سه شنبه ۹ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۵۰
کد مطلب : ۱۸۳۳
plusresetminus
اولین واکسن کرونای ایرانی به خانم طیبه مخبر، فرزند محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام و با حضور جمعی از مسئولین تزریق شد.
طیبه مخبر، فرزند محمد مخبر
طیبه مخبر، فرزند محمد مخبر
صبح‌شد: اولین واکسن کرونای ایرانی به خانم طیبه مخبر، فرزند محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام و با حضور جمعی از مسئولین تزریق شد. این واکسن با فناوری ویروس غیرفعال شده توسط شرکت شفافارمد زیرمجموعه گروه دارویی برکت و ستاد اجرایی فرمان امام ساخته شده است.

وزیر بهداشت در این مراسم گفت: نخستین واکسن کرونای آسیا را ساختیم و امروز نخستین تزریق آن را روی دختر آقای مخبر انجام دادیم. پیام این عمل این بود که ما خون خود را رنگین‌تر از سایر مردم نمی‌بینیم و ابتدا خانواده خود را برای تست این واکسن به میدان آورده‌ایم.

براساس آنچه که در مرکز ثبت آزمایش بالینی عنوان شده: «این مطالعه دوسوکور (داوطلبین و ارزیابی کنندگان پیامد) دارای پلاسبو بر روی ۵۶ فرد داوطلب سالم در محل هتل ارم تهران (تجهیز شده برای کارآزمایی بالینی) انجام خواهد شد.

داوطلبین پس از دریافت تصادفی دوز ۳ یا ۵ میکروگرم واکسن یا پلاسبو (بر اساس دو مرحله مطالعه دوز کم و دوز زیاد) دو نوبت در روز‌های صفر و ۱۴ واکسن را دریافت و تا روز ۲۸ از جهت بررسی عوارض، ایمنی هومورال و سلولار پیگیری اولیه می‌شوند. کلیه افراد پس پایان مطالعه تا روز ۳۶۰ نیز پیگیری طولانی مدت خواهد شد.

در این آزمایش به ۲۴ نفر واکسن ۳ میکروگرم پروتئین آنتی ژن، به ۲۴ نفر دیگر واکسن ۵ میکروگرم پروتئین آنتی ژن و به ۸ نفر پلاسبو تزریق خواهد شد.»


پلاسبو دارویی است که هیچ ماده موثری در آن وجود ندارد. به فارسی به آن دارونما میگویند. پلاسیبو به معنی «خوب خواهم شد» یا ایحا یا دارونما (یا دِلخوشکُنَک) به استفاده از روش‌های درمانی صوری و تلقینی گفته می‌شود که می‌تواند با فریب بیمار، اثر مثبتی در روند بهبودی وی داشته باشد. اثر درمانی که از به کار بستن چنین روش‌هایی حاصل می‌شود را نیز اثر پلاسبو می‌نامند.

رایج‌ترین روش‌ها برای ایجاد اثر پلاسیبو استفاده از دارونما (چیزی ظاهراً شبیه به دارو بدون هیچ اثر واقعی) و جراحی‌های دروغین است. در روند استفاده از شبه داروها، یک قرص بدون اثر به بیمار داده می‌شود و به او گفته می‌شود که با خوردن این قرص حالش بهبود می‌یابد. البته بیمار نباید بفهمد که این قرص، قرص بی‌اثر است و شما در حال اجرای یک روند شبه‌دارویی بر روی وی هستید. تجربیات پزشکان نشان داده‌است که این پدیده روانی تأثیر بسیار بالایی در بهبود بسیاری از بیماران دارد. شرکت‌های داروسازی در مسیر ساخت دارو از این نوع دارونما به عنوان کنترل گروه شاهد استفاده می‌کنند.

با توجه به این موضوع، نمی‌توان به طور قطع گفت که واکسن ایرانی به فرزند رئیس ستاد اجرایی فرمان امام تزریق شده و احتمال دارد که پلاسبو و یا واکسن نما به او تزریق شده باشد.

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdcg.w9qrak97wpr4a.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما