چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۵۷
کد مطلب : ۱۴۷۴
plusresetminus
طی سال‌های اخیر، اسناد زیادی در خصوص جاسوسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایران به دست آمده است. بازرسانی که در قالب ماموریت بازرسی (آن هم با استناد به مطالعات و گزارش‌های ادعایی واهی) به ایران آمده و گرای بسیاری از اطلاعات مربوط به دانشمندان هسته‌ای کشورمان را به سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا و رژیم صهیونیستی می‌دهند.
اولین فرد خارجی که می‌خواست با فخری زاده ملاقات کند که بود؟+عکس و جزئیات
صبح‌شد: طی سال‌های اخیر، اسناد زیادی در خصوص جاسوسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایران به دست آمده است. بازرسانی که در قالب ماموریت بازرسی (آن هم با استناد به مطالعات و گزارش‌های ادعایی واهی) به ایران آمده و گرای بسیاری از اطلاعات مربوط به دانشمندان هسته‌ای کشورمان را به سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا و رژیم صهیونیستی می‌دهند.

در این خصوص  گفت و گویی با اولی هاینونن، رئیس سابق بازرسان تسلیحاتی و هسته‌ای و معاون سابق آژانس انجام داده است؛ مردی که در طول ریاست البرادعی بر آژانس بار‌ها به ایران آمد و با مقامات کشورمان دیدار کرد.

 اخیرا شاهد ترور ناجوانمردانه دانشمند هسته‌ای ایرانی، شهید دکتر محسن فخری زاده بودیم. گویا آژانس از سال‌ها قبل تا زمان شهادت ایشان، در تلاش بود تا با این دانشمند هسته‌ای دیدار و گفتگو کند. لطفا در این مورد توضیح دهید.

بله! قرار بود با (شهید) محسن فخری زاده دیدار و گفت گو کنیم. من، شخصا یک بار از سوی آژانس برای ملاقات با او تعیین و معرفی شده بودم، اما این ملاقات از سوی ایران لغو شد. اگر بخواهم دقیق‌تر بگویم، ما از اواخر سال ۲۰۰۵ خواستار ملاقات با او بودیم. سرانجام ملاقاتی برای سپتامبر ۲۰۰۸ تنظیم شد، اما ایران آن را لغو کرد. فکر می‌کنم بعد از خروج من از آژانس در سال ۲۰۱۰، آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای به درخواست‌های خود ادامه داد. البته من نمی‌دانم آیا آمانو مدیر کل سابق آژانس می‌خواست شخصا او را ببیند یا خیر.

 دیوید آلبرایت از مقامات آژانس در جایی غیر مستقیم اقرار کرده بود که بازرسان آژانس، پیاده نظام‌های آمریکا هستند. آیا این موضوع را قبول دارید؟

آلبرایت، متخصص هسته‌ای که در اواسط دهه ۱۹۹۰ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را در عراق همراهی می‌کرد، گفته بود بازرسان سازمان ملل همانند چکمه‌هایی روی زمین هستند. توجه داشته باشید که آلبرایت و دیگران بر این باورند که باید دسترسی بیشتری به آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در قبال پرونده هسته‌ای ایران و کره شمالی داده شود. این مجوز افزایش اختیارات، به عهده شورای حکام آژانس است که البته شامل ایالات متحده نیز می‌شود.

براساس این گزارش، محسن فخری‌زاده مهابادی زاده سال ۱۳۳۶ در شهر قم  از فرماندهان سپاه پاسداران در زمینه موشکی بود و پیش از ورود به برنامه اتمی ایران سابقه همکاری با شهید حسن تهرانی مقدم  را داشت. وی در تاریخ ۷ آذر ۱۳۹۹ در آبسرد دماوند  ترور شد و در پی شدت جراحات به شهادت رسید. او پیش از این حادثه ریاست سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع را برعهده داشت.

نیویورک تایمز پیش از این نوشته بود: فخری‌زاده یکی از پنج شخصیت ایرانی بود که نامش در فهرست ۵۰۰ نفرهٔ قدرتمندترین افراد جهان که از سوی نشریه آمریکایی فارن پالیسی منتشر می‌شود، قید شده بود. در قطعنامه ۱۷۴۷ شورای امنیت که در تاریخ ۲۴ مارس ۲۰۰۷، علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران تصویب شده نام وی جزو افراد تحریم شده قرار داده شده بود.


آمریکایی‌ها، او را «صندوقچهٔ اسرار» برنامه هسته‌ای ایران قلمداد می‌کردند که همواره در تعیین موضع ایرانی‌ها در مذاکرات، نقشی مخفیانه ولی مؤثری داشته‌ است. طبق نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تا زمانیکه با فخری‌زاده گفتگوی مستقیم انجام نشود، نمی‌توان در میزان ورود ایران به دانش هسته‌ای، اظهار نظر کرد.

فخری‌زاده سال‌ها توسط موساد زیر نظر بوده و هدف شماره یک اسرائیل بوده‌است. یوسی ملمن کارشناس و تحلیل‌گر ارشد نظامی-امنیتی روزنامه هاآرتص نوشت موساد یک بار دیگر نیز برای ترور وی اقدام کرده بود که ناکام ماند. ترور وی در سالگرد ترور دیگر دانشمند هسته‌ای ایران مجید شهریاری روی داد که اسرائیل در کانون اتهام اقدام بدان قرار دارد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، محسن فخری‌زاده را به عنوان مدیر پروژهٔ آماد معرفی کرده و اشاره کرده بود که او به عنوان رئیس سازمان پژوهش‌های نوین دفاعی (سپند) بسیاری از چهره‌های کلیدی برنامه هسته‌ای ایران را در مجموعهٔ خود داشته‌است. 

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdch.qnzt23nkkftd2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما