیدیم. گاهی حتی به مراسم ازدواج دعوت می‌شدیم و همه اینها در حالی بود که برگزاری تجمعات ممنوع بود. هنوز هم بعضی باغ‌ها و خانه‌ها به‌صورت پنهانی مراسم برگزار می‌کنند و در کنار اینها دفاتر ازدواج نیز به فعالیت خود ادامه می‌دهند، این در حالی است که 50 درصد مبتلایان به کرونا در جمع‌های خانوادگی به این ویروس گرفتار می‌شوند و همین تجمعات است که آمار مرگ‌ومیر را به‌شدت بالا برده است. در این گزارش نگاهی داریم به بعضی از مهم‌ترین اخبار درباره عروسی‌های مجرمانه در دوران کرونا و این سؤال بی‌جواب که چرا خیلی‌ها بحران را جدی نمی‌گیرند؟

عروسی در کوه و دشت

در رومشکان لرستان به‌دلیل روند افزایش کرونا در اردیبهشت‌ماه اجازه برگزاری مراسم عروسی داده نشد. همین موضوع باعث شد که مردم مراسم عروسی‌شان را در کوه‌ها و البته با حضور افراد زیادی برگزار کنند. مردم حاضر به همکاری نشدند و با وجود آنکه هیچ تالاری اجازه خدمات‌دهی به آنها را نداشت، مراسم‌شان را در فضای آزاد برگزار می‌کردند. کار در این شهر لرستان به جایی رسید که فرماندار از این موضوع گله کرد و گلایه‌های او در شبکه‌های اجتماعی مورد توجه قرار گرفت.

پلمب دفاتر ازدواج

براساس پروتکل‌های بهداشتی، ثبت مراسم ازدواج در دفاتر ازدواج و طلاق باید با رعایت مسائل بهداشتی و حداکثر با حضور 6 نفر برگزار شود. دفاتر ازدواج باید علاوه بر ضدعفونی مکرر و مرتب دفاتر، نوبت‌دهی برگزاری آیین ازدواج را در ساعات اداری انجام دهند. اخیرا بعضی از دفاتر، سالن‌های کوچک آپارتمانی را هم به خدمات خود اضافه کرده‌اند که به‌دلیل قیمت مناسب آنها نسبت به سالن‌های پذیرایی، با استقبال مردم هم مواجه شده است. در چنین سالن‌هایی در ایام کرونا، مراسم ازدواج با حضور تعداد زیادی از مهمانان برگزار می‌شود و در نهایت باعث شد که رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق در اواخر آبان خبر از پلمب 4دفتر بدهد. به گفته علی مظفری، پرونده‌های دفاتری که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند در جریان رسیدگی است.

ماهیگیری آرایشگاه‌های غیرمجاز از آب گل‌آلود

برای برگزاری یک مراسم عروسی حتی کوچک‌ترین آنها با تجمع کمترین افراد، حتما یک عروس و داماد داریم که به آرایشگاه مراجعه می‌کنند. فعالیت آرایشگاه‌ها هم در دوران کرونا با جدیت ادامه دارد و البته که به گفته خودشان همه پروتکل‌ها رعایت می‌شود. اما وسایل آرایشی معمولا به‌طور مشترک میان افراد به‌کار گرفته می‌شود و در ارتباط‌بودن از نزدیک با مشتریان برای خود آرایشگران نیز خطرساز است. در دوران قرنطینه ابتدایی نیز که آرایشگاه‌ها تعطیل بودند، خیلی از آنها به شکل زیرزمینی فعالیت و همچنان به مشتریان خود خدمات ارائه می‌کردند. البته در تعطیلی تعداد زیادی از آرایشگاه‌های دارای مجوز، تعدادی آرایشگاه بدون مجوز نیز سردرآوردند که مشتریان دیگر آرایشگاه‌ها را به سمت خود کشیدند.

بجنورد؛ 31جشن عروسی در 2روز
رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در آبان‌ماه امسال اعلام کرد که مراسم غیرقانونی و غیرمجاز عروسی در حواشی شهرهای این استان در حال برگزاری است. به گفته سیداحمد هاشمی، به‌رغم مکاتبات و ابلاغ دستورالعمل ستاد کرونا مبنی بر عدم‌برگزاری عروسی طی فقط2‌روز در آبان‌ماه بیش از 31مورد عروسی در حواشی شهر بجنورد به‌صورت غیرقانونی و غیرمجاز برگزار شد که هنوز با متخلفان آن برخورد نشده است. در همه شهرهای کشور بسیاری از تالارها با وجود ممنوعیت برگزاری مراسم عروسی، بدون محدودیت در تعداد مهمانان و روزها عروسی برپا می‌کنند. گزارش‌های اخیر در رسانه‌ها نشان می‌دهد که تالارها در نقاط مختلف شهر تهران حتی در ماه‌هایی هیچ روز خالی نداشتند و برای برگزاری مراسم در بعضی از این تالارها باید از قبل در نوبت ماند.

بازداشت داماد در شب‌عروسی
البته مراسم عروسی در همه جای ایران در حال برگزاری است اما شاید با تعداد کمی از آنها به این جدیت برخورد شده باشد. فرمانداری سقز بعد از اعلام شهروندان مبنی بر برگزاری مراسم عروسی در شرایط کرونا در روز جمعه دوم آبان، برای تعطیلی این مراسم در محل حضور یافت. آنها داماد را بازداشت کردند و متولیان این مراسم بلافاصله به آن خاتمه دادند و محل را ترک کردند. بنابر ماده 688 قانون مجازات اسلامی با تهدید‌کنندگان سلامت عمومی برخورد می‌شود و دادستانی و نیروهای انتظامی به‌عنوان ضابطان قضایی اختیار دارند با حضور در محل، نسبت به تعطیلی مراسم اقدام و افراد خاطی را با حکم قضایی دستگیر کنند. در سقز با برگزاری مراسم و تجمع‌ها ازجمله عروسی و عزا برخورد قاطعانه می‌شود.

حاشیه‌های خبر عروسی هزارنفری
یکی از خبرهای پرحاشیه که ابتدای تیرماه منتشر شد، برگزاری مراسم عروسی با جمعیت هزار نفری در خمینی‌شهر بود. در آن زمان مسئولان اصفهان با بازگشایی تالارهایی که در مناطق سفید استان قرار داشتند موافقت کرده بودند. بازگشایی تالارها در مناطق سفید با این شرط امکان‌پذیر بود که همه پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی و فعالیت با 50 درصد ظرفیت رعایت شود. در همین زمان که گفته می‌شد خمینی‌شهر جزو مناطق باوضعیت سفید است، خبری اعلام شد مبنی بر برگزاری یک عروسی با هزار نفر مهمان که بازرسان آن را متوقف کرده بوند. البته دادستان عمومی و انقلاب شهرستان این خبر را تکذیب کرد و گفت با گزارش‌هایی که دریافت کردیم مبنی بر اینکه قرار است چنین جشنی برگزار شود، متصدی تالار مربوطه را توجیه کردیم و این مراسم برگزار نشد. اما متأسفانه برخی رسانه‌ها این خبر کذب را منتشر کردند. رئیس مرکز بهداشت خمینی شهر هم گفت که ممکن است این عروسی در منزل برگزار شده باشد اما ما گزارشی در این‌باره دریافت نکرده‌ایم.

پلمب تالارها در خراسان و اصفهان
نهادهای نظارتی در استان‌های بسیاری به مقابله با برگزاری تجمعات غیرقانونی به‌خصوص جشن‌های عروسی پرداخته‌اند. در یک هفته، 3 تالار در شهرستان بجنورد به‌دلیل برگزاری مراسم عروسی پلمب و 2تالار نیز تعطیل شدند و تذکر دریافت کردند. در اصفهان نیز چندین تالار به‌خاطر برگزاری مراسم غیرقانونی پلمب یا تعطیل شدند.

ده‌ها مبتلا بعد از هر عروسی
رئیس گروه بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت آذربایجان شرقی گفته است که بعد از برگزاری هر مراسم عروسی یا عزا در این شهرستان حدود 50 نفر مبتلا میان شرکت‌کنندگان شناسایی می‌کنند. از سوی دیگر رئیس شبکه بهداشت و درمان آمل هم گفته است که با بررسی‌های انجام ‌شده در این شهرستان، منشا ابتلای 70درصد از بیماران کرونایی این شهرستان شرکت در مراسم عزا و عروسی بدون رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بوده است. البته از شهرهای کوچک‌تر هم خبرهای خوبی به گوش نمی‌رسد. مثلا در زابل 30 نفر فقط به‌دلیل شرکت در یک مراسم عروسی مبتلا شدند و در چابهار هم 12نفر که در یک مراسم عروسی بودند، کرونایی شدند. مردم زنجان هم در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها به این موضوع اشاره کرده‌اند که آن‌قدر مراسم عروسی و عزا برگزار می‌شود که آمار 3 نفر مبتلا در روز ناگهان به 50 نفر رسیده است. خردادماه در اردل از 118نفر تست کرونا گرفته شد که افراد حاضر در یک مراسم عروسی بودند و تست 40‌نفر آنها مثبت تشخیص داده شد.

200 نفر مبتلا در یک مراسم
شاید آن خبر شوکه‌کننده در اواسط تیرماه 99 را به یاد داشته باشید. در آن زمان اعلام شد که 200نفر در یک مراسم عروسی در گلستان به کرونا مبتلا شدند. در یکی از روستاهای ‌رون که از کرونا پاک بود، 2عروسی برگزار شد که 2هفته بعد از آن بیش از 200نفر که در این دو عروسی شرکت کرده بودند به کرونا مبتلا شدند و 5 نفر آنها فوت کردند. آن‌قدر آمار بالا بود که حتی ایرج حریرچی، قائم‌مقام وزیر بهداشت نیز به آن اشاره کرد و این آمار را علاوه بر ابتلای هزار نفر در یک مراسم عزا به کرونا فاجعه خواند.

بازداشت پدر عروس و پدر داماد
در شهرستان دنا نیز برخورد با برگزار‌کنندگان عروسی به‌شدت پیگیری می‌شود. به دستور دادستان این شهرستان، در آبان ماه، گروه ارکستر و پدرعروسی که سعی داشتند جشن‌عروسی را با وجود تأکیدهای مکرر مبنی بر ممنوع‌بودن برگزاری هرگونه مراسمی برگزار کنند، بازداشت و روانه زندان شدند. در نی‌ریز هم یک عروسی که بدون رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی برگزار شد، باعث شد خواننده معروفی که در این مراسم حضور داشت دچار مشکل شود. در همدان هم یک مجلس عروسی با حکم دادستان لغو شد و پدر داماد و صاحب تالار پذیرایی بازداشت شدند. فرماندار همدان در این‌باره گفت که به جرم تهدید سلامت مردم، دستگاه قضایی به تخلفات آنها رسیدگی خواهد کرد.

مرگ داماد بعد از جشن عروسی
یکی از تلخ‌ترین عروسی‌های کرونایی مربوط به مرگ داماد 8 روز بعد از مراسم بود. جوانی تازه‌داماد که در شرایط کرونایی جشن عروسی خود را با حدود 700 مهمان در روستای اونق قیلقی برگزار کرده بود، 8 روز بعد از مراسم عروسی به‌خاطر ابتلا به کرونا جان باخت و عروسی را به عزا تبدیل کرد. او فقط 24سال سن داشت و بارها از او خواسته بودند مراسم خود را به آینده موکول کند تا شرایط بهتر شود اما نپذیرفت و مادر داغدارش جلوی دوربین با چشمانی اشکبار گفت که اگر به عقب برگردم هرگز برایش عروسی نخواهم گرفت. در یک مراسم عروسی دیگر نیز عروس و چند تن از اعضای خانواده به ویروس کرونا مبتلا شدند و در نهایت مادر داماد بر اثر ابتلا به این ویروس درگذشت.

انتهای پیام/


کد مطلب: 1320

آدرس مطلب :
https://www.sobhshod.ir/news/1320/۱۰-اتفاق-بعد-عروسی-دوران-کرونا

صبح شد
  https://www.sobhshod.ir