دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۱۰
کد مطلب : ۱۹۹۰
plusresetminus
مردم تنها استان کشور که هم اکنون پنج شهرستان آن با وضعیت قرمز کرونایی و ۱۷ شهرستان دیگر آن هم با وضعیت نارنجی روبه‌رو است این روز‌ها بیش از پیش نگران روند افزایشی کرونا در استان هستند.
چرا وضعیت کرونا در مازندران همچنان قرمز است؟
صبح‌شد: مردم تنها استان کشور که هم اکنون پنج شهرستان آن با وضعیت قرمز کرونایی و ۱۷ شهرستان دیگر آن هم با وضعیت نارنجی روبه‌رو است این روز‌ها بیش از پیش نگران روند افزایشی کرونا در استان هستند.

این نگرانی تا پایتخت هم رفته، به‌طوری که دیروز وزیر بهداشت و درمان به این استان آمد و در جلسه ستاد مقابله با کرونای استان حضور یافت تا با هماهنگی با مسئولان استانی راه‌های تازه‌ای برای اعمال محدودیت تردد و مدیریت کرونا جست‌و‌جو کنند. اما چه شد که رنگ قرمز از این خطه سبز دست‌بردار نیست؟

گشتی در ساری مرکز استان و شهر‌های کوچک‌تر نشان می‌دهد که هر چند خیابان‌ها و مراکز خرید از حضور مسافران کم شده و پلاک‌های غیربومی کمتری در ترافیک ناتمام ساری به چشم می‌خورد، اما مردم بومی هم توجه چندانی به وضعیت قرمز کرونایی ساری ندارند. «طهماسبی» خانمی که برای خرید با کودکان خود به خیابان «قارن» ساری آمده هرچند ماسک به صورت دارد، ولی برای خوردن بستنی با فرزندان خود در صف بستنی‌فروشی معروف این خیابان ایستاده، وی می‌گوید: دیگر بیشتر از این نمی‌توانم به بچه‌ها سخت بگیرم، از صبح تا حالا مشغول خرید کادوی تولد برای خواهرم هستیم.

«در فرهنگ ما مهربانی و دید و بازدید ریشه دوانده، من نمی‌توانم از رفتن به این میهمانی چشم‌پوشی کنم؛ خدا بزرگ است ان‌شاءالله اتفاقی نمی‌افتد.»

آن‌طرف‌تر پیرمردی با غرولند می‌گوید: «رعایت پروتکل و این سختگیری‌ها چاره کار ما نیست، تازه اگر همه مردم مازندران ماسک بزنند و از این دید و بازدید‌ها دست بکشند با این مسافران ناخوانده که عرصه را برما تنگ کرده‌اند چه کنیم. آن‌وقت‌ها هرگاه تعطیلی در پیش بود ما خوشحال می‌شدیم و می‌دانستیم این شلوغی‌ها و رفت‌وآمد‌ها برکت برای استان می‌آورد، ولی حالا دلمان می‌لرزد. دیشب وقتی شنیدم در تعطیلات پیش رو هوا گرم می‌شود بیشتر نگران شدم، چون می‌دانم مسافران بیشتری بار سفر خواهند بست.».

اما خانمی که خود را کارمند یک بانک معرفی می‌کند، می‌گوید: «محدودیت‌های موجود برای جلوگیری از ورود مسافران کافی نیست، بافت جمعیتی مازندران با بقیه نقاط کشور بسیار متفاوت است. وقتی از گلوگاه به رامسر می‌روی دیگر نمی‌دانی کدام قسمت شهر است و کدام قسمت روستا، خب اگر در این محدوده تعداد کمی هم مبتلا به کرونا پیدا شود می‌تواند بیماری را سریع گسترش دهد. کرونا بومی و میهمان سرش نمی‌شود همه را درگیر می‌کند.»

در همین حال صاحب یکی از مغازه‌ها در مجتمع خرید مرکز شهر ساری می‌گوید: در مغازه‌ام چندین هفته قفل شده و آمده‌ام از دور سری به مغازه‌ام بزنم و شاید از مالک مغازه برای پرداخت اجاره بازهم مهلتی بگیرم. اگر هم کرونا ما را نکشد حتماً غصه تعطیلی پی‌درپی مغازه‌ام مرا از پای درمی‌آورد. باور می‌کنید در روستای پدری من هفته گذشته یک مسابقه گاوبازی با حضور ۱۰۰ نفر برگزار شد، راستش را بخواهید کسی هم نیامد جلوی این شلوغی را بگیرد.

راهکار‌های تازه برای محدود کردن تردد در مازندران

دیروز جلسه ستاد مقابله با کرونای مازندران با حضور وزیر بهداشت و درمان برگزار شد. استاندار مازندران در این جلسه گفت که از این پس کد ملی به‌عنوان یک سند سجلی معتبر برای کنترل ورودی غیربومیان به این استان در دستور کار قرار می‌گیرد.

به‌گزارش ایرنا، احمد حسین زادگان افزود: کد ملی در کنار پلاک خودرو‌ها تا حدود زیادی می‌تواند مشکل تردد غیربومیان به استان را حل کرده و به کنترل سرعت شیوع کرونا کمک کند.

وی با اعلام اینکه در موج نخست شیوع کرونا استفاده از کد ملی افراد کمک‌کار خوبی برای کنترل شیوع کرونا در استان بود، گفت: پیشنهاد استفاده از کدملی سرنشینان خودرو‌ها را برای کنترل حجم زیاد تقاضای خودرو‌های غیربومی برای ورود به مازندران به ستاد ملی مقابله با کرونا داده‌ایم و منتظر موافقت ستاد هستیم.

وی افزود: با اجرای این طرح ورود خودرو‌های با پلاک غیربومی به مازندران تنها در موارد خاص و با دریافت مجوز از [مرجع ذیربط]استان مبدأ مجاز خواهد بود.


حسین زادگان گفت: پیشنهاد ما به ستاد ملی مقابله با کرونا برای لحاظ کردن این برنامه تنها در زمان وضعیت رنگ‌بندی استان مازندران با وضعیت قرمز، نارنجی و زرد است و امیدواریم که بزودی مورد موافقت قرار گیرد.
وی افزود: با توجه به وضعیت زرد کرونایی در استان تهران به‌عنوان استان همجوار مازندران، احتمال افزایش درخواست برای ورود به این استان که در وضعیت قرمز و نارنجی به سر می‌برد، افزایش خواهد یافت.
دلایل قرمز شدن مازندران

دکتر نادر آهنگر معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در گفتگو با «ایران» با اعلام این موضوع که درحال حاضر ۵ شهر این استان قرمز بوده و در وضعیت خطر قرار دارد، اعلام کرد در دو هفته اخیر حدود ۱۴۶ روستا را که ساکنان آن به‌صورت خوشه‌ای به کرونا مبتلا شده‌اند شناسایی کرده و در حال حاضر کنترل، مراقبت و قرنطینه در این روستا‌ها در حال انجام است.

وی در خصوص دلایل روند صعودی این بیماری در مازندران با توجه به اینکه در سایر استان‌ها وضعیت رو به نارنجی و سبز است، می‌گوید: در کل طبیعت و ذات این بیماری این‌گونه است که اگر در شهر یا استانی زودتر شروع شده باشد موج‌های بعدی هم زودتر از جا‌های دیگر شروع می‌شود. در واقع از زمانی که این بیماری وارد کشور شد مازندران و گیلان اولین و دومین استان‌هایی بودند که این بیماری شیوع پیدا کرد. اما با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و توصیه به مردم جهت استفاده از ماسک و تمهیداتی که در خصوص محدودیت‌های رفت وآمد در سطح شهرها، معابر، اماکن و صنوف اندیشیده شد این بیماری را رد کردیم و وضعیت پایدار شد. اما در مرداد ماه به‌دلیل شیوع موج دوم در کشور و تعطیلی ادارات و تردد مسافران به این استان موج دوم هم در این استان شروع شد و با توجه به اینکه هم اکنون آمار مبتلایان رو به افزایش بوده و از آذر ماه موج سوم در بسیاری از استان‌ها شروع شده، اما مازندران همچنان در موج دوم قرار دارد. در واقع آمار‌های ما نشانگر موج سوم نیست، اما با این حال خطر ریسک در این استان وجود دارد و این طبیعت ویروس است و تازمانی که میزبان حساس دارد آن‌ها را مبتلا می‌کند.

دکتر نادر آهنگر همچنین برگزاری برنامه‌های دورهمی در شب یلدا، انجام کار‌های گروهی کشاورزی بخصوص در فصل چیدن مرکبات، ورود بسیاری از کارگران فصلی که از شهر‌ها و استان‌های دیگر جهت این کار وارد مازندران می‌شوند و حتی برگزاری مراسم ازدواج در این فصل را که کار کشاورزی کمتر است از دلایل دیگر افزایش این بیماری در مازندران دانست.

وی همچنین درخصوص وضعیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در روستا‌ها می‌افزاید: «در کل وضعیت جغرافیایی مازندران بدین گونه نیست که بتوان بین شهر‌ها و روستا‌ها تفکیک قائل شد، زیرا مرز بین شهر‌ها و روستا‌ها به قدری کم و تراکم رفت وآمد‌ها بالا است که امکان دارد تعدادی از افراد ساکن در شهر‌ها در طول هفته یا حتی چندین بار در روز بین شهر و روستا در رفت وآمد باشند. در واقع نمی‌توان گفت که بین شهر‌ها و روستا‌ها فرهنگ دوگانه‌ای وجود دارد.

دکتر آهنگر در ادامه در خصوص تأثیر محدودیت‌های رفت وآمد‌ها در کاهش این بیماری می‌گوید: «در آن فازی که محدودیت اعلام شد در مازندران هم پروتکل‌ها بخوبی رعایت شد، اما چون این محدودیت‌ها مشمول مرورزمان گردید گیت‌های کنترل عبور و مرور نیز به خاطر مقاومت مردم خسته شدند. از سویی دیگر کارت‌های مجوز تردد هم به وفور صادر شد که همین باعث بی‌تأثیر شدن کنترل رفت وآمد‌ها و درنهایت افزایش این بیماری گردید. البته ناگفته نماند که به‌دلیل مسافت کم بین شهر‌ها عده‌ای از مردم جهت کار‌های اداری و تجاری خود مجبور به رفت وآمد هستند که نباید به این شکل باشد.

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdca.on6k49now5k14.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما