سه شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۴۲
کد مطلب : ۱۵۵۸
plusresetminus
برنامه جهانی دسترسی عادلانه به واکسن کرونا موسوم به کوواکس با مدیریت سازمان جهانی دنبال می‌شود و تاکنون بیش از ۱۸۰کشور دنیا به این برنامه پیوسته‌اند. این برنامه به‌دنبال این است که بعد از تولید واکسن تأیید شده کرونا حدود ۲ میلیارد دوز از این واکسن را تا پایان سال۲۰۲۱ در بین کشور‌ها توزیع کند. کارکنان بخش سلامت در اولویت دریافت این واکسن هستند.
کوواکس چیست؟
صبح‌شد: برنامه جهانی دسترسی عادلانه به واکسن کرونا موسوم به کوواکس با مدیریت سازمان جهانی دنبال می‌شود و تاکنون بیش از ۱۸۰کشور دنیا به این برنامه پیوسته‌اند. این برنامه به‌دنبال این است که بعد از تولید واکسن تأیید شده کرونا حدود ۲ میلیارد دوز از این واکسن را تا پایان سال۲۰۲۱ در بین کشور‌ها توزیع کند. کارکنان بخش سلامت در اولویت دریافت این واکسن هستند.

در این میان کشور‌هایی مانند چین و آمریکا هنوز به برنامه جهانی توزیع عادلانه واکسن کرونا نپیوسته‌اند؛ این در حالی است که بیش از ۱۴۰شرکت دارویی و تولید واکسن در دنیا برای تولید واکسن کرونا فعالیت می‌کنند که تعدادی از این شرکت‌ها در آمریکا، اروپا و چین به دستاورد‌هایی رسیده و وارد فاز انسانی تولید این واکسن شده‌اند. اوایل مهر امسال، وزارت بهداشت اعلام کرد از طریق امضای توافقنامه‌ای با اتحادیه بین‌المللی واکسن، قدم‌های مهمی برای پیش‌خرید واکسن احتمالی کرونا برداشته است.

نکته، اما اینجاست که ایران تنها پیش‌خرید کرده و براساس اعلام مسئولان نظام سلامت، مبلغ پیش‌خرید هنوز به‌طور کامل پرداخت نشده و ایران در انتظار تامین مابقی هزینه‌ها در مهلت تعیین شده است. حتی گفته می‌شود که ایران درنظر دارد تا هزینه تامین واکسن را از پول‌های بلوکه شده در کره تامین کند. قبلا حسین وطن‌پور، رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت به ایرنا گفته بود که در کوواکس، برای ۳ مدل واکسن درخواست ثبت شده و قرار است براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، برای ۲۰ درصد جمعیت پرخطر هر کشوری تزریق شود؛ چراکه تعداد کشور‌های عضو کوواکس بالاست.

ماجرای تامین واکسن، اما برای ایران با چالش‌های دیگری همراه است. بحران‌های اقتصادی و سیاست خارجی و مسئله تحریم‌ها که بر روند نقل و انتقال پول تأثیر دارد، احتمال دارد ایران را از قافله واکسیناسیون کرونا عقب نگه دارد. سوم مهر، کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو به‌طور ضمنی به مشکلات تامین هزینه پیش‌پرداخت این واکسن اشاره کرده بود. او همزمان با امضای توافقنامه کوواکس، اعلام کرده بود که بانک مرکزی تا هجدهم مهر مهلت پرداخت ثبت سفارش واکسن در کوواکس را دارد. در این میان هم برای استفاده از منابع ارزی ایران در برخی کشور‌های آسیایی هماهنگی‌هایی در حال انجام است.

منظور از کشور‌های آسیایی هم همان ماجرای پول‌های بلوکه شده در کره‌جنوبی است که ظاهرا قرار است مبلغ پیش‌پرداخت واکسن از طریق آن پرداخت شود. همین موضوع روز گذشته سؤال یکی از خبرنگاران از سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه کشور بود. این مقام مسئول تنها به این گفتن این جمله‌ها بسنده کرد که مسیر‌های مختلفی در زمینه تامین واکسن کرونا طی شده، ایران عضو کوواکس است و وزارت بهداشت اعلام کرده که مسیر پیش‌خرید واکسن را طی کرده است.

تامین منابع ارزی و بحران‌های اقتصادی، شاید یکی از دلایل تمرکز ایران بر تولید واکسن داخلی است. براساس اعلام وزارت بهداشت، در ایران ۶ شرکت در تلاش برای تولید واکسن هستند. گفته می‌شود ایران برای انجام تست حیوانی واکسن از هند میمون خریداری کرده تا روند تست سریع‌تر انجام شود. حالا هم اعلام می‌شود که در این بخش موفقیت‌های زیادی به‌دست آمده است.

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdca.mn6k49nma5k14.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما