سه شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۳۶
کد مطلب : ۲۱۰۸
plusresetminus
وزیرخارجه هرچند باردیگر حضور در انتخابات را رد کرد اما این بار گفت که تسلیم تقدیرم!
احتمال رئیس جمهور شدن ظریف قوت گرفت
صبح‌شد: هر بار که محمد جواد ظریف با رسانه‌ای گفتگو می‌کند حتما باید شاهد بخش‌های جنجالی و حاشیه ساز هم در آن گفتگو باشیم.

حالا وزیر خارجه کهنه کار کشورمان در آغاز ششمین سال اجرای برجام با روزنامه همدلی صحبت کرده و از گذشته و آینده گفته از جمله تاکید بر این موضوع که نمی‌خواهد نامزد انتخابات ریاست جمهوری شود هرچند این بار کمی تردید هم چاشنی کار کرده و گفته البته با تقدیر خداوند کاری نمی‌شود کرد.

جمله‌ای که بسیاری آن را مستقیم‌ترین و مثبت‌ترین پاسخ ظریف برای حضور در انتخابات ۱۴۰۰ دانسته اند. چند روز قبل و پس از سخنان سید حسن خمینی مبنی بر این که «اگر به هر علتی این جامعه به کسی نیاز پیدا کرد نسبت به مسئولیت نباید شانه خالی کند.» خیلی‌ها ظریف را مخاطب این سخن تلقی کردند. ظریف همچنان از جمله معروفش که گفت " این راهی است که خودمان انتخاب کردیم " دفاع می‌کند، اما می‌گوید با بازخورد بدی که داشته دیگر این حرف را نمی‌زند.

نکات مهم این مصاحبه را در ادامه می‌خوانید:

* قبل از تصدی وزارت، خطاب به اعضای خانواده‌ام و همچنین همکارانم عرض کردم که این حوزه، حوزه‌ای برای قهرمان شدن نیست، بلکه حوزه قربانی شدن است. آن چه برای من مهم است، احساس مردم است. ناراحتی و نارضایتی مردم، من را نیز ناراحت و دلگیر می‌کند، اما در نهایت فکر می‌کنم که وظیفه من این نیست که از محمد جواد ظریف یک شخصیت محبوب یا منفور بسازم، وظیفه من آن است که کاری را که به من واگذار شده، به نحو مطلوب انجام بدهم.

*مسئولیت یک وزیر امور خارجه، دفاع از کل کشور است. نمی‌توانم بگویم که مثلا با فلان کار قوه قضاییه مخالفم، یا با این کار اطلاعات سپاه مخالفم واز آن دفاع نمی‌کنم. اطلاعات سپاه جایی است که سریال «گاندو» را علیه من ساخته. از این صریح‌تر که نداریم، با این حال من وظیفه دارم که در خارج از کشور از این نهاد داخلی، دفاع کنم. * برخی مردم می‌گویند ما با سیاست‌های جمهوری اسلامی در منطقه موافق نیستیم، چون برای ما ایجاد فشار کرده است. اما همزمان برای مراسم شهادت شهید سلیمانی، با جمعیت میلیونی در همه شهر‌های کشور به میدان می‌آیند. این نشان دهنده این است که انتخاب مردم ما، این است که در دنیا سربلند باشند. مردم ما، کسی را که نماد مقاومت است، این‌گونه بزرگ می‌دارند. این یک واقعیت است. بنابر این اگر من می‌گویم که ما انتخاب کرده‌ایم بقیه جمله من را هم ببینید. من گفتم که ما انتخاب کردیم مانند عربستان سعودی نباشیم. تفاوت ما با عربستان سعودی چیست؟ تفاوت ما شهید سلیمانی است. یعنی آن‌ها زیر بار آمریکا می‌روند، اما ما نمی‌رویم. من نگفتم مردم انتخاب کردند که تحت فشار اقتصادی باشند، فشار‌های روانی به آن‌ها وارد شود، دارو نداشته باشند، من گفتم مردم این روش را انتخاب کردند، این روش هم پیامد‌ها و نتایجی دارد.

* اگر آن جمله را (مردم ما خود انتخاب کرده‌اند که این طور زندگی کنند) من گفتم بی‌حساب نگفتم و دروغ هم نگفتم. بله من حتماً قبول دارم مردم انتقاد دارند، حتماً قبول دارم معیشت مردم سخت شده، اما چیزی را هم که گفتم، قبول دارم هرچند دیگر نمی‌گویم، چون مردم ناراحت شدند.

*درباره احتمال نامزد شدن در انتخابات، واقعاً دیگر فکر من برای مقابله با این وضعیت کار نمی‌کند، مگر این‌که تهدید کنم در انتخابات شرکت می‌کنم! چراکه من هرچه گفتم شرکت نمی‌کنم تاثیر منفی گذاشته‌است. دوستان دایم خوش‌شان می‌آید که بگویند من برای انتخابات می‌آیم، من باید چه‌کار کنم که آقایان این ماجرا را رها کنند؟

*ترجیح بنده این است که از مرداد در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران که بنده آن‌جا سمت دانشیاری دارم تدریس کنم، از تجربیاتم در چهل سال گذشته استفاده و دانشجو تربیت کنم. اما تقدیر خداوند هرچه باشد همان است، چراکه هیچ‌وقت با تقدیر خداوند نمی‌شود جدال کرد. ترجیح ام برای آینده تدریس است، اما تسلیم تقدیرم.

* این‌که بعضی می‌گویند، من با جو بایدن رفیق بودیم، هیچ دو مسئول خارجی با هم رفیق نیستند. من در زمانی‌که سفیر بودم و ایشان هم سناتور و یک مدت هم رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا بود، با ایشان دیدار داشتم و بحث‌های متعددی انجام دادیم. ایشان آدم بسیار زیرکی است و در روابط خارجی بسیار متخصص است.

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdcc.xqia2bqs4la82.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما