سه شنبه ۲ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۰۵
کد مطلب : ۱۷۳۹
plusresetminus
با بررسی ساختار ویروس کرونا از همان ابتدای شیوع متوجه شدیم این ویروس به صورت نقطه‌ای جهش کرده است، کرونا ویروس به زبان ساده به اندازه ۳۰ هزار کلمه حرف است، چون ساختار ژنتیکی از چهار حرف تشکیل می‌شود.
شاید ویروس جدید به ایران رسیده باشد/ زمستان بهترین فرصت برای حمله کرونا
پروفسور علی کرمی، استاد دانشگاه بقیه الله(عج) و متخصص بیوتکنولوژی در گفت  وگو با صبح‌شد گفت: با بررسی ساختار ویروس کرونا از همان ابتدای شیوع متوجه شدیم این ویروس به صورت نقطه‌ای جهش کرده است، کرونا ویروس به زبان ساده به اندازه ۳۰ هزار کلمه حرف است، چون ساختار ژنتیکی از چهار حرف تشکیل می‌شود.

وی افزود: این حرف‌ها نرم افزار درون ویروس است که به آن اطلاعات می‌دهند که چه فعالیتی انجام دهند، جابجا شدن هر کلمه مانند این است که شما در نامه‌ای کلمه‌ای را جابجا کنید و بدین ترتیب معنا و مفهوم نامه تغییر پیدا می‌کند. ویروس مانند بدن انسان سیستم ایمنی ندارد و برای بقا این حروف را تغییر می‌دهد.

کرمی اظهار کرد: در اسفندماه سال گذشته در یک برنامه تلویزیونی اعلام کردم که ویروس کرونا ویروس زیرک و هوشمندی است حتی این احتمال را می‌دادیم که ساخته دست بشر باشد و طبیعی نباشد چرا که در بررسی‌ها متوجه تغییر سریع این رمز‌های ژنتیکی برای فرار از سیستم ایمنی بدن شده بودیم.

وی عنوان کرد: این ویروس تلاش می‌کند از سیستم ایمنی فرار کند تا زنده بماند، هدف کرونا تکثیر و رشد در سلول هاست، اما در این رشد به سلول‌های سیستم تنفسی صدمه می‌زند و به همین خاطر این بیماری برای افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای یا سن بالا دارند بسیار خطرناک است، اما در افراد دیگر هیچ علامتی نشان نمی‌دهد یا ضعیف عمل می‌کند. پس این ویروس جهش نقطه‌ای انجام می‌دهد یعنی در واقع برنامه نرم افزاری‌اش را با یک کلمه یا دو کلمه تغییر، عوض می‌کند و به یک ویروس جهش یافته دیگر تبدیل می‌شود.

کرمی بیان کرد: تا به حال و در طول این ۱۱ ماه، این ویروس نزدیک به ۴ هزار جهش انجام داده که این سرعت تغییر ماهیت تعجب آور است. در ابتدا شیوع این بیماری علائم این بیماری بیشتر سرماخوردگی بود، اما به تدریج علائم گوارشی، مغزی و... به این ویروس اضافه شد.

وی با بیان اینکه سرما و زمستان بهترین فرصت برای حمله این ویروس است، افزود: جهشی که اخیرا رسانه‌ای شده، ۳ ماه پیش رخ داده، اما هم اکنون عنوان شده، فکر می‌کردند این جهش هم یک جهش ساده ست و به همین خاطر اعلام نکردند، اما بعد با آنالیز متوجه جهش عجیب این ویروس و افزایش قدرت سرایت آن شدند، متأسفانه اتفاق سال گذشته تکرار شد، سال گذشته هم در عید چینی‌ها این ویروس با مسافرت آن‌ها پخش شد و جهان را درگیر کرد حالا هم در آستانه سال نو میلادی هستیم وعده‌ای در مسافرت هستند و خبر ندارند که این ویروس جدید را با خود به کشور‌های دیگر برده اند.

کرمی با تاکید بر اینکه، نمی‌دانیم تاکنون این ویروس جهش یافته در ایران وجود دارد یا نه. بیان کرد: به صورت تصادفی مسافران را باید مورد غربالگری قرار دهیم و سکانس شان را آنالیز کنیم تا ببینیم مبتلا به این ویروس جهش یافته هستند یا نه. هرچند دقیقا می‌دانیم کدام بخش ویروس جهش پیدا کرده است، اما کیت‌های تشخیص کرونا در کشور در حال حاضر نمی‌توانند این ویروس را از ویروس قدیمی تشخیص دهند.

وی افزود: کمیته ستاد علمی کروناست منفعلانه عمل می‌کند به عنوان وقتی تمام کشور قرمز شد تازه به فکر قرنطینه افتادند در حالیکه ما از همان اول پیشنهاد قرنطینه قم و گیلان را داده بودیم.

کرمی عنوان کرد: هرکس بگوید این ویروس جدید وارد کشور نشده است حرف غیرعلمی زده است چرا که این جهش سه ماه پیش رخ داده است؛ آیا افرادی که با اطمینان کامل این موضوع را مطرح می‌کنند تمامی افرادی که در ۳ ماه اخیر وارد کشور شدند را آنالیز کردند؟

وی افزود: نمی‌خواهم بگویم این ویروس وارد کشور شده و یا مردم را نگران کنم منظور از مطرح کردن این اظهارات این است که تاکید کنم ما تاکنون خیلی از مسائل را نمی‌دانیم و نمی‌توانیم با اطمینان در مورد آن نظر بدهیم از جمله اینکه این ویروس وارد ایران شده یا نه و یا اینکه آیا علائم این ویروس با ویروس قبلی متفاوت است و یا اینکه مقاومت این ویروس در مقابل واکسن‌ها به چه صورتی است.

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdcb.fb8urhbz9iupr.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما