چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب : ۱۸۴۷
plusresetminus
ماجرای خاموشی معابر تهران بعد از ساعت‌۲۱ حالا وارد مرحله دیگری شده‌است.
خاموشی شبانه تهران و گلایه مردم
صبح‌شد: ماجرای خاموشی معابر تهران بعد از ساعت‌۲۱ حالا وارد مرحله دیگری شده‌است. تا روز قبل برخی اظهار‌نظر‌ها نشان می‌داد که این تصمیم هماهنگ با ستاد ملی مقابله با کروناست، اما گزارش برخی خاموشی‌ها آن هم از دقایقی بعد از غروب آفتاب نشان داد که در روی‌دادن این مساله موارد دیگری هم دخیل است. تعدیل روشنایی نام طرحی است که برای پایداری شبکه برق و کاهش مصرف گاز به منظور تولید برق اجرایی شده‌است.

افزایش مصرف انرژی برق و گاز در بخش خانگی کشور فشار مضاعفی به صنعت برق وارد کرده است در همین راستا طرح خاموشی یک درمیان روشنایی معابر و روشنایی بزرگراه‌ها پس‌از ساعت‌۲۱ اجرای شده است.

البته مشاهدات میدانی  نشان می‌دهد که در برخی از معابر و بزرگراه‌ها تمام چراغ‌ها خاموش می‌شوند و طرح روشنایی یک در میان چراغ‌ها نیز صحت ندارد. همچنین باتوجه به محدودیت شبانه، تردد در شهر‌های نارنجی و قرمز، روشن بودن تابلو‌های بانک‌ها یا بیلبورد‌های تبلیغاتی غیر ضروری است و نتیجه‌ای جز هدررفت سرمایه ملی ندارد، بنابراین صنعت برق اقدام به صرفه‌جویی را از هفته پیش آغاز کرده و با یکی در میان کردن روشنایی معابر و حذف روشنایی غیر ضروری در جاده‌ها حداقل به میزان ۵۰۰‌مگاوات صرفه جویی ایجاد کرده است.

این اقدام شرکت توانیر مبنی بر صرفه جویی ۵۰۰‌مگاواتی انرژی برق می‌تواند نیاز به تولید الکتریسیته توسط نیروگاه حرارتی را کاهش داده و در نتیجه سوخت ثانویه کمتری مصرف شود. نتیجه کاهش سوخت‌های ثانویه نظیر مازوت و گازوییل نیز کاهش میزان آلودگی هوا را در پی خواهد داشت.

دغدغه این تصمیم از آنجایی شروع شد که هرساله در حد فاصل فصل پاییز و زمستان و با شدت گرفتن سرمای هوا، شاهد افزایش مصرف چشمگیر گاز در بخش خانگی بودیم. به استناد گفته‌های مسوولان شرکت گاز، آمار مصرف بخش خانگی در ایام سرد سال به بیش از ۸۰‌درصد کل گاز مصرفی کشور می‌رسد.

به‌دنبال این افزایش مصرف نجومی گاز طبیعی، شرکت گاز در سال‌های اخیر بدون توجه به اجرای سیاست‌های مدیریت مصرف و در نظر‌گرفتن شیوه‌های تشویقی و تنبیهی به منظور ایجاد انگیزه برای صرفه‌جویی مشترکان خانگی در اقدامی نامناسب نسبت به قطع گاز ورودی به صنایع بزرگ و همچنین نیروگاه‌های تولید برق اقدام می‌کند.

آقای مصطفی رجبی‌مشهدی، سخنگوی صنعت برق نیز در این باره گفته است: با اعمال خاموشی در روشنایی معابر، روزانه ۱ تا ۵‌/۱ متر مکعب در مصرف گاز صرفه جویی خواهد شد، هر ۱۰‌درصد صرفه‌جویی در مصرف برق، ۷۰‌میلیون مترمکعب صرفه جویی در مصرف گاز را به همراه دارد در صورتی که مردم به‌ویژه در مناطق گرمسیر، میزان مصرف برق و گاز خود را در حدود ۱۰‌درصد کاهش دهند، با اطمینان از این شرایط بدون اعمال خاموشی عبور خواهیم کرد.» به گفته وی، میزان مصرف برق در کشور ۵‌/۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته و این در شرایطی است که صرفه‌جویی در مصرف گاز و برق، برای کمک به ساکنان مناطق سردسیر که از برق برای گرمایش نیز استفاده می‌کنند بسیار ضروری است.»

گفته می‌شود کاهش ورودی خوراک گازی نیروگاه حرارتی به منزله ناتوانی در تولید برق و در نتیجه بروز یک بحران دیگر به نام خاموشی است، به همین دلیل در چنین شرایطی نیروگاه‌های تولید برق حرارتی در کشور به مصرف سوخت‌های ثانویه نظیر گازوییل یا مازوت روی می‌آورند.

نکته قابل تأمل اینجاست که حل بحران خاموشی به وسیله تأمین سوخت ثانویه، بروز بحرانی وسیع‌تر به نام آلودگی هوا را در پی دارد. مسأله‌ای که در روز‌های اخیر در بسیاری از شهر‌های صنعتی کشور نظیر اراک نمود پیدا کرده و تنفس مردم را با مشکل جدی مواجه کرده است.

خانم زهرا نژادبهرام، عضو شورای تهران نیز نسبت به خاموشی شبانه در تهران و علت آن، تاکید دارد که در طرح «تعدیل روشنایی»، کاهش روشنایی در بزرگراه‌ها و اتوبان‌ها درنظر گرفته شده و خاموشی محله‌ها یا دسترسی‌های محلی در شهر دیده نشده است. به گفته نژادبهرام، کاهش مصرف برق به تبع افزایش مصرف گاز خانگی و کاهش منابع گازی در نیروگاه‌های حرارتی تولید برق ضرورت دارد و این ضرورت در طرح «تعدیل روشنایی» دیده شده است، اما قرار نیست با این طرح امنیت شهروندان در شهر با اخلال همراه شود.

با وجود اظهارات این عضو شورای شهر تهران؛ مشاهدات مردمی نشان می‌دهد این تاریکی صرفا مربوط به بزرگراه‌های پایتخت نیست، بلکه معابر درجه یک شهری نیز با تاریکی شبانه همراه هستند و تردد پیاده را در این تاریکی با موانع و خطر‌ها مواجه می‌کند. با‌توجه به ممنوعیت تردد خودرو‌های شخصی در این ساعت، عملا حضور پیاده در خیابان‌ها در ساعت ۹‌شب به بعد دشوار و غیرممکن است.

اگرچه مسوولان توانیر برای این اقدام خود توجیحاتی، چون صرفه‌جویی در مصرف برق را مطرح می‌کنند، اما نکته مهم مساله ناایمن بودن بزرگراه‌ها در ساعات تاریکی هواست. این اتفاق به‌خصوص در روز‌های آینده و بارندگی و ابری بودن هوا می‌تواند موجب افزایش تصادفات شود. این در حالی است که مسوولان پلیس راهور تهران نیز با این اقدام مخالفت کرده و خواهان لغو آن هستند. حالا باید دید تدبیر مدیران برای صرفه‌جویی در مصرف سوخت و نیز تأمین روشنایی معابر چه خواهد بود؟

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdcb.ab8urhbwziupr.html
منبع : صبح نو
نظرات منتشر شده : ۴  | 
در صف انتظار : ۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

طه
مالیات میدیم چراغم نمیتونن روشن بزارن؟
طه
مالیات میدیم چراغم نمیتونن روشن بزارن؟
مهتاب
دیروز بودم من افتضاح بود افتضاح
گداهاا
مریم
پول آب را باید بدیهم