شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۳۱
کد مطلب : ۱۶۲۱
plusresetminus
گاهی در خبر‌ها می‌شنویم که فردی مثلا به دو بار اعدام یا سه بار قصاص محکوم شده است. برخی تصور می‌کنند دو بار اعدام یا قصاص یعنی محکوم را یک بار به دار می‌کشند، او را پایین می‌آورند و دوباره دار می‌زنند. این تصور کاملا غلط است. اعدامی، یویو نیست که او را بالا و پایین کنند.
چگونه فردی به دو بار اعدام یا سه بار قصاص محکوم می‌شود؟
صبح‌شد: گاهی در خبر‌ها می‌شنویم که فردی مثلا به دو بار اعدام یا سه بار قصاص محکوم شده است. برخی تصور می‌کنند دو بار اعدام یا قصاص یعنی محکوم را یک بار به دار می‌کشند، او را پایین می‌آورند و دوباره دار می‌زنند. این تصور کاملا غلط است. اعدامی، یویو نیست که او را بالا و پایین کنند.

ضمن اینکه وقتی کسی را یک بار دار می‌زنند، دیگر جانی در بدن ندارد که بخواهد دوباره و سه‌باره اعدام شود. دو بار قصاص زمانی است که فردی مرتکب قتل دو آدم شده باشد.

او یک بار به اتهام قتل یکی از این دو نفر و یک بار هم به اتهام قتل دیگری به قصاص محکوم می‌شود. فایده‌اش چیست؟ فرض کنید خانواده یکی از این دو مقتول، رضایت بدهد. در این صورت قاتل نمی‌تواند برود دنبال کارش، چون از دو بار قصاص، فقط یک بارش منتفی شده و هنوز یک سهمیه دیگر دارد. یا مثلا فرض کنید کسی هم مرتکب تجاوز جنسی شده و هم اقدام به محاربه کرده است.

این فرد به دو بار اعدام محکوم می‌شود. اگر مثلا عفو شود و محاربه را ببخشند، به دلیل این جرم دیگر اعدام نمی‌شود، اما هنوز یک اعدام بابت تجاوز جنسی طلب دارد. گاهی هم ممکن است اعدام و قصاص، مخلوط باشد. مثلا فردی به یک زن تجاوز جنسی کرده و بعد او را کشته است.

در اینجا ممکن است با پول یا در راه رضای خدا، خانواده آن زن از قصاص گذشت کنند و از این جهت قاتل اعدام نشود، اما سهمیه اعدام او بابت تجاوز سر جایش هست.



انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdcb.5b8urhb08iupr.html
نظرات منتشر شده : ۵  | 
در صف انتظار : ۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

M
ممنون بابت این مطلب
ناصر
حالافهمیدم جیگر
خ
نفهمیدم چی شد
یعنی کلا ۱ بار اعدام میکنن
علوی
سلام که سلام اسم خداوند مهربان است
بنام خداوند مهربان
خداوندا همه ما را به راه راست هدایت کن
خداوندا تمام زندانی ها مخصوصا زندانی های غیر عمد را خودت نجات بده اعدام خیلی سخته زندان خیلی سخته اهدنا صراط مستقیم 😓😓😓