يکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۲۲
کد مطلب : ۱۹۷۱
plusresetminus
شرایط مناسب و مورد انتظار اعمال محدودیت‌های هوشمند از ابتدای آذر رنگ کرونا را در بسیاری از شهر‌های کشور کم‌رنگ کرده و شاهد بازگشایی مسیر‌های جاده‌ای شهر‌هایی با وضعیت زرد و آبی هستیم.
آیا تردد بین شهرها آزاد شد؟
صبح‌شد: شرایط مناسب و مورد انتظار اعمال محدودیت‌های هوشمند از ابتدای آذر رنگ کرونا را در بسیاری از شهر‌های کشور کم‌رنگ کرده و شاهد بازگشایی مسیر‌های جاده‌ای شهر‌هایی با وضعیت زرد و آبی هستیم.

براساس آمار‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کاهش۸۰ درصدی بستری‌ها و ۷۰ درصدی فوتی‌ها رنگ جدیدی به نقشه کرونا اضافه کرده و تعداد قابل توجهی از شهر‌های کشورمان در وضعیت رنگ آبی و کم‌خطر قرار گرفته‌اند.

هر چند که همچنان یک نگرانی از تکرار وضعیت پاییز در زمستان با بازگشایی دوباره مسیر‌ها و البته شیوع کرونایی که این بار از سوغات انگلستان برای کشور‌های مختلف است، وجود دارد. مدتی است که کرونای انگلیسی با وضعیتی مبهم بسیاری از کشور‌ها را درگیر کرده و ۲ مورد مشکوک هم در ایران گزارش شده است؛ ویروسی که هیچ علائمی متفاوت از کووید-۱۹ ندارد و شیوعش می‌تواند منجر به تکرار فاجعه‌ای دیگر در کشورمان شود.

شهر‌های آبی، اما شکننده

طبق اعلام علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا به جز وضعیت قرمز و بحرانی در ۷ شهر، ۳۰ شهر نارنجی، ۲۱۹ شهر زرد و ۱۹۲ شهر در وضعیت آبی قرار دارند. مازندران برخلاف سایر استان‌های کشور نتوانست شیوع کرونا را پس از اعمال محدودیت‌های سراسری اول آذر کنترل کند و شیب ابتلا به کرونا در شهر‌های آن نزولی نشد.

گلستان و گیلان هم با وجود اینکه شهر قرمز روی نقشه آن‌ها دیده نمی‌شود، اما وضعیت آن‌ها هم بحرانی به‌نظر می‌رسد و به مراقبت بیشتر نیاز دارند. البته که تهران و البرز هم به تازگی به جمع استان‌های کم‌خطر از نظر شیوع کرونا پیوسته‌اند. در میان شهر‌های با رنگ آبی نام قم، مشهد، اهواز، ایلام، بوشهر و زاهدان خودنمایی می‌کند.

معاون علوم پزشکی ایلام در این‌باره به همشهری می‌گوید: بیشتر از یک سوم جمعیت استان و عمده اصناف و ادارات در شهر ایلام واقع شده‌اند و زمانی این شهر حتی وضعیت سیاه را هم تجربه کرد. حالا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و اعمال محدودیت‌ها خوشبختانه توانستیم از وضعیت سیاه و قرمز شاهد شهر‌هایی به رنگ زرد و آبی باشیم. با این حال و به‌رغم کاهش میزان مرگ‌ومیر و بستری‌های کرونا در مرکز استان، آبی شدن وضعیت در این شهر را هم چندان وضعیت خوشحال‌کننده‌ای نباید تصور کنیم چرا که تجربه نشان داده با بهتر شدن وضعیت، عادی‌انگاری میان مردم و بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی بیشتر می‌شود.

جمیل صادقی‌فر می‌افزاید: هر زمانی که مردم و اصناف وضعیت را مناسب‌تر می‌بینند، میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیز پایین‌تر می‌آید. اما شهروندان باید بدانند که مبارزه با بیماری کرونا تمام نشده و ممکن است مجددا غافلگیر شویم. اگر پروتکل‌ها رعایت نشود پیش‌بینی ما این است که در بهمن و اسفند‌ماه باز هم شاهد تکرار بحران کرونا در استان باشیم.

صادقی‌فر با بیان اینکه باید در این وضعیت آموزش‌های همگانی پررنگ‌تر دیده شود، تأکید می‌کند: حالا که روند بیماری کاهش داشته، مردم باید شیوه نامه‌های بهداشتی را بیشتر از گذشته رعایت کنند تا بتوانیم زنجیره ابتلا را قطع کنیم.
 
وضعیت تردد بین شهر‌ها

علاوه بر نگرانی‌هایی که از اعلام شدن وضعیت آبی در شهر‌ها و بازگشت مردم به همان روز‌های بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی وجود دارد، حذف محدودیت تردد‌های بین شهری هم این نگرانی‌ها را دو چندان کرده است. صبح دیروز ستاد مبارزه با کرونا از برقراری تردد بین شهر‌های زرد خبر داد و رفت‌وآمد به مرکز استان و ۲۱۲ شهر زرد کشور بدون دریافت مجوز امکان‌پذیر شد.

رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا در این‌باره می‌گوید: در آخرین گزارش ارائه شده اعلام شد که تعدادی از شهر‌های کشورمان از گروه نارنجی به گروه زرد تغییر وضعیت پیدا کردند و ورود و خروج خودرو‌ها با پلاک غیربومی با یک استثنا بلامانع است.

به‌گفته سرهنگ احمد شیرانی، استثنای تردد در شهر‌های زرد مربوط به‌خودرو‌هایی است که پلاک بومی شهر‌های گروه نارنجی را دارند. این پلاک‌ها مجاز به تردد در هیچ‌یک از شهر‌های کشور نیستند؛ به‌عنوان مثال اگر خودرویی دارای پلاک متعلق به شهری با وضعیت نارنجی باشد، نه اجازه خروج از آن شهر را دارد و نه اجازه ورود به شهر دیگر و بدیهی است که درصورت رویت چنین خودرو‌هایی دوربین‌ها و مأموران نسبت به اعمال قانون اقدام خواهند کرد. شیرانی همچنین از تداوم منع تردد شبانه از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح خبر داد.
 
محدودیت‌های کرونا قرار نیست تا ابد ادامه پیدا کند، با این حال تا زمانی که کرونا در کشور وجود دارد، حتی اگر روزبه‌روز روندی کاهشی پیدا کند، مردم باید این محدودیت‌ها را جدی گرفته و رعایت کنند و بدانند تغییر وضعیت شهر‌ها به‌معنای از بین رفتن این ویروس کشنده نیست. عادی انگاری می‌تواند بار دیگر کشور را در شرایط بحرانی قرار داده و بر تعداد جان‌باختگان کرونا بیفزاید.

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdcj.aevfuqehvsfzu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما