يکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۲۶
کد مطلب : ۱۹۷۲
plusresetminus
ربوده شدن اتفاقی دلخراش است که شاید خاطره آن تا پایان عمر همراه فرد باشد. در سال ۹۹ بیش از ۲۰ گروگانگیری اتفاق افتاده که در تمام آن‌ها از زور استفاده شده است.
۲۰ آدم‌ربایی عجیب سال ۹۹
صبح‌شد: ربوده شدن اتفاقی دلخراش است که شاید خاطره آن تا پایان عمر همراه فرد باشد. در سال ۹۹ بیش از ۲۰ گروگانگیری اتفاق افتاده که در تمام آن‌ها از زور استفاده شده است.

انگیزه اغلب آن‌ها نیز اختلافات مالی یا به‌دست آوردن پول بوده است. بسیاری از گروگانگیرها، مامورنما‌هایی هستند که در نقش پلیس به‌دنبال طعمه خود می‌روند و در فرصت مناسب او را می‌ربایند.

گرچه در بسیاری از موارد با دستگیری گروگانگیر غائله با خوشی پایان می‌یابد، اما نباید خوش‌بین بود، باید زنگ خطر‌ها را شنید و برایش چاره‌ای اندیشید. در این گزارش به چند گروگانگیری در سال ۹۹ اشاره شده و جزئیات آن را بررسی کرده‌ایم.

آدم‌ربایی ۱۳۰ میلیاردی در تهران

در دوم شهریورماه امسال، فردی به کلانتری ۱۱۸ ستارخان مراجعه کرده و از ربوده شدن برادر ۵۰ ساله‌اش توسط ۴ نفر به پلیس خبر می‌دهد.

او اینگونه اظهار می‌کند که «برادرم کارخانه‌ای در جنوب تهران دارد و روز حادثه پس از خارج شدن از خانه در خیابان ستارخان توسط ۴ نفر سرنشینان یک خودروی پژو۴۰۵ که چراغ گردان داشته ربوده شده و در تماس تلفنی آدم‌ربایان در قبال آزادی برادرم درخواست ۱۳۰میلیارد تومان پول یا معادل آن ارز و یا جواهرات کرده‌اند».

به دستور بازپرس شعبه نهم دادسرای ناحیه ۲۷ تهران، کارآگاهان اداره یازدهم پلیس آگاهی وارد عمل می‌شوند.

کارآگاهان پس از شنیدن اظهارات شاکی، بلافاصله راهی محل وقوع جرم می‌شوند که با انجام اقدامات پلیسی و کارآگاهی ردی از تبهکاران در یکی از شهرستان‌های غربی تهران به‌دست می‌آورند. با انجام عملیات پلیسی، بعد از ۷۲ ساعت، ۳ آدم‌ربا دستگیر و گروگان آزاد می‌شود. از مخفیگاه گروگانگیر‌ها یک کلت کمری به همراه فشنگ جنگی، گاز اشک‌آور، شوکر و ۳ چاقو کشف و ضبط شد.

یکی از گروگانگیر‌ها به پلیس می‌گوید: «می‌دانستیم او بسیار پولدار است بنابراین با توجه به شناختی که از او داشتیم با طرح‌ریزی نقشه و با جعل عنوان مأمور مسیر حرکت وی را گرفتیم و بلافاصله او را ربودیم و در تماس با خانواده‌اش درخواست ۱۳۰ میلیارد تومان کردیم، اما به مقصودمان نرسیدیم».

آدم‌ربایی ۶ میلیارد تومانی در ونک

بسیاری از گروگانگیری‌ها با هدف مسائل مالی صورت می‌گیرد. در یکی از این گروگانگیری‌ها، گروگانگیران در نیمه‌های شب سوم دی‌ماه ۹۹ به خانه‌ای در ونک می‌روند.

این مورد هم از این قاعده مستثنی نبوده است. آن‌ها شریک خود و دوستشان را می‌ربایند و بعد از ساعت‌ها پرسه زدن در خیابان، از او می‌خواهند تا برگه‌ای را امضا کند، سپس آن‌ها را در خیابان رها می‌کنند. گروگان که از روی شباهت‌هایی شرکای خود را شناسایی کرده، با مراجعه به کلانتری ماجرا را برای پلیس بازگو می‌کند.

بدین‌ترتیب با شناسایی هویت ۲ متهم، مخفیگاه آنان در محدوده تهرانپارس و مجیدیه جنوبی شناسایی شد. با هماهنگی‌های قضایی هر دو شریک شاکی به همراه متهم سوم پرونده در ۲ عملیات هماهنگ و مستقل دستگیر می‌شوند. در تحقیقات پلیسی علت این گروگانگیری اختلاف حساب مالی ۶۰ میلیارد ریالی عنوان شد.

تعقیب و گریز ۵۰ روزه گروگانگیر

در شهریور‌ماه امسال، در گمیشان گلستان پسربچه ۱۱ ساله‌ای را گروگان می‌گیرند و خانواده‌اش را درجریان این اتفاق قرار می‌دهند.

اما این بار پرونده پیچیده‌تر از آن است که به‌راحتی حل شود. پلیس در جریان قرار می‌گیرد و برای پیدا کردن گروگانگیر‌ها عملیات پلیسی خود را آغاز می‌کند. هر چه پلیس بیشتر تلاش می‌کند کمتر به نتیجه می‌رسد؛ و این تعقیب و گریز ۵۰ روز طول می‌کشد.

به ناچار و به‌علت اهمیت موضوع، تیم مشترکی از دستگاه قضایی، انتظامی تشکیل و تلاش‌ها برای شناسایی کودک‌ربایان و یافتن مخفیگاه‌شان آغاز می‌شود. با شناسایی محل اختفای آدم‌ربایان در یکی از استان‌های شرقی کشور، پس از دستگیری متهمان، کودک به آغوش خانواده بازگردانده می‌شود. در این گروگانگیری ۷ نفر دخالت داشتند که علت آن اختلاف‌های مالی بیان شد.

خواستگاری با گروگانگیری

بعضی از گروگانگیری‌ها به‌واسطه داستان‌های عاشقانه رخ می‌دهد. در یکی از این آدم‌ربایی‌ها که در یکی از محله‌های شهر سرپل‌ذهاب کرمانشاه اتفاق افتاد، خواستگار جوان بعد از شنیدن جواب رد از سوی خانواده دختر، گروگانگیری را تنها راه چاره دانست. در دوم تیر امسال این فرد با دوستانش به در خانه دختر مورد علاقه خود رفته و بعد از تیراندازی دختر جوان را ربود.

پلیس کرمانشاه بلافاصله در جریان قرار می‌گیرد و عملیات پلیسی آغاز می‌شود. خودروی ام وی‌ام متعلق به آدم‌ربایان در ورودی روستای «ریزه‌وند» شناسایی و پس از مدتی تعقیب و گریز متوقف می‌شود.

پس از متوقف شدن خودرو عوامل آدم‌ربایی با توجه به تاریکی شب موفق به فرار می‌شوند، اما دختر جوان ربوده شده بدون اینکه آسیبی ببیند نجات می‌یابد و تحویل خانواده‌اش می‌شود.

گروگانگیری مرد ۶۰ ساله برای ۵۰ میلیارد تومان

گاهی نیز ماه‌ها قبل ازگروگانگیری نقشه‌ای ماهرانه کشیده می‌شود تا در فرصت مناسب عملیاتی شود. زنی جوان با بهانه پیدا کردن کار، با مردی ۶۰ ساله طرح دوستی می‌ریزد تا نقشه شوم خود را با همدستانش اجرا کند. در اوایل دی‌ماه امسال مردی نزد مأموران پلیس پاکدشت ورامین می‌رود و ادعا می‌کند؛ پدر ۶۰ساله‌اش به‌طرز مرموزی ناپدید شده است.

او به پلیس می‌گوید: «پدرم صبح برای رفتن به محل کارش سوار خودروی زانتیای خود از خانه خارج شد، اما دیگر برنگشت. با گذشت زمان، ما که نگرانش شده بودیم، چندبار با او تماس گرفتیم، اما موبایلش خاموش بود. بعد متوجه شدیم که او آن روز به محل کارش نرفته و هیچ‌کس از وی خبر ندارد. برای همین نگرانی‌مان بیشتر شد و تصمیم گرفتیم ماجرا را به پلیس اطلاع دهیم».

با اظهارات مرد جوان، مشخصات مرد گمشده در اختیار پلیس قرار می‌گیرد و تحقیقات آغاز می‌شود. تا اینکه چند ساعت بعد فردی با مرد جوان تماس می‌گیرد و در ازای آزادی پدرش۵ میلیارد تومان می‌خواهد. پلیس در ادامه، ردی از یک زن در این پرونده می‌یابد و نشانه‌ها آن‌ها را به کرج می‌کشاند. مأموران در یک عملیات ضربتی وارد خانه زن می‌شوند و علاوه بر دستگیری زن جوان و ۲ مرد، گروگان ۶۰ ساله را، پس از یک هفته اسارت نجات می‌دهند.

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdca.0n6k49nou5k14.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما