يکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۱۲
کد مطلب : ۱۹۸۵
plusresetminus
از نخستین روزی که پای کرونا به زندگی ما باز شد، این نکته را بار‌ها شنیدیم که افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای باید بیش از دیگران از خودشان مراقبت کنند.
چند نکته در مورد مراقبت‌های مورد نیاز افراد مبتلا به ایدز در دوران کرونا
صبح‌شد: از نخستین روزی که پای کرونا به زندگی ما باز شد، این نکته را بار‌ها شنیدیم که افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای باید بیش از دیگران از خودشان مراقبت کنند. یکی از این گروه‌ها، افراد مبتلا به ایدز هستند، اما نحوه مراقبت در افراد مبتلا به ایدز باید چگونه باشد و از چه راهکار‌هایی می‌توان به این امنیت نسبی دست یافت؟ در گزارش پیش‌رو مراقبت‌های موردنیاز افراد مبتلا به ایدز در دوران کرونا را مرور می‌کنیم.

اولین سوالی که ذهن را درگیر می‌کند، این است که چرا افراد مبتلا به ایدز یا دیگر بیماری‌های زمینه‌ای بیش از افراد دیگر در معرض خطر ابتلا به کرونا قرار دارند؟ علت آن، ضعف عملکرد سیستم ایمنی‌بدن نسبت به افراد سالم است و همین مساله باعث سهولت تهاجم کروناویروس به بدن می‌شود. به‌طورکلی این افراد درمعرض خطر بیشتری قرار دارند:

 بار یا تجمع ویروسی بالا شمار CD ۴ پایین قرارگرفتن درمعرض عاملی مهاجم مانند ویروس کووید- ۱۹ محرک‌های سیستم ایمنی‌بدن در محیط کم نیستند؛ بنابراین هر عاملی که باعث ضعف در عملکرد سیستم ایمنی‌بدن شود، خطر ابتلا به بیماری را در این افراد افزایش می‌دهد.

اگر مبتلا به بیماری زمینه‌ای هستید، عدم کنترل و درمان بیماری، خطر ابتلا به بیماری جدید-درحال‌حاضر کرونا- را افزایش می‌دهد. در واقع در صورت کنترل و مهار بیماری زمینه‌ای می‌توان به کاهش خطر ابتلا به کرونا امیدوار بود.

 با مکمل تکمیل کنید

از زمان شیوع کرونا یک‌سال گذشته و قطعا بسیاری از راهکار‌های جلوگیری از ابتلا را رعایت کرده‌اید، اما برای یادآوری بیشتر به این موارد دقت کنید تا به کرونا مبتلا نشوید. در واقع نکته اینجاست که تفاوت فاحشی بین مراقبت‌های افراد مبتلا به ایدز با افرادی که دچار بیماری نیستند، وجود ندارد؛ به این دلیل که هنوز عملکرد این ویروس برای ما ناشناخته است.

 دست‌ها را با آب گرم و صابون به مدت ۴۰ ثانیه بشویید. این کار را فراموش نکنید. به این دلیل که مهم‌ترین راه جلوگیری از ابتلا به بیماری کرونا همین است.

 از الکل سفید، ژل ضدعفونی‌کننده و... برای تمیزکردن دست‌ها کمک بگیرید؛ به‌ویژه وقتی که دسترسی به آب و صابون ندارید.

 به صورت، بینی، چشم و گوش خود دست نزنید؛ به این دلیل که ویروس کرونا می‌تواند از این مناطق وارد بدن می‌شود.

 از ملاقات افرادی که احساس بیماری دارند (سرماخوردگی، آنفلوآنزا و کرونا) خودداری کنید.

 برای مسدودکردن بینی و دهان که مهم‌ترین معابر ورود ویروس کووید- ۱۹ هستند از ماسک استفاده کنید.

بهتر است از ماسک N ۹۵ استفاده کنید تا با احتمال بالاتری مطمئن شوید مسیر ورود ویروس مسدود است.

 تغذیه مناسب بسیار مهم است، چون سیستم ایمنی بدن باید به‌‎خوبی تقویت شود.

 آب و نوشیدنی‌های مفید مانند دم‌نوش، آبمیوه طبیعی و... بنوشید.

 خواب و استراحت کافی بسیار مهم است؛ بنابراین خوب بخوابید. سیستم ایمنی‌بدن با خواب خوب و کافی- خواب باکیفیت و عمیق- تقویت و از طرفی ترشح هورمون‌ها نیز تنظیم‌شده و به‌طور کلی عملکرد بدن بهبود می‌یابد.

 اگر کرونا آمد چه کنیم؟

حالا دیگر همه ما نشانه‌های ابتلا به کرونا- نشانه‌های رایج و اصلی- آن را می‌شناسیم؛ بنابراین اگر نشانه‌هایی مانند تب، سرفه‌خشک، تغییر در حس بویایی یا چشایی یا تغییرات گوارشی را مشاهده کردید، یعنی به کرونا مبتلا شده‌اید. اگر نشانه‌ها بسیار شدید نیست، قرنطینه را از ماندن در منزل شروع کنید، با پزشک معالج تماس گرفته و او را از ابتلا به کرونا آگاه کنید. دستور‌های پزشکی ارائه‌شده را به‌دقت رعایت کرده و این موارد را رعایت کنید:

درخانه بمانید: شرایط اقتصادی مناسب نیست و با این وضع، مرخصی‌گرفتن دل شیر می‌خواهد! اما اگر کارمند هستید، حتما مرخصی بگیرید.

سنجش واکسن: بدن شما باید مقاوم‌تر از همیشه باشد؛ بنابراین واکسن‌های ضروری‌ای را که باید زده باشید، بررسی کنید. زمان تزریق آن‌ها باید طوری باشد که هنوز فعال باشند. (واکسن آنفلوآنزا و ذات‌الریه مهم است)

شروع درمان: درمان ضدویروسی را شروع کنید. این درمان را به مدت ۳۰روز و به شکل ایده‌آل، برای مدت سه ماه ادامه دهید.

تغذیه خاص: اگر به هر دلیلی به وضعیت تغذیه خود رسیدگی نمی‌کردید از همین لحظه باید خوب، به‌موقع، کامل و مغذی غذا بخورید. برنامه غذایی خود را تنظیم و سعی کنید موادمغذی را به‌طور کامل دریافت کنید.
دوری از استرس: از هر نوع استرس و محرک عصبی دوری کنید. متناسب با توان بدنی خود ورزش کنید.

تنفس هوای‌تازه را فراموش نکنید. سعی در کسب آرامش جسمی و روانی از دیگر نیاز‌های درمان است.
مکمل مهم است: حتما نیاز به مصرف مکمل دارید و دراین‌باره با متخصص تغذیه یا پزشک معالج صحبت کنید. از بین مکمل‌ها باید ویتامین‌های E، D و C را بخورید.

این رفتار‌ها را یاد بگیریم

بعضی رفتار‌ها کوچک و ساده به نظر می‌رسند، اما برای جلوگیری از ابتلا به کرونا مهم هستند.

ترک سیگار: اگر سیگار می‌کشید، سعی کنید مقدار آن را به حداقل رسانده و اگر امکان آن فراهم شد، سیگار را ترک کنید.

سبزی دوست شوید: اگر خیلی دل به خوردن میوه و سبزی نمی‌دادید، سعی کنید رفتار دل‌تان را تغییر دهید. میوه‌ها و سبزی‌ها حاوی مقادیر مناسب فیبر، موادمعدنی، املاح و ویتامین‌ها بوده و می‌توانند عملکرد سیستم ایمنی‌بدن را تقویت کنند.

کنترل وزن: گرچه شرایط و تغییر فصل، زمان مناسبی برای رعایت رژیم غذایی نیست-، چون بدن به‌هیچ‌وجه نباید دچار نقصان و اختلال در تغذیه شود-، اما سعی کنید خوردن موادغذایی یا نوشیدنی‌های غیرمفیدی مانند انواع شیرینی‌ها و کیک‌ها، نوشابه‌ها، مربا، کمپوت و... را که باعث اضافه‌وزن می‌شوند از رژیم غذایی خود حذف کنید.

بیشتر استراحت کنید: نه‌تن‌ها از خواب و استراحت خود کم نکنید، بلکه سعی کنید شرایط مناسب را برای استراحت جسم و روان فراهم کنید.

مدیریت استرس و اضطراب: شرایط برای ما از هر نظر مناسب نیست؛ از طرفی نگران ابتلا به بیماری هستیم و از طرفی شرایط اقتصادی و هزار و یک مسأله دیگر اوضاع خوبی ندارد، اما سعی کنید تا حد ممکن، استرس و اضطراب را کنترل کنید، چون یکی از دلایل ضعف عملکرد سیستم ایمنی‌بدن، استرس و اضطراب است.


نترسید، اما مراقب باشید

ترسناک است اگر فکر کنیم در شرایط خاص و خطرناک درمعرض خطر بیشتری قرار داریم! پژوهشگران گرچه هنوز در حال بررسی ابعاد مختلف تاثیر کروناویروس بر افراد مبتلا به ایدز هستند، اما به‌نظر می‌رسد خطر ابتلا به کرونا در افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای دیگر مانند فشارخون بالا، بیماران قلبی، بیماران ریوی، افراد مبتلا به سرطان و دیابت بیش از افراد مبتلا به ایدز است.

شاید به این دلیل که افراد مبتلا به ایدز، کاملا تحت مراقبت هستند، اما دیگر افراد مبتلا به بیماری زمینه‌ای به شکل متمرکز مراقبت نمی‌شوند. درحال‌حاضر راهکار جلوگیری از ابتلا به کرونا در افراد مبتلا به ایدز، دریافت درمان ضدویروسی است. در یک جمع‌بندی می‌توان گفت افراد مبتلا به ایدز نیز مانند دیگر افراد مبتلا به بیماری زمینه‌ای درمعرض ابتلا به کرونا هستند، اما وضعیت آن‌ها از بقیه مبتلایان به بیماری زمینه‌ای، وخیم‌تر نیست.

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdce.v8zbjh8on9bij.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما