شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۰۷
کد مطلب : ۲۳۴۱
plusresetminus
یک هفته پس از درگذشت مهرداد میناوند به دلیل بیماری کرونا، علی انصاریان دیگر فوتبالیست سابق پرسپولیس و تیم ملی، هم جانش را با همین بیماری از دست داد.
چگونه می‌توان واکسن خرید؟
صبح‌شد: یک هفته پس از درگذشت مهرداد میناوند به دلیل بیماری کرونا، علی انصاریان دیگر فوتبالیست سابق پرسپولیس و تیم ملی، هم جانش را با همین بیماری از دست داد.

اگرچه درگذشت میناوند که چندهفته بیشتر از دامادی‌اش نگذشته بود، بسیاری را متاثر کرد، اما ماجرای روز‌های سخت بستری انصاریان و قصه پر از احساس و عاطفه و وابستگی‌های مادرش به او و او به مادرش و در نهایت سفر ابدی‌اش، دل بسیاری از ایرانی‌ها را به درد آورد.

درگذشت او که با روز مادر مصادف شد و همزمان بسیاری از کلیپ‌ها و فیلم‌های او و مادرش که در فضای مجازی بازپخش شد، نوعی تلنگر در برابر مادران‌مان به ما زد که می‌دانیم بسیاری هم چشم‌هایشان خیس شد. در این میان و همزمان با ورود اولین محموله واکسن روسی کرونا به کشور، برخی از سلبریتی‌ها، چهره‌های سیاسی و رسانه‌ای فاز «چرا واکسن نمی‌خرید؟» برداشتند و در یکی از موارد عجیب نیز یک بازیگر، زنده‌یاد علی انصاریان را «شهید واکسن» نامید.

تهیه واکسن مطالبه همه ماست اما...

به‌طور قطع این‌که واکسن کرونا تهیه شود و کشور هرچه سریع‌تر در مرحله واکسیناسیون قرار گیرد، مطالبه به‌حق همه ایرانی‌هاست و بعید به نظر می‌رسد کسی مخالف این مطالبه باشد؛ اما واقعیت چیست؟ آیا در جهان آن‌قدر واکسن تولید شده است که همه کشور‌ها به‌راحتی و به هر میزانی که بخواهند در اختیارشان قرار می‌گیرد؟

در شرایطی که اغلب شرکت‌های تولیدکننده واکسن در اروپا و در اختیار اتحادیه این قاره قرار دارد، آمار روز پنج‌شنبه پایگاه خبری یورونیوز از واکسیناسیون فقط ۲.۵ درصد کل جمعیت ۲۶ کشور اتحادیه خبر می‌دهد. یورونیوز نوشته است: «واکسیناسیون علیه ویروس کرونا در اروپا به کندی پیش می‌رود.»

چگونه می‌توان واکسن خرید؟

خوب است برای آگاهی از فرایند تهیه واکسن، مروری بر مسیر خرید واکسن از کشور‌های دیگر داشته باشیم. اساسا ۳ راه برای خرید واکسن وجود دارد:
۱- مشارکت در هزینه‌های تحقیقات و دستیابی به فناوری واکسن.
 ۲- پیش‌خرید واکسن که به‌نوعی کمک به فرایند تولید است.
۳- بخشی از مردم کشور در اختیار تست انسانی واکسن‌های تولیدی کشور‌ها قرار داده شوند.

درباره این سه روش، باید گفت که طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، ایران در کواکس (اتحادیه جهانی توزیع واکسن) عضویت دارد و مبلغ پیش‌خرید را نیز به این اتحادیه پرداخت کرده است. اما درباره روش سوم که مشارکت در تست انسانی است، ایران (وزیر بهداشت) رسما اعلام کرد که: «نخواهیم گذاشت ملت ایران، موش آزمایشگاهی هیچ کشوری شود.» (۲۳ آذر ۹۹) در این زمینه، شانه‌ساز رئیس سازمان غذا و دارو پنج‎شنبه چنین گفته است: «بسیاری از کشور‌های دیگر در فاز سه مطالعات بالینی مشارکت کردند، اما ما اجازه ندادیم. در سطح کلان کشور تصمیم گرفتیم که حتما از مطالعات انجام‌شده در سایر کشور‌ها استفاده کنیم و این‌طور نباشد که واکسنی را روی هموطنان خودمان آزمایش کنیم. طبیعی است اگر ما در فاز سه مطالعه بالینی می‌خواستیم وارد شویم، می‌توانستیم واردات را زودتر از این انجام دهیم.»

ضمن این‌که اگر ایران در مرحله تست انسانی با دیگر کشور‌ها همکاری می‌کرد، قطعا باز همین سلبریتی‌ها و منتقدان سر به اعتراض بر می‌داشتند که چرا ما را موش آزمایشگاهی کردید.

اولویت واکسیناسیون در کشور‌ها

از سوی دیگر، همه کشور‌ها از جمله کشور‌هایی همچون آمریکا یا امارات که در آن واکسیناسیون سرعت بیشتری نسبت به سایر کشور‌ها دارد، کادر درمان، سالمندان و بیماران زمینه‌ای را در اولویت واکسیناسیون خود قرار داده‌اند و بر همین اساس در حال اجرا هستند. به این کامنت یک ایرانی مقیم لندن در این‌باره توجه کنید: «من دیابتی ۴۲ ساله در بریتانیا سه تا شش‌ماه دیگر نوبت واکسن زدنم می‌شود. این‌جا نه تحریم است و نه جمهوری اسلامی» و این کامنت: «برای مادر آمریکا هنوز مشخص نکرده اند که چه زمانی نوبت مان میشه. ولی فکر کنم چند ماه زمان می‌بره.»

بنابراین اگر واکسن در کشور ما هم آغاز شود، هیچ‌کدام از سلبریتی‌ها، ورزشکاران یا سیاستمداران در اولویت واکسیناسیون نیستند. بماند که مرور برخی از این اظهارنظر‌های به‌ظاهر دلسوزانه که بیشتر به موج‌سواری شباهت دارد، مملو از کم‌سوادی و اطلاعات غلط است. مثل آن کارشناس فوتبال در یک برنامه تلویزیون که بهبودی حشمت مهاجرانی (سرمربی اسبق تیم ملی مقیم در امارات) از بیماری کرونا را به استفاده از واکسن ربط داد؛ درصورتی‌که واکسن برای پیشگیری از ابتلاست نه درمان.

کارشکنی‌های آمریکایی

به همه مواردی که ذکر شد، که نه تنها کشور ما بلکه همه کشور‌ها برای تهیه واکسن با آن مواجهند، الحق و الانصاف کارشکنی‌های آمریکا در انتقال پول از ایران به کشور‌های صاحب واکسن را هم باید اضافه کرد. کارشکنی‌هایی که در چندماه گذشته گریبانگیر بانک مرکزی ایران بود که همتی رئیس این بانک به آن اشاره کرده است: «مورد مصرف واکسن کرونا مشخص است و هیچ کارکرد دیگری ندارد، اما آمریکایی‌ها، با فشار‌هایی که بر بانک‌های مختلف اروپایی آورده‌اند، آن‌ها را از کار با ایران ترسانده و جریمه‌های بسیار سنگینی را علیه آن‌ها تحمیل کرده‌اند.»

جزو ۲۰ کشور تولیدکننده واکسن هستیم

امروز سرمان را بالا می‌گیریم که در کشاکش بحران این همه‌گیری در شمار ۲۰ کشور تولیدکننده واکسن کرونا هستیم که حتی به مرحله توفیق در تست انسانی آن نیز رسیده‌ایم. با این همه، اما مسئولان کشور هم باید با نگاه راهبردی و همه جانبه‌نگری، تمام تلاش‌شان را بیش از گذشته به تهیه، خرید و تولید واکسن معطوف کنند.

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdcb.ab5urhbf8iupr.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما