چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۹ ساعت ۰۶:۳۸
کد مطلب : ۲۰۱۹
plusresetminus
انتخاب میان قطعی برق و مصرف مازوت؛ دوگانه‌ای بود که همین چند روز پیش رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست پیش‌روی مصرف‌کنندگان برق نهاد؛ اما دیروز، آنگونه که از شواهد برمی‌آید، مسئولان حوزه انرژی، مانور استفاده از این انتخاب دوگزینه‌ای را برگزار کردند.
پشت پرده قطع برق و ترافیک پایتخت
صبح‌شد: انتخاب میان قطعی برق و مصرف مازوت؛ دوگانه‌ای بود که همین چند روز پیش رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست پیش‌روی مصرف‌کنندگان برق نهاد؛ اما دیروز، آنگونه که از شواهد برمی‌آید، مسئولان حوزه انرژی، مانور استفاده از این انتخاب دوگزینه‌ای را برگزار کردند.

گفته می‌شود علت قطعی گسترده برق در روز سه‌شنبه، قطع سهمیه مازوت مصرفی برخی نیروگاه‌های خارج از محدوده کلانشهرها آن هم به درخواست سازمان حفاظت محیط‌زیست بوده است. با توجه به اینکه امکان جایگزینی و گازرسانی سریع به نیروگاه‌هایی که مازوت مصرف می‌کنند وجود ندارد مسئولان ذیربط در حوزه انرژی به‌دنبال لغو حکم سازمان حفاظت محیط‌زیست در مراجع ذیربط هستند.

برخی مقام‌های ذیربط که با همشهری گفت‌و‌گو کرده‌اند می‌گویند مصرف مازوت به‌خودی‌خود عامل آلودگی هوای کلانشهرها نیست بلکه نبود فیلترهای ضروری در نیروگاه‌ها در زمان مصرف مازوت دلیل اصلی آلودگی‌های زیست‌محیطی اخیر است.

قطع برق و ترافیک در پایتخت

روز سه‌شنبه با از مدار خارج شدن چند نیروگاه به‌دلیل تأمین نشدن گاز، قطعی برق گسترده پایتخت به امری ناگزیر تبدیل شد. دیروز با قطع مازوت مصرفی نیروگاه‌ها به درخواست سازمان حفاظت محیط‌زیست و خارج شدن برخی نیروگاه‌ها از مدار شبکه تامین برق، فشار بر شبکه توزیع و مصرف افزایش یافت که این موضوع در نهایت به قطع گسترده برق، به‌ویژه در مناطق مختلف پایتخت منجر شد. قطع‌برق در پایتخت که طبق اعلام سخنگوی صنعت برق 10منطقه تهران را در بر می‌گرفت، جدا از تبعاتی که برای زندگی روزمره شهروندان به‌دنبال داشت، ترافیک برخی از مسیرها را نیز با اختلال مواجه کرد. مشاهدات خبرنگاران همشهری نشان می‌داد قطعی برق موجب خاموشی چراغ‌های راهنمایی و رانندگی در مناطق مرکزی شهر شده و عبور و مرور خودروها را با مشکل مواجه کرده بود.

دوگانه برق یا مازوت

به گزارش همشهری، با افت فشار گاز در یک‌ماه اخیر، اغلب نیروگاه‌های کشور به مازوت‌سوزی روی آوردند تا توانایی تأمین برق مشترکان را داشته باشند؛ اما مازوت‌سوزی، طوری نفس شهرها را بند آورده که کار به انتخاب میان برق و مازوت رسیده است. وقتی عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست این انتخاب را مطرح کرد، اگرچه به تیتر رسانه‌ها تبدیل شد اما کمتر کسی گمان می‌کرد واقعا کار به مرحله اجرا برسد. نظر شخصی کلانتری این بود که بهتر است روزی 2ساعت برق قطع شود؛ اما از مازوت استفاده نشود. دیروز اما، مناطقی از تهران با قطعی برق گسترده مواجه شدند و پیگیری رسانه‌ها از منابع آگاه حاکی از این بود که چند نیروگاه به‌واسطه تأمین نشدن سوخت موردنیاز از مدار خارج شده‌اند و تأمین برق پایتخت و حتی برخی استان‌های شمالی با مشکل مواجه شده است.

معاون وزیر نفت: مشکل گاز نداریم

فارغ از دعوای محیط‌زیست و نیروگاه‌ها در ماجرای مازوت، وزارت نفت نیز کمبود گاز را تأیید نمی‌کند و عملا معادله چندمجهولی آلودگی هوای کلانشهرها را بیش از پیش پیچیده می‌کند. معاون وزیر نفت در امور گاز می‌گوید: از ابتدای امسال تاکنون فقط 5درصد سوخت نیروگاه‌ها با مازوت تأمین شده، از سویی امسال تأمین سوخت نیروگاه‌های مازوت‌سوز نزدیک کلانشهرها به‌طور کامل با گاز طبیعی یا نفت‌گاز انجام شده است.

حسن منتظرتربتی، در واکنش به اینکه استفاده مازوت در صنایع و نیروگاه‌ها ناشی از کم‌کاری شرکت ملی گاز در تحویل گاز به آنهاست، تأکید می‌کند: امسال موضوع کمبود تولید گاز به هیچ عنوان مطرح نبوده است، زیرا با توسعه فازهای جدید پارس‌جنوبی تولید روزانه گاز به‌طور میانگین از ابتدای امسال تاکنون نسبت به زمان مشابه پارسال روزانه ۳۹میلیون مترمکعب افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران می‌گوید: در زمان موازنه منفی تولید و مصرف، مصرف مازوت در نیروگاه‌ها برای تأمین بخش کمی از نیاز سوخت نیروگاه‌ها متداول است و در مدت سپری‌شده امسال نیز فقط 5درصد سوخت موردنیاز نیروگاه‌ها با مازوت تأمین شده و از سویی امسال تأمین سوخت نیروگاه‌های مازوت‌سوز نزدیک کلانشهرها به‌طور کامل با گاز طبیعی یا نفت‌گاز انجام شده است.

نیروگاه‌های خاموش

پیگیری‌ها حاکی از این است که محدودیت سوخت‌رسانی به نیروگاه‌ها، موجب از مدار خارج شدن برخی از آنها شده و زمینه بروز قطعی برق در نقاط مختلف کشور را فراهم آورده است‌؛ به‌گونه‌ای که دیروز شهر تهران با قطعی قابل‌توجه و تقریبا گسترده برق مواجه شد و همزمان با تهران، برخی دیگر از شهرهای کشور، به‌خصوص در مناطق شمالی نیز با قطع پراکنده برق مواجه شدند.

مصطفی رجبی‌مشهدی، سخنگوی صنعت برق نیز با اشاره به برخی خاموشی‌ها در تعدادی از کلانشهرهای کشور ازجمله پایتخت، تأیید کرد این خاموشی‌ها ناشی از کمبود سوخت نیروگاه‌هاست. به‌گفته او اگر 10درصد در مصرف گاز خانگی صرفه‌جویی شود، مشکل برق برطرف خواهد شد. فعلا گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای حاکی از این است که دیروز در شهر تهران، نیروگاه‌های طرشت، ری و 3واحد نیروگاه رودشور از مدار بهره‌برداری خارج شده و دلیل خاموشی این نیروگاه‌ها به‌خصوص نیروگاه‌های ری و رودشور، کمبود سوخت‌رسانی به این واحدها بوده است.

اطلاعیه توانیر

به‌دنبال قطعی برق دیروز، شرکت توانیر نیز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد به‌دلیل افزایش مصرف برق و گاز در بخش خانگی و تجاری و محدودیت سوخت تحویلی به تعدادی از نیروگاه‌ها، خاموشی‌های پراکنده در برخی مناطق اعمال شده است. در این اطلاعیه از مصرف‌کنندگان خواسته شده با کاهش حداقل یک تا 2درجه از دمای منازل و محل کار و مدیریت مصرف گاز و برق، امکان استمرار تأمین انرژی را فراهم آورند. طبق ادعای توانیر، خاموشی‌های ایجاد شده قابل برنامه‌ریزی از قبل نبوده؛ اما فقط با 10درصد کاهش مصرف گاز و برق، امکان استمرار تأمین مطمئن گاز و برق در کشور فراهم خواهد بود.

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdcd.f0x2yt0zna26y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما