سه شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۴۲
کد مطلب : ۲۱۰۹
plusresetminus
گزارش‌ها از کاخ سفید حاکی از آن است که «دونالد ترامپ» قرار است آخرین شگفتانه خود را پیش از ترک کاخ سفید تا ساعاتی قبل از آغاز مراسم تحلیف رئیس جمهوری منتخب امریکا با عفو یا مصونیت قضایی ۱۰۰ نفر اعلام کند.
ترامپ در لحظات آخر مسئولیتش چه کسانی را عفو می‌کند؟
صبح‌شد: گزارش‌ها از کاخ سفید حاکی از آن است که «دونالد ترامپ» قرار است آخرین شگفتانه خود را پیش از ترک کاخ سفید تا ساعاتی قبل از آغاز مراسم تحلیف رئیس جمهوری منتخب امریکا با عفو یا مصونیت قضایی ۱۰۰ نفر اعلام کند.

بنا به اعلام «واشنگتن پست»، رئیس جمهوری شکست‌خورده روز یکشنبه با دخترش «ایوانکا» و دامادش «جارد کوشنر» و چندین نفر از مشاورانش، تصمیمات نهایی را برای این اقدام گرفته‌اند و به احتمال بسیار زیاد این فهرست تا پایان روز سه‌شنبه اعلام می‌شود.

اما این در حالی است که تنها خود رئیس جمهوری از جزئیات این فهرست اطلاع دارد؛ «ترامپ» که از سوم نوامبر بار‌ها بر این اقدام تأکید کرده بود با توجه به اینکه در این مدت امیدوار به تغییر نتیجه انتخابات و ماندن بود، بار‌ها از استفاده از حق عفو رئیس جمهوری گذشت، اما به گفته منابع آگاه حالا که همه در‌ها به رویش بسته شده و آشوب کاخ کنگره اوضاع را برایش وخیم‌تر کرده، حاضر نیست بدون این کار کاخ سفید را ترک کند.

فهرست پررمز و راز ترامپ

فشار‌ها برای عفو ریاست جمهوری از ماه نوامبر آغاز شد و بیش از ۱۴ هزار درخواست نیز به دفتر رئیس جمهوری فرستاده شده است، حتی منابع خبری اعلام کرده‌اند که نزدیکان «ترامپ» برای قراردادن نام متقاضیان عفو در این فهرست مبالغ بسیار بالایی را درخواست کرده‌اند.

«دونالد ترامپ» در هفته‌های گذشته بار‌ها به مشاورانش اعلام کرده است که می‌خواهد در این کار آزاد باشد و خودش انتخاب کند. «جود دیری»، سخنگوی کاخ سفید نیز از اظهارنظر در این‌باره امتناع کرد و آن را غیرمرتبط با دفترش در کاخ سفید عنوان کرد.

گفته می‌شود تاکنون ۹۴ نفر در فهرست «ترامپ» قرار گرفته‌اند که ۴۹ نفر آن‌ها در هفته پیش از کریسمس و عمدتاً از میان دوستان و متحدان سیاسی رئیس جمهوری تعیین شده‌اند؛ بسیاری از آن‌ها در دو سال اول ریاست جمهوری «ترامپ» در جریان تحقیقات شورا‌ها محکوم شده‌اند که از میان آن‌ها می‌توان به «پل مانافورت»، رئیس سابق کمپین ترامپ و «روجر استون» معتمد قدیمی رئیس جمهوری اشاره کرد؛ در حال حاضر اخبار فاش شده نام متهمان یقه سفیدها، یا متهمان کیفری در این فهرست را نشان می‌دهد، اما کاملاً محتمل است که «ترامپ» بخواهد، در آخرین لحظات با قراردادن نام افرادی مانند «استفن بنن»، مشاور سابق کمپینش که به اتهام جمع‌آوری کمک برای ساخت دیوار مرزی مکزیک و امریکا کلاهبرداری کرده بود یا «رودولف جولیانی»، وکیل شخصی‌اش که معاملات تجاری‌اش تحت بررسی قرار گرفته و اکنون نیز فاش شده برای اعطای عفو‌ها از ۵۰ هزار دلار تا دو میلیون دلار درخواست کرده بود، جنجال به پا کند؛ از طرفی با وجودی که خانواده «ترامپ» هیچ‌یک پرونده قضایی ندارند، اما اخبار ضد و نقیضی درباره احتمال مصونیت آن‌ها از سوی رئیس جمهوری مطرح است. سناتور «لیندزی گراهام» به شبکه «فاکس نیوز» گفت: «افراد زیادی برای گرفتن این امتیاز از رئیس جمهوری درخواست داده‌اند، اما عفو بسیاری از آن‌ها به کل اشتباه است.»

این در حالی است که «ترامپ» پیش‌تر نیز یک بار با عفو «مایکل فلین»، نخستین مشاور امنیت ملی‌اش که در جریان پرونده «روس گیت» محکوم شده بود و یک بار نیز به تازگی با عفو عاملان کشتار در عراق مورد انتقادات بسیاری قرار گرفت. با این حال گفته می‌شود از آنجا که «ترامپ» بلافاصله پس از روی کار آمدن «بایدن» قرار است استیضاح شود و اگر دادگاه رسیدگی به پرونده او به نتیجه برسد حتی شانس حضور در انتخابات آتی ریاست جمهوری را نیز از دست می‌دهد، بنابراین به نوشته «آسوشیتد پرس»، او آخرین امتیاز ریاست جمهوری‌اش را برای کسانی استفاده خواهد کرد که بعد از خروج از کاخ سفید برایش منفعتی داشته باشند. به این ترتیب به گزارش «سی‌ان‌ان»، گرچه بسیاری امیدوارند نام امثال «جولیان آسانژ» در این فهرست باشد، اما به نظر می‌رسد دکتر «سالومون ملگن»، چشم پزشک برجسته امریکا و از ثروتمندان و افراد با نفوذ فلوریدا شانس بیشتری داشته باشد. «ملگن» به اتهام چندین تخلف پزشکی به ۱۷ سال زندان محکوم شده بود.

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdcd.z0x2yt0fna26y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما