سه شنبه ۴ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۴۷
کد مطلب : ۱۳۲۱
plusresetminus
کرونا به طرز عجیبی در زیرترین و اساسی‌ترین لایه‌های زندگی افراد رخنه کرده و مستقیم و غیرمستقیم حتی انتخاب‌های افراد را هم تحت‌الشعاع قرار‌داده. یکی از انتخاب‌ها در مسئله ازدواج مطرح است که گویی دختر‌ها و پسر‌ها با حساسیت و وسواس بیشتری نسبت به این موضوع برخورد‌می‌کنند.
در دوران کرونا، باید به چه نکاتی در انتخاب گزینه ازدواج توجه کرد؟
صبح‌شد: کرونا به طرز عجیبی در زیرترین و اساسی‌ترین لایه‌های زندگی افراد رخنه کرده و مستقیم و غیرمستقیم حتی انتخاب‌های افراد را هم تحت‌الشعاع قرار‌داده. یکی از انتخاب‌ها در مسئله ازدواج مطرح است که گویی دختر‌ها و پسر‌ها با حساسیت و وسواس بیشتری نسبت به این موضوع برخورد‌می‌کنند.

داشتن بیماری زمینه‌ای این روز‌ها در انجام آزمایش‌های قبل از ازدواج از دید خانواده‌ها و البته پزشکان متخصص فاکتوری منفی به‌حساب می‌آید و می‌تواند در انتخاب افراد تأثیرگذار باشد؛ چرا که طبق اعلام وزارت بهداشت علت بیشتر مرگ‌ومیر‌های کرونا ناشی از بیماری‌های زمینه‌ای است که جوانان زیادی را به کام مرگ کشانده‌است.

این موضوع نشان‌می‌دهد بیماری‌های زمینه‌ای به‌عنوان زیر‌فاکتور مثبت در زمانه کرونا بسیار اهمیت دارد؛ چراکه جوانان درگیر چنین بیماری‌هایی مانند بیماران قلبی‌و‌عروقی، دیابتی‌ها، بیماران مزمن ریوی، کلیوی، دیالیز مثبت، سرطانی‌ها و مبتلایان به فشار خون بالا نسبت به افراد سالم بیشتر در معرض خطر قرار‌دارند و باید مراقبت‌های کامل را داشته باشند. به همین علت است که افراد این روز‌ها در نوع انتخاب‌هایشان در امر ازدواج به این موضوع بیش از گذشته توجه دارند؛ چرا که احساس امنیت روانی از نظر سلامت برای هر یک از زوجین بسیار اهمیت دارد و آن‌ها مختارند تا با آگاهی از سلامت فرد دست به انتخاب بزنند.

 داشتن بیماری‌های زمینه‌ای و درگیر شدن آن با کرونا از ۲ جنبه قابل‌بحث و بررسی است: جنبه روانشناختی آن و جنبه تشخیصی-درمانی.

از نظر پزشکی تمام بیماری‌های زمینه‌ای مستعد‌کننده کرونا هستند البته باید دید این بیماری تا چه حد در فرد بیمار ریشه‌دوانده و فرایند ایمنی بدن را دچار اختلال کرده‌است. ممکن است جوانانی هم دچار بیماری‌های زمینه‌ای باشند، اما آنقدر حاد و خطرناک نباشد و سیستم ایمنی بدنشان قوی باشد و بتوانند بیماری را تا آخر عمر کنترل و حتی به مرور درمان کنند. اما در اینگونه موارد هم باید دید طرف مقابل چقدر می‌تواند با این مسئله کنار‌بیاید. البته بهتر است قبل از هرگونه تصمیمی با پزشک معالج فرد بیمار جداگانه گفتگو کند تا بیشتر در جریان بیماری و شدت و ضعف آن قرار بگیرد؛ به‌عنوان مثال دیابت در دسته بیماری‌های مهمی است که درصورت مبتلا شدن فرد ممکن است تا سرحد مرگ جان بیمار را به خطر اندازد، مخصوصا اگر کنترل نشود.

اما در انتخاب‌ها برای ازدواج افراد باید به بیماری‌های زمینه‌ای از دید روانشناختی نیز توجه‌شود و مهم است بیماری زمینه‌ای چه باشد. به‌عنوان مثال بیماری کرونا می‌تواند به‌عنوان یک استرس در فردی که اختلالات بایپلار (اختلال دوقطبی) یا اختلالات روانپزشکی دارد شروع‌کننده علائم حاد و انفجاری باشد. خانمی که دیابت یا فشار خون دارد در زمان بارداری می‌تواند مبتلا به اکلامپسی یا پره‌اکلامپسی شود البته قابل‌درمان است، اما نباید در امر ازدواج آن را پنهان‌کرد. ریزفاکتور‌های دیابت و بیماری‌های ریوی یا کلیوی هم اگر همراه با کرونا باشد ممکن است در برخی بیماران موجب بروز برخی اختلالات روانی شود. اگر فردی دچار افسردگی باشد ابتلا به کرونا می‌تواند شدت آن را بیشتر کند و نیاز است تا قبل از ازدواج فرد مقابل خود را در جریان روند درمان خود بگذارد تا او بتواند تصمیم درستی در این خصوص بگیرد؛ بنابراین بهتر است زوجین فقط به انجام آزمایش‌های قبل از ازدواج استناد نکنند و صادقانه هر آنچه در مورد بیماری‌های زمینه‌ای و روانی دارند با یکدیگر در میان بگذارند؛ چون کرونا می‌تواند یک ریز‌فاکتور استرس باشد و شروع‌کننده اپیزود‌های حاد.

اگر هم هر یک از دوطرف دچار کرونا شده است این موضوع را مخفی نکند؛ چون دوطرف باید حق انتخاب داشته باشند. البته هنوز تحقیقات علمی گسترده‌ای در دنیا در مورد عوارض درازمدت کرونا انجام نشده، چون زمان زیادی از انتشار این ویروس در جهان نمی‌گذرد؛ بنابراین نمی‌توان با قطعیت گفت که بیماری کرونا روی ژنتیک تأثیر‌گذار است و یا به مرور سیستم ایمنی ریه‌ها را حتی بعد از بهبودی تا چه اندازه آسیب‌پذیر می‌کند، اما آنچه امروزه علم پزشکی به آن رسیده این است که معمولا ویروس‌ها روی ژنتیک اثر نمی‌گذارند. البته طی تحقیقاتی هم که در چین انجام شده گفته می‌شود کرونا ممکن است قدرت ناباروری مردان را افزایش دهد، ولی درصد این موارد زیاد نیست و قرار‌نیست هر کسی که کرونا گرفت نابارور شود، ولی باید به این موضوع توجه‌داشت که یک درصد امکان دارد و جزو عوارض ویروس محسوب می‌شود. از همین رو است که تأکید داریم افراد در گفتن اینکه کرونا گرفته‌اند به یکدیگر صادق باشند، حتی اگر درصد این موارد کم باشد و اهمیت زیادی نداشته باشد. اینکه کسی کرونا داشته باشد در امر ازدواج مشکل‌ساز نیست، اما خوب است که افراد در انتخاب‌هایشان با بررسی تمام مسائل در نهایت دست به انتخابی آگاهانه و از سر رضایت بزنند و مسئولیت آن را صد‌درصد بر عهده بگیرند. چون ممکن است کسی بتواند با یک بیماری کنار بیاید و در مقابل فرد دیگری سلامتی کامل برایش اهمیت داشته باشد.

*علی علیشاهی پزشک عمومی اورژانس و درمانگاه سانتر کرونا

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdci.razct1apzbc2t.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما