کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ویروس کرونا انگلیسی بیشتر می‌کُشد؟

17 دی 1399 ساعت 10:18

همزمان با دورقمی شدن موارد مرگ ناشی از کرونا، وزیر بهداشت شناسایی نخستین مورد ابتلا به گونه جدید کرونا در ایران را تأیید کرد.


صبح شد: همزمان با دو رقمی شدن موارد فوت کرونا، روز گذشته وزیر بهداشت از شناسایی نخستین مورد ابتلا به کرونای انگلیسی در کشور خبر داد.

این در حالی بود که پیش از این، درباره ابتلای پزشک سنندجی تازه از انگلستان برگشته به این ویروس گمانه‌زنی‌هایی شده بود، اما سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، ابتلای او به این ویروس را منوط به انجام آزمایش‌های بیشتر در تهران کرده بود.

با این حال، توضیحات دیروز وزیر بهداشت درباره نخستین مورد ابتلا به کرونای انگلیسی نشان می‌دهد، موارد مشکوک دیگری جز پزشک سنندجی در کشور وجود دارند که وضعیت آن‌ها در حال بررسی است.

سعید نمکی درباره وضعیت پزشک سنندجی توضیح داد که از او بار‌ها تست کرونا گرفته شد و بیش از ۲۴۰ نفر از اطرافیان او بررسی شدند، اما ردی از کرونای جهش‌یافته انگلیسی پیدا نشد. مورد شناسایی شده مبتلا به کرونای انگلیسی، فردی است که به تازگی از این کشور بازگشته، اما تست پی سی آر او در بدو ورود به کشور منفی بود. با شروع نشانه‌ها، او در یکی از بیمارستان‌های خصوصی بستری شد. حالا وضعیت او خوب است و از همان ابتدا در شرایط ایزوله به سر برده. رفت‌وآمدی با کسی نداشته و تمام اطرافیان او ارزیابی شده‌اند بدون اینکه ردی از ویروس پیدا شود.

پزشک سنندجی مرخص شد

با اینکه همچنان احتمال ابتلای پزشک سنندجی به کرونای انگلیسی مطرح است، اما ابراهیم قادری، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در گفتگو با همشهری می‌گوید که هنوز از وزارت بهداشت چیزی درباره نتیجه آزمایش این فرد گفته نشده این در حالی است که مسئله ابتلای این پزشک، مربوط به هفته‌های گذشته بود و او اکنون مرخص شده است.

به‌گفته قادری، هنوز برای دانشگاه علوم پزشکی کردستان ابتلای این فرد به کرونای انگلیسی قطعی نشده، اما از آنجایی که او به تازگی از انگستان بازگشته و مبتلا به کرونا بود، موضوع با حساسیت بیشتری پیگیری شد. حدود ۲۳۰ نفر از اطرافیان این فرد که با او در ارتباط بودند مورد بررسی قرار گرفتند. از ۸۰ نفر تست گرفته شد و هیچ‌کدام علامت‌دار نبودند.

دانشگاه علوم پزشکی نزدیک به یک هفته است که درگیر این ماجراست، اما موضوع اخیرا رسانه‌ای شد. او می‌گوید قبل از این هم سابقه داشته که برای اطمینان از درگیر نشدن یک گروه، نزدیک به ۱۰۰ نفر از افرادی که با بیمار کرونایی در ارتباط بودند، رصد شده‌اند.

قادری می‌گوید پزشک سنندجی هم دارای همان نشانه‌های عمومی ابتلا به کرونا بود. به‌گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، افرادی غیراز این پزشک سنندجی در هفته‌های گذشته از انگلستان به کشور برگشته‌اند و شاید مورد مثبت ابتلا در یکی از آن‌ها تأیید شده است. کنترل ورود مسافران از کشور انگلستان از اوایل دی‌ماه آغاز شد زمانی که معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشور از توقف پرواز‌ها بین ایران و انگلستان خبر داد، چند روز بعد ممنوعیت پرواز‌های غیرمستقیم به این کشور هم مطرح شد.

کرونای انگلیسی تابلوی بالینی متفاوتی با ویروس ندارد

 کرونای انگلیسی نخستین بار اواسط آذر‌ماه در انگلستان مشاهده شد. همان موقع اعلام شد که این ویروس را احتمالا مسافران منتقل کرده‌اند. کرونای انگلیسی نوع جدیدی از ویروس به نام «B۱.۱.۷» است که به‌احتمال زیاد شیوع آن از جنوب شرق انگلیس شروع شده است. خبر شناسایی گونه جدیدی از ویروس کرونا همزمان با آغاز واکسیناسیون علیه کرونا، منتشر شد و نگرانی‌های تازه‌ای ایجاد کرد. حالا با گذشت نزدیک به یک ماه، این نوع از ویروس در بسیاری از کشور‌های اروپایی و حتی آسیایی دیده شده و کشور‌های زیادی محدودیت‌های سفر به انگلیس را اعلام کرده‌اند.

براساس اعلام دانشمندان قدرت سرایت این نوع از کرونا، بسیار بیشتر از گونه قبلی است. حمید سوری، اپیدمیولوژیست و عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونای تهران، اما به همشهری می‌گوید که کرونای انگلیسی، ویروس جهش یافته‌ای از کروناست، اما جهش آن تابلوی بالینی بیماری را تغییر نداده است. تنها سرایت آن بیشتر است؛ بنابراین همان اقدامات و فعالیت‌های کنترلی گذشته باید ادامه داشته باشد. رویکرد مقابله با این ویروس جهش‌یافته، تفاوتی با گذشته ندارد.

بلکه باید همان اقدامات با کمی تشدید ادامه پیدا کند. به‌گفته این متخصص، ممکن است با شیوع ویروس جدید کانون‌های طغیان بیماری حتی در شهر‌ها و روستا‌های کوچک هم دیده شود که نیاز به ورود تیم‌های واکنش سریع خواهد داشت تا افراد را تحت مراقبت قرار دهند.

 آمار دو رقمی مرگ‌های کرونا پس از ۲۰۱ روز

آخرین بار ۲۹ خرداد بود که آمار فوتی‌های کرونا، دو رقمی اعلام شد. آن روز ۸۷ نفر جانشان را از دست دادند و ۲ هزار و ۵۹۶ نفر هم مبتلا شدند.

حالا پس از گذشت ۲۰۱ روز، آمار فوتی‌های روزانه کرونا در کشور بار دیگر دو رقمی شد. براساس اعلام وزارت بهداشت روز گذشته، ۹۸ نفر در اثر ابتلا به کرونا جانشان را از دست دادند، هر چند که موارد ابتلا همچنان بالاتر از ۶ هزار نفر در روز است. پیش از این سوری اعلام کرده بود اگر موارد فوت کرونا به عدد ۱۱۰ نفر در روز برسد، می‌توان گفت که شیوع کرونا در کشور مدیریت شده است. حالا او می‌گوید که ما به نقطه مدیریت رسیده‌ایم، اما شرایط بسیار شکننده است و هنوز با میانگین جهانی فوت کرونا فاصله وجود دارد: «میانگین مرگ ناشی از کرونا به ازای یک میلیون نفر جمعیت در ایران بالاتر از میانگین جهانی است، در دنیا این عدد ۲۳۰ است و در کشور ما ۶۵۹ رتبه ایران از نظر مرگ کرونا در جهان ۳۹ است و هنوز برای رسیدن به وضعیت ایده‌آل فاصله زیادی داریم.»

به‌گفته او، در این وضعیت نباید مردم دوباره به زندگی عادی بازگردند، چرا که احتمال ایجاد پیک‌های جدید وجود دارد. از سوی دیگر هم نباید وحشت شیوع کرونای انگلیسی داشته باشند چرا که این وحشت‌زدگی به نفع اپیدمی است: «ادامه روند فعلی بستگی به مدیریت دارد. با اقدامات کنترلی و رفتار‌های مردم، می‌توان روند را ادامه داد و تعداد موارد مرگ را کاهش داد. هر چقدر که جلوتر می‌رویم کنترل اپیدمی هم سخت‌تر می‌شود.»

انتهای پیام/


کد مطلب: 1918

آدرس مطلب :
https://www.sobhshod.ir/news/1918/ویروس-کرونا-انگلیسی-بیشتر-می-ک-شد

صبح شد
  https://www.sobhshod.ir