دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۲۲
کد مطلب : ۱۹۹۲
plusresetminus
پیکان خودروی خانواده‌های ایرانی در دهه‌های ۵۰، ۶۰، ۷۰ و ۸۰ در نهایت سال ۱۳۸۴ با توقف خط تولید بعد از حدود ۴ دهه به موزه رفت.
چرا تولید پیکان متوقف شد؟
صبح‌شد: پیکان خودروی خانواده‌های ایرانی در دهه‌های ۵۰، ۶۰، ۷۰ و ۸۰ در نهایت سال ۱۳۸۴ با توقف خط تولید بعد از حدود ۴ دهه به موزه رفت؛ خودرویی که در سالگرد تولید اولین نمونه آن، برادران خیامی ساخت آهنگ «تولدت مبارک» را به انوشیروان روحانی سفارش دادند و در مراسم «پایان تولید آن» اسحاق جهانگیری وزیر وقت صنایع و معادن اطمینان داد که اجازه تولید هیچ پیکانی را نخواهد داد

 جهانگیری در حاشیه مراسم تولید آخرین پیکان در کارخانه ایران خودرو در پاسخ به این سؤال که آیا ممکن نیست پیکان باردیگر تولید شود، گفت: «خیر، چرا که اگر هم تولید شود ما اجازه نمره شدن را به آن نمی‌دهیم.»

برادران خیامی بنیانگذاران کارخانه ایران ناسیونال که بعد از انقلاب مصادره شد و به ایران خودرو تغییر نام پیدا کرد در سال ۱۳۴۶ تولید پیکان را آغاز کردند.

پیکان را باید خودرو خاطره‌های ایران و اولین نماد خودروسازی در ایران دانست؛ اتومبیلی که امکان ماشین دار شدن را برای هزاران هزار ایرانی ممکن کرد و لحظه‌های طلایی بسیاری را برای ایرانی‌ها رقم زد، ولی بعد از گذشت ۴ دهه باتوجه به توسعه صنعت اتومبیل‌سازی در جهان، دیگر چاره‌ای جز رفتن به موزه تاریخ نداشت، اتفاقی که روز ۲۵ اردیبهشت سال ۱۳۸۴ برای این خودرو رقم خورد.

روزنامه ایران در ابتدای گزارش خود با عنوان «ارابه صنعت خودروسازی به موزه رفت» نوشت: «پس از آنکه در حضور ده‌ها خبرنگار و عکاس و مسئولان اقتصادی و زیست‌محیطی کشور پارچه‌ای با عنوان «خداحافظ پیکان» روی آخرین پیکان تولیدی ایران خودرو کشیده شد، ناظران این مراسم مطمئن شدند که پیرترین محصول صنعتی ایران دیگر تولید نمی‌شود.»

آخرین پیکان در کارخانه ایران خودرو به رنگ سفید و با شماره ۱۱۰۲۰۸۵۸ ثبت و بعد راهی موزه ایران خودرو شد. مسئولان شرکت ایران خودرو روی بدنه آخرین پیکان نوشته بودند: «پیکان ارابه‌ای بود که صنعت خودرو بر دوش آن شکل گرفت و امروز به موزه صنعت می‌رود تا نظاره گر توسعه این صنعت باشد.» توسعه‌ای که البته در طول ۱۵ سال گذشته آن چنان که باید و شاید در صنعت خودروسازی ایران رخ نداده است.

اسحاق جهانگیری وزیر وقت صنایع و معادن، بزرگ‌ترین حامی توقف تولید پیکان بوده است. در گزارش روزنامه ایران آمده است: «اگر پافشاری اسحاق جهانگیری نبود پیکان به این زودی‌ها متوقف نمی‌شد. وزیر صنایع و معادن ۲ سال قبل در مصاحبه با «ایران» گفته بود تکلیف پیکان را قبل از پایان دولت خاتمی یکسره می‌کنم. این گفته را در آن زمان کسی جدی نگرفت چرا که توقف تولید پیکان ۱۷ سال قبل نیز جزو سیاست صنعتی کشور اعلام شده بود.

اما این بار در زورآزمایی بزرگ بین مسئولان صنعتی و مدیران شرکت اول ایران، برنده نهایی وزیر بود؛ کسی که به صراحت به خبرنگاران گفته بود: «ایران خودرو تولید پیکان را متوقف می‌کند، اما اگر نکرد خودم با دستور کتبی این کار را می‌کنم.» کمتر از یک ماه از این اظهار نظر پیکان سواری برای همیشه به موزه رفت.

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdcc.oqsa2bqoila82.html
نظرات منتشر شده : ۲  | 
در صف انتظار : ۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سید محمد اسلامی
اینم نظر کارشناسی آقای جهانگیری که بدترین ضربه را به اقتصاد کشور زدند بیش از این نمیشه توقعی از این شخص داشت ماشینی که با کمی هزینه میشد اونرا به یه ماشین با کیفیت تبدیل کرد
سید محمد میرحسینی
چرا باید تولید پیکان قطع شود پیکان اولین ماشینی است در ایران پیکان با ر ها جان خیلی ها را نجات داده است وخیلی ها رابه مقام بزرگی رسانده است ودر شهر مایک نفری است که پیکان دارد صفر تاحالا ۱۰ کیلومتر ماشین رو رونونده نایلون فابریک راهنما روش است لطفا همکاری کنید تولید وانت و پیکان ادامه پیدا کند باتشکر