کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

حواشی مراسم تحلیف جو بایدن

همشهری , 1 بهمن 1399 ساعت 8:08

واشنگتن همزمان با برگزاری مراسم تحلیف جو بایدن، از ترس اقدامات گروه‌های راست افراطی و نفوذی‌های آنها در التهاب است.


صبح شد: در روز انتقال قدرت در واشنگتن و برگزاری مراسم تحلیف جو بایدن، پایتخت آمریکا به دژی تبدیل شده که در جای‌جای آن موانع، سیم خاردار و فنس‌های ۲ متری تعبیه شده تا جلوی حمله‌ای مشابه آنچه در ششم ژانویه در کنگره روی داد، گرفته شود.

ششم ژانویه، طرفداران دونالد ترامپ، به تحریک او به کنگره حمله و آن را فتح کردند. در این حمله بی‌سابقه، یک مأمور پلیس و ۴ نفر دیگر کشته شدند. کریستوفر میلر، سرپرست وزارت دفاع آمریکا گفته که پنتاگون نفرات گارد ملی در واشنگتن را از لحاظ سابقه امنیتی بررسی می‌کند و از پلیس فدرال (اف‌بی‌آی) به‌خاطر همکاری‌هایش برای این کار تشکر کرده است.

او همچنین در بیانیه‌اش گفته که هرچند هیچ نشانه‌ای از احتمال حمله داخلی از سوی نیرو‌های گارد ملی یا امنیتی دیده نشده، اما همه احتمالات مدنظر قرار گرفته است. حدود ۲۵ هزار نیروی گارد ملی از سراسر آمریکا به واشنگتن اعزام شده‌اند تا امنیت مراسم تحلیف را تامین کنند؛ یعنی تقریبا ۲ برابر نیرو‌هایی که ۴ سال پیش برای مراسم تحلیف دونالد ترامپ در واشنگتن مستقر شدند.

از دوشنبه، صد‌ها نیروی نظامی که لباس‌های رزمی به تن کرده‌اند در اطراف ساختمان‌های کنگره، کتابخانه آن و همینطور دیوان عالی مشاهده می‌شوند. درون ساختمان هم انبوهی از نیرو‌ها یا در حال پست دادن هستند یا در حال استراحت کردن.
نیرو‌های گارد ملی، در واقع نظامیان پاره‌وقتی هستند که مشاغل غیرنظامی دارند یا محصل‌اند. آن‌ها به‌صورت پاره‌وقت آموزش می‌بینند. حالا این نگرانی وجود دارد برخی از این افراد که هدف اصلی‌شان محافظت از رئیس‌جمهور جدید است، خودشان تهدیدی علیه او باشند. افرادی که ممکن است تهدیدی علیه امنیت مراسم یا شخص رئیس‌جمهور باشند توسط اف‌بی‌آی بررسی و چک می‌شوند و درصورت هرگونه ارتباط این افراد با گروه‌های افراطی و تروریستی، به مقامات ارشد نظامی اطلاع داده می‌شود.

تا حالا دست‌کم ۲ عضو گارد ملی در رابطه با حمله به کنگره بازداشت شده‌اند. تصاویر دوربین‌های داخلی کنگره نشان می‌دهد که برخی از مهاجمان آموزش‌های نظامی داشته‌اند و سطح بالایی از همکاری و برنامه‌ریزی بین مهاجمان دیده شده است. اف‌بی‌آی گزارش‌های زیادی هم از ارتباط نیرو‌های امنیتی فعلی و سابق آمریکا با گروه‌های افراطی و تروریست‌های داخلی کشف کرده، اما سرلشگر ویلیام واکر، فرمانده گارد ملی گفته که از نیرو‌های تحت امرش اطمینان دارد.

با این همه، احتمال حملات از سوی نیر‌های راست افراطی، سفیدپوست‌های برتری‌طلب و دیگر گروه‌های نژادپرست که از ادعا‌های ترامپ درباره تقلب در انتخابات انگیزه می‌گیرند، واشنگتن را ملتهب کرده است.

حاضران و غایبان مراسم تحلیف

در مراسم تحلیف که ظهر به وقت محلی در واشنگتن برگزار می‌شود، مایک پنس، معاون دونالد ترامپ و روسای جمهور سابق آمریکا یعنی باراک اوباما، جورج بوش و بیل کلینتون شرکت خواهند کرد. لیدی گاگا و جنیفر لوپز برخی از اجراکنندگان سرشناس این مراسم هستند. تعداد حضار این مراسم هم به‌خاطر کرونا، امسال کاهش یافته است.

مسئولیت حفظ امنیت این مراسم به‌طور رسمی با سرویس مخفی آمریکاست، اما طیف گسترده‌ای از نیرو‌های امنیتی و نظامی آمریکا در این مراسم حضور دارند؛ از نیرو‌های پلیس گرفته تا گارد ملی. درحالی‌که بایدن خود را برای تحویل گرفتن قدرت آماده می‌کند، ترامپ در سکوت کامل به سروسامان دادن آخرین امور ریاست‌جمهوری‌اش مشغول است؛ مهم‌ترین آن‌ها تهیه فهرستی از دوستان و نزدیکانش برای عفو است که گفته می‌شود به ۱۰۰ نفر رسیده است. ترامپ اعلام کرده در مراسم تحلیف شرکت نمی‌کند.

او نخستین رئیس‌جمهور آمریکا در ۱۵۲ سال اخیر است که در مراسم تحلیف جانشین خود شرکت نمی‌کند. آخرین بار اندرو جانسون در سال ۱۸۶۹ از شرکت در مراسم تحلیف اولیس گرانت انصراف داد. جانسون، همچون ترامپ یکی از معدود روسای جمهور آمریکاست که استیضاح شده است.

ترامپ، نخستین رئیس‌جمهور آمریکاست که ۲ بار استیضاح می‌شود. ترامپ درخواست داده که مراسم خداحافظی برای او در پایگاه اندروز ترتیب داده شود. قرار است یک باند نظامی و فرش قرمز در این مراسم برای او تدارک دیده شود. ترامپ به اقامتگاه مجلل خود در فلوریدا نقل مکان خواهد کرد تا دوران متلاطم بعد از ریاست‌جمهوری‌اش را شروع کند. او که از سوی مجلس نمایندگان به‌خاطر تحریک شورش در کنگره استیضاح شده، منتظر جلسه محاکمه خود در سناست و ممکن است اگر محاکمه‌اش رأی بیاورد، از شرکت دوباره در انتخابات برای همیشه منع شود. در مراسم تحلیف، پیش از بایدن کاملا هریس، معاون او سوگند یاد خواهد کرد.

او دوشنبه از کرسی خود در سنا استعفا داد تا در کاخ سفید مشغول به‌کار شود. جای او را وزیر داخلی ایالات کالیفرنیا خواهد گرفت. هریس پیش از بایدن سوگند یاد خواهد کرد و بایدن به‌عنوان چهل و ششمین رئیس‌جمهور آمریکا، راس ظهر به وقت واشنگتن، قدرت را پس از ادای سوگند ریاست‌جمهوری تحویل خواهد گرفت.
 
جانسون؛ خوشحال از رفتن ترامپ

مارک سدویل، مشاور سابق امنیت ملی انگلیس، در یک مصاحبه گفته که بوریس جانسون، نخست‌وزیر این کشور، از رفتن دونالد ترامپ خوشحال است. سدویل که هم در کابینه ترزا می‌و هم در کابینه جانسون حضور داشته به روزنامه دیلی میل گفته است: «کسانی که فکر می‌کنند جانسون ترجیح می‌داده که ترامپ دوباره در انتخابات پیروز شود، اشتباه می‌کنند.»

او گفته است که انتخاب دوباره ترامپ نمی‌توانسته به نفع امنیت اروپا یا انگلیس باشد. همزمان، دفتر نخست وزیر انگلیس اعلام کرده که جانسون مشتاق همکاری با جو بایدن است. جانسون در اروپا طی سال‌های اخیر، یکی از متحدان اصلی ترامپ به شمار می‌رفت، اما تغییر رویکرد او در هفته‌های بعد از انتخابات مشهود بوده است. جانسون پیش از این گفته بود که ابراز تردید ترامپ درباره نتیجه انتخابات، «کاملا اشتباه» بوده است. او همچنین حمله هواداران ترامپ به کنگره را محکوم کرد. در سال ۲۰۱۶، یعنی زمانی که دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا به قدرت رسید، جانسون وزیر خارجه انگلیس بود و از پیروزی ترامپ بسیار استقبال کرد. رابطه این‌دو به قدری نزدیک بود که ترامپ در جایی جانسون را «ترامپ انگلیس» خواند.

انتهای پیام/


کد مطلب: 2124

آدرس مطلب :
https://www.sobhshod.ir/news/2124/حواشی-مراسم-تحلیف-جو-بایدن

صبح شد
  https://www.sobhshod.ir