کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

خواسته‌های عجیب‌وغریب زنان در مورد زایمان!

جام جم , 6 آذر 1399 ساعت 10:01

فاطمه نادری‌صفا، متخصص زنان‌وزایمان در شهر قم دیروز یک ربع قبل از آن که با هم حرف بزنیم، یک بیمار داشت که مصرانه می‌خواست نهم آذر زایمان کند که از او «نه» شنیده بود و گفته بود که می‌رود سراغ پزشکی دیگر.


صبح شد: فاطمه نادری‌صفا، متخصص زنان‌وزایمان در شهر قم دیروز یک ربع قبل از آن که با هم حرف بزنیم، یک بیمار داشت که مصرانه می‌خواست نهم آذر زایمان کند که از او «نه» شنیده بود و گفته بود که می‌رود سراغ پزشکی دیگر.

نادری می‌گوید: بین هفته‌های ۳۸ و ۳۹ حاملگی، می‌توان ختم بارداری داد که بهترین گزینه، هفته ۳۹ است، ولی از آبان امسال بیشتر زنان بارداری که به بیمارستان محل کار او آمده‌اند اصرار به سزارین‌های زودرس داشته‌اند. او می‌گوید تا الان حدود ۱۵ بیمار را قانع کرده‌ام که سزارین زودهنگام جان فرزندشان را به خطر می‌اندازد و آن‌ها نباید به زجر تنفسی فرزندشان راضی باشند چرا که تولد زودهنگام باعث نارس‌ماندن ریه‌ها و مشکلات بعدی می‌شود.

صفیه عشوری‌مقدم، متخصص زنان و زایمان در تهران نیز بی‌شمار از این مراجعات داشته و می‌گوید بسیاری از بیماران فعلی‌اش کسانی هستند که سال پیش از او پرسیده‌اند که باید چه کار کنند تا فرزندشان در فلان تاریخ مشخص متولد شود. او می‌گوید حتی برخی بیماران هستند که بچه‌دارشدن را گذاشته‌اند برای سال ۱۴۰۰ تا لاکچری‌تر باشد.

عشوری توضیح می‌دهد: پزشکان زنان همیشه از این ماجرا‌ها دارند چه ۹/۹ باشد چه ۱۰/۱۰ و چه ۲/۲. او حتی می‌گوید که بیماران زیادی دارد که نمی‌خواهند روز و ماه تولد فرزندشان با فلان فامیلی که با او مشکل دارند یکی شود یا روزی به دنیا بیاید که یکی از بچه‌های فامیل نیز در آن متولد شده است.

زهره احمدی که مامایی در تهران است، اما می‌گوید میل مادران باردار بیشتر به این سمت است که فرزندانشان همه در یک ماه متولد شوند به طوری که اگر فرزندِ اول، آبان ماهی است فرزند دوم هم متولد آبان باشد، حتی اگر بچه نارس و با زور سزارین به دنیا بیاید. احمدی می‌گوید: ما وقتی به بیماران توضیح می‌دهیم که بچه نارس باید زیر دستگاه در بخش مراقبت‌های ویژه قرار بگیرد خیلی راحت می‌گویند «خب برود» که نشان می‌دهد از خطراتی که جان فرزندشان را تهدید می‌کند خبر ندارند.

اصرار برخی خانواده‌ها بر برخی تاریخ تولد‌ها واقعا عجیب است، مثل اتفاقی که شب ۲۶ آبان در یکی از بیمارستان‌های مشهد رخ داد و زهرا یادگاری که مامای شیفت بود، شاهدش بود. او می‌گوید آن شب زنی با اعضای خانواده اش به بیمارستان آمد تا سزارین شود و به قدری اضطراب داشت که همه پرسنل از نگهبان تا سوپروایزر فهمیدند او چه می‌خواهد. زن، فرزند دومش را باردار بوده و، چون فرزند اولش متولد ۲۶ آبان بوده، می‌خواسته هرطور که شده فرزند دوم هم در همین روز به دنیا بیاید، برای همین با طولانی شدن فرآیند انتقال او به اتاق جراحی و نزدیک شدن به ساعت ۱۲ شب او کلی داد و فریاد کرده که عجله کنید وقت از دست رفت.

چند درصد مردم ایران در این حال و هوا‌ها زندگی می‌کنند نمی‌دانیم، این را هم نمی‌دانیم که چند درصد مادرانی که با چنگ و دندان دنبال زایمان در روزی خاص هستند به معنی واقعی کلمه برای آن کودک مادری می‌کنند، ولی مطمئنیم تب لاکچری‌بازی در کشورمان بالاست و، چون جای ارزش‌ها در جامعه ما و میان برخی قشر‌ها با‌شدت عوض شده ۹/۹/۹۹ نیز پایان این ماجرا‌ها نخواهد بود.

انتهای پیام/


کد مطلب: 1354

آدرس مطلب :
https://www.sobhshod.ir/news/1354/خواسته-های-عجیب-وغریب-زنان-مورد-زایمان

صبح شد
  https://www.sobhshod.ir