چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۲۲
کد مطلب : ۲۰۳۳
plusresetminus
آنچه طی چند روز گذشته در کلان‌شهر‌ها رخ داده است، یعنی قطعی گسترده برق سبب شده تا بسیاری در شبکه‌های اجتماعی دراین‌باره واکنش منفی نشان دهند و اعتراض کنند.
اعتراض مردم به قطعی گسترده برق
صبح‌شد: آنچه طی چند روز گذشته در کلان‌شهر‌ها رخ داده است، یعنی قطعی گسترده برق سبب شده تا بسیاری در شبکه‌های اجتماعی دراین‌باره واکنش منفی نشان دهند و اعتراض کنند. به‌خصوص روز سه‌شنبه که قطعی برق گسترده در مناطق مختلف تهران و شهر‌های بزرگ رخ داده بود.

این اعتراضات از حدود ۱۰ روز پیش و با پیامک وزارت نیرو آغاز شد و کمی بعدتر هم مسئولان نیروی انتظامی اعلام کردند قرار است برق جاده‌ها و خیابان‌ها بعد از ساعت ۹ قطع شود.

هرچند هنوز مقررات منع رفت‌وآمد شبانه در اکثر شهر‌های بزرگ برقرار است و برای این سؤال که «برق ما کجاست» یا «چرا برق قطع شده است» جوابی دقیق داده نشده است. هرچند وزیر گفت یا مردم رعایت کنند یا مازوت می‌سوزانیم و الان بسیاری از کاربران می‌پرسند، این هوای آلوده با شاخص بالای ۲۰۰ آلودگی و بنفش‌شدن سطح هشدار، آیا به دلیل سوزاندن مازوت نیست؟

آن‌ها همچنین به قطع گسترده برق در جاده‌ها اشاره داشتند که خطر تصادف جاده‌ای را افزایش داده است به اینکه اتوبان امام علی صبح‌ها چنان تاریک است که انگار نیمه‌شب است و اکثر خیابان‌ها، با این تاریکی ناامن و غیرمطمئن‌تر شده است.

هرچند سخنگوی صنعت برق به رسانه‌ها گفته است: «قطع برق در برخی منازل در مناطق ۲، ۳، ۶، ۹، ۱۱،۱۳ و ۱۴ تهران رخ داده و در برخی از مناطق کشور محدودیت موقتی به‌دنبال موضوع محدودیت سوخت نیروگاه‌ها اعمال شده است که باعث شد در برخی مناطق خاموشی مقطعی داشته باشیم. خاموشی مقطعی بود و امکان اطلاع‌رسانی نداشتیم.

به محض اینکه مشکل سوخت و محدودیت تأمین گاز برطرف شود، خاموشی نخواهیم داشت». او باز‌هم وعده داده است: «اگر مردم ۱۰ درصد در مصرف گاز صرفه‌جویی کنند، مشکل قطعی برق نخواهیم داشت».

یک مقام مسئول که خواست نامش ذکر نشود، به مهر گفته است: «علت خاموشی گسترده در بخش‌های مختلف پایتخت از جمله غرب، جنوب غرب و جنوب تهران به‌دلیل از مدار خارج‌شدن چندین نیروگاه تأمین‌کننده برق پایتخت است. علت این اتفاق، عدم تأمین به‌موقع سوخت است».

اما بسیاری در شبکه‌های اجتماعی به گزارش «راوی» اشاره می‌کنند که به از دور خارج‌شدن چند نیروگاه اشاره کرده و برخی نیز درباره گزارش رسالت حرف می‌زنند که دلیل قطعی برق را در اختیار چینی‌ها قراردادن آن ذکر کرده است. آنان اکنون در ایران حضور دارند و بسیاری از باینر‌ها یا معادن تهیه بیت‌کوین – ارز دیجیتال که اکنون به بالای ۳۰ هزار دلار رسیده است – را در گوشه‌و‌کنار به راه انداختند و حجم زیادی از برق صرف این مزارع می‌شود.

عده دیگری نیز به سفر چند‌وقت قبل وزیر به عراق به صورت ناگهانی اشاره کردند و آن را کنار لغو تحریم گازرسانی ایران به عراق توسط آمریکا قرار داده و می‌گویند، هم نفت‌مان به عراق می‌رود و هم گازمان.
دیگری نوشته است: «چراغی که به خانه رواست، به مسجد حرام است».

با این قطعی گسترده که تمام امکانات زندگی در بسیاری از کلان‌شهر‌ها دچار مشکل می‌شود و تمام ابزار زندگی از اینترنت، پمپ آب، سیستم گرمایشی، سیستم روشنایی، پخت‌وپز و... همه را تحت تأثیر قرار می‌دهد، سؤالات زیادی برای کاربران پیش آمده است. آنان معتقدند شاید قبل از هر چیزی باید امکانات رفاهی برای مردم ایران فراهم شود نه کشور‌های دور و نزدیک. البته بحث تحریم‌ها در کنار سوءمدیریت نیز از مطالب مطرح‌شده بود که زیاد طرفدار نداشت و مخاطبان عصبانی‌تر از آن بودند که بخواهند تحلیل کنند.

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdcj.te8fuqeytsfzu.html
منبع : شرق
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما