چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۳۷
کد مطلب : ۱۴۶۹
plusresetminus
پس از شهادت دکتر محسن فخری‌زاده، رئیس سازمان پژوهش و نوآوری‌های دفاعی در عملیات ترور ناجوانمردانه‌ای که سرنخ آن به رژیم صهیونیستی می‌رسد روایت‌های مختلف از نحوه انجام این عملیات تروریستی مطرح شده است.
چرا برای ترور فخری زاده، نیسان انتخاب شد؟
صبح‌شد: پس از شهادت دکتر محسن فخری‌زاده، رئیس سازمان پژوهش و نوآوری‌های دفاعی در عملیات ترور ناجوانمردانه‌ای که سرنخ آن به رژیم صهیونیستی می‌رسد روایت‌های مختلف از نحوه انجام این عملیات تروریستی مطرح شده است.

روایت‌هایی که هیچ کدام هنوز به تایید مراجع رسمی نرسیده است. یک مورد از این روایت‌های غیر رسمی و تایید نشده، استفاده از سلاح کنترل از راه دور بوده است. هر چند برخی رسانه‌ها از این نوع تسلیحات به نام سلاح خودکار یا اتوماتیک استفاده کرده‌اند، اما فناوری این تسلیحات بیشتر از هر چیز روی کنترل سلاح از راه دور با دید یک اپراتور تمرکز دارد.

وب‌سایت نشریه فوربز، گزارشی را به قلم «دیوید همبلینگ»، کارشناس هوافضا و دفاع منتشر کرده که حاوی نکات قابل‌تاملی درخصوص سلاح‌های کنترل از راه دور است. او در این مقاله نوشته است، به گفته مقامات ایرانی برای ترور دانشمند هسته‌ای از یک مسلسل کنترل از راه دور استفاده شده است.

اگر چنین چیزی باشد باید گفت که این بالاترین رده استفاده از چنین سلاح‌هایی خواهد بود، اما از نظر فنی جای بحث بسیاری در این مورد وجود خواهد داشت، زیرا استفاده از سلاح‌های روباتیک، به‌طور فزاینده‌ای درحال افزایش در میان تروریست‌ها و شورشیان است. علی شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران هم به تازگی تأیید کرده که هیچ شخصی در محل عملیات ترور حضور نداشته است.

سابقه‌ای طولانی

 استفاده از سلاح‌های کنترل از راه دور در دنیا سابقه نسبتا طولانی دارند. در جنگ جهانی دوم، هواپیمای بمب‌افکن B-۲۹Superfortress با استفاده از یک سیستم کامپیوتری مرکزی، ۵ تیربارچی در نقاط مختلف این هواپیما را حذف کرد و به‌جای آن از اسلحه‌های خودکار و کنترل از راه دور استفاده کرد. (هواپیما‌های بمب‌افکن در آن دوران برای محافظت از خود در مقابل جنگنده‌های دشمن، در نقاط مختلف هواپیما، تیربارچی داشتند.) قسمت‌های مختلف تیربار در این هواپیما هر کدام دارای دو مسلسل کالیبر ۵۰ بودند. یک فروند B-۲۹ با استفاده از این سیستم در یک عملیات، توانست ۷ جنگنده ژاپنی را ساقط کند. فناوری سلاح‌های از راه دور زمانی گام به جلو برداشت که دوربین‌های تلویزیونی به اپراتورها، چشم‌انداز تفنگ را دادند.

در واقع نقطه مشخصه این تسلیحات استفاده از یک نمایشگر با وضوح بالا با دیدی حتی بهتر از دوربین تفنگ یا تیربار است. در واقع در این نوع تسلیحات فناوری و سیستم‌های نرم‌افزاری هم به کمک تیرانداز برای افزایش دقت او در هدف‌گیری و تشخیص یا تعقیب هدف می‌دهد.

در درگیری‌های اخیر در عراق و افغانستان، مهاجمان غالبا با تک‌تیرانداز به تیربارچی خودرو‌های زرهی حمله می‌کردند. این موضوع منجر به این شد که «تیربارچی انسانی» جای خود را به سیستمی به نام «ایستگاه سلاح کنترل از راه دور مشترک» (CROWS) بدهد. بدین‌ترتیب می‌شد کار تیربارچی را به‌جای بالای زره‌پوش، از زیر زره انجام داد.

شرکت فناوری Kongsberg در نروژ حدود ۲۰ هزار سیستم از راه دور را فراهم کرده است که می‌توانند مسلسل‌های کالیبر ۵۰ یا ۶۲/۷ میلی‌متری یا نارنجک‌انداز را پشتیبانی کنند. سیستم‌هایی که گزینه‌هایی برای دوربین‌های تصویربرداری روزانه، شبانه یا حرارتی دارند. سیستم‌ها کاملا تثبیت شده‌اند بنابراین اپراتور می‌تواند یک مسلسل را حتی از وسیله نقلیه‌ای که در زمین‌های ناهموار حرکت می‌کند، به سوی هدف نگه دارد. جنگ از راه دور، روش نبرد‌های قرن بیست‌و‌یکم است و اکنون به‌نظر می‌رسد که فقط هواپیما‌های بدون سرنشین در آسمان نیستند که باید مراقب آن‌ها بود.

چرا وانت نیسان؟

وب‌سایت «داریو» نیز در گزارشی به این موضوع اشاره کرده و شرحی را به نقل از منابع ایرانی در این گزارش آورده است. براساس نوشته این وب‌سایت پس از آنکه خودروی شهید فخری‌زاده به محل می‌رسد، یک اسلحه با کنترل از راه دور واقع در داخل یک وانت نیسان پارک شده آبی‌رنگ به سمت سدان حامل (شهید) فخری‌زاده شلیک می‌کند. خودرو متوقف شد و گفته می‌شود دانشمند ایرانی از آن پیاده شده است.

در کنار این مسائل، استفاده از یک وانت سنگین که می‌تواند اسلحه‌ای با کالیبر و تخریب بالا را به راحتی حمل کند نیز باید درنظر گرفته شود. استفاده از وسیله نقلیه با وزن بالا و استخوان‌بندی قوی برای حمل بار‌های سنگین باعث می‌شود که سلاح پرچ شده روی خودرو در زمان شلیک تکان کمتری داشته و دقت هدف‌گیری بالا برود.

مسئله‌ای به نام کالیبر گلوله

خیلی‌ها این چند روز با وجود اعلام ضد‌گلوله بودن خودرو از خرد شدن شیشه‌ها گفته‌اند. شیشه‌های ضدگلوله برخلاف آنچه در فیلم‌ها می‌بینید درجات مختلفی از مقاومت و امکان شکستن دارند. مثلا شیشه ضدگلوله Level ۱ می‌تواند در مقابل ۳ گلوله ۹ میلی‌متری تفنگ کمری (مثل برتا) مقاومت کند، اما شیشه ۸ Level تحمل ۵ شلیک مستقیم اسلحه‌ای با گلوله‌های کالیبر ۷.۶۲ میلی‌متری را هم دارد.

به‌نظر می‌رسد در پایان، به‌دلیل آنکه ردی از اسلحه و موارد دیگری که در این وانت قرار داشته به‌دست نیاید، عاملان آن را منفجر کرده‌اند. همچنین نکته مهم در این موضوع اپراتور یا اپراتور‌های سلاح هستند. سلاح‌های روباتیک کنترل از راه دور معمولا باید به‌وسیله یک یا چند اپراتور در فاصله‌ای نه چندان دور کنترل شوند. اپراتور‌ها با استفاده از سیستم‌های رادیوکنترلی این کار را انجام می‌دهند، اما یک منبع آگاه به شبکه تلویزیونی العالم گفته است که ترور، کار رژیم صهیونیستی بوده و عملیات مربوط به آن سلاح از طریق ماهواره کنترل می‌شده است. لازم به توضیح است همه آنچه تاکنون درباره این ترور ناجوانمردانه به صورت گمانه‌زنی مطرح شده، مواردی تایید نشده هستند و باید منتظر گزارش منابع رسمی در این باره بود.

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdcb.0b8urhba9iupr.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما