شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۳۷
کد مطلب : ۲۴۳۲
plusresetminus
طی روزهای گذشته بار دیگر اختلال در دسترسی به شبکه جهانی مورد انتقاد و اعتراض کاربران در شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته است.
پشت پرده اختلال در دسترسی به شبکه‌های اجتماعی
صبح‌شد: طی روز‌های اخیر بار دیگر اختلال در دسترسی به اینترنت به بحث داغ کاربران در شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده است. کاربران در شبکه‌های اجتماعی شکایت و انتقاد‌های خود را نسبت به مشکلات در دسترسی به شبکه جهانی مطرح کرده‌اند و البته سامانه‌های پایش کیفیت اینترنت هم اختلال شدید در دسترسی کاربران را نشان می‌دهند.

صاحبان کسب‌وکار‌های آنلاین و استارت‌آپ‌ها هم در این میان بار‌ها با خطاب قراردادن وزیر ارتباطات و معاونین وی به‌ویژه در توییتر تلاش کرده‌اند تا شاید خبری از دلیل این ماجرا بگیرند.

به‌عنوان مثال محمدرضا محمودی، هم بنیانگذار استارت‌آپ سازیتو در توییتر خود نوشته است: «به‌خاطر اختلالاتی که ایجاد شده و خارج بودن سرور‌های ما، کلی کسب‌وکار که روی سازیتو فعال هستن به مشکل خوردن و سایتشون یا باز نمی‌شه و یا کند شده. تا کی باید این وضعیت رو تحمل کنیم؟ اصلا مسئولی تو این مملکت هست که براش مهم باشه؟»

حمید محمود‌زاده بنیانگذار و مدیرعامل استارت‌آپ یک پلتفرم ارتباط با مشتریان هم در توییترش نوشته است: «آقای آذری جهرمی ما در دنیای واقعی کسب‌وکار روی بستر اینترنت داریم که بابت هر دونه مشتریش پدرمون دراومده، برای ساختنش در این نواسانات و ناملایمات به‌سان یک سردار جنگیدیدم. هر کندی، انگولک و تست شما که منجر به کندی و ناپایداری می‌شه یه لگد محکم به‌کار ماست.»

اطلاعات سامانه رادار شرکت ابرآروان که وضعیت ارتباطات اینترنت کشور را نشان می‌دهد طی روز‌های گذشته اختلال شدید در دسترسی به سایت‌های جهانی را به‌ویژه روی اپراتور‌های تلفن همراه نشان می‌دهد.

علت مشخص نیست

پیش از این بار‌ها اختلال در اینترنت کشور به قطع‌شدن فیبر‌های ورودی اینترنت و مسائل دیگر نسبت داده شده بود، اما در روز‌های اخیر واکنشی از سوی مقام‌های مسئول حتی برای اطلاع‌رسانی در این زمینه صورت نگرفته است.

در گزارش عملکرد سال ۹۸ سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هم ۵۵ درصد شکایت‌های مردم مربوط به اینترنت بوده است.

چندی پیش محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات هم در مصاحبه‌ای که با ایرنا داشت درباره انتقاد‌ها از کیفیت اینترنت گفت: زمانی که مشکلات مربوط به کیفیت اینترنت به ما گزارش می‌شود و آن را بررسی می‌کنیم، متوجه می‌شویم مشکل اصلی فیلترینگ و اثر سویی است که این اتفاق بر تجربه کاربری می‌گذارد.

این برای نخستین‌بار نیست که وزیر ارتباطات به‌صورت عمومی به چالش فیلترینگ برای کیفیت اینترنت اشاره می‌کند. حدود ۲ سال پیش محمدجواد آذری جهرمی در این رابطه در گفتگو با همشهری تأکید کرد: طبیعتا فیلترینگ یک نارضایتی عمومی و چالشی برای موضوع کیفیت اینترنت است. همواره بخش مهمی از نارضایتی مردم از کیفیت اینترنت به‌خاطر در دسترس نبودن سایت‌ها و سرویس‌هایی است که قصد استفاده از آن‌ها را دارند. این مسئله هم قابل کتمان نیست.

به‌تازگی هم رویداد آنلاین کیفیت اینترنت ایران برگزار شد که با حضور دو معاون وزیر ارتباطات همراه بود. حسین فلاح جوشقانی، معاون وزیر ارتباطات با حضور آنلاین در این رویداد و در پاسخ به اینکه چرا کیفیت اینترنت ثابت ایران نسبت به کشور‌های دیگر هنوز به حد مطلوب نرسیده است در این رابطه گفت: بار‌ها کیفیت اینترنت در ایران را با کشور‌های دیگر مقایسه کرده‌اند، اما به این نکته مهم توجه نشده که گاهی کمبود میزان فرکانسی که رگولاتور در اختیار اپراتور‌های دیگر می‌گذارد یا مشکلاتی که شرکت‌های خدمات‌دهنده اینترنت ثابت برای استفاده از زیرساخت‌ها دارند، باعث محدودشدن سرعت و کیفیت اینترنت می‌شوند.

او اضافه کرد: در سال۸۸ شرکت مخابرات ایران درحالی‌که یک شرکت جامع و کامل بود و همه امکانات در آن به‌صورت مجتمع وجود داشت، در شرایط خاصی به بخش خصوصی واگذار شد و انحصار مخابرات در بخش‌هایی مانند فیبر تاریک آغاز شد. این انحصار باعث شد شرکت مخابرات و مجموعه‌های وابسته به آن نتوانند به‌درستی کار کنند. به همین دلیل است که کیفیت اینترنت ثابت ما در مقایسه با کشور‌های دیگر کیفیت مناسبی نیست.

امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات هم در پنل تأثیر کیفیت اینترنت بر رشد کسب‌وکار‌ها گفت: وقتی تعداد افراد زیاد شود حساسیت آن افرادی که می‌خواهند محدودیت ایجاد کنند هم بیشتر می‌شود. وقتی ۴ میلیون کاربر وجود دارد با یک نوع سیاست انتشار روبه‌رو هستیم و وقتی به ۸۷میلیون پورت اینترنت می‌رسیم یک نوع دیگر از سیاست انتشار داریم.

ناصر حکیمی، معاون سابق فناوری‌های نوین بانک مرکزی هم در این پنل با اعلام اینکه ۹۹.۷ درصد تراکنش‌های بانکی روی بستر اینترنت انجام می‌شود تأکید کرد: اختلال در کیفیت اینترنت یک بحران ملی به‌شمار می‌آید.

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdcc.1qia2bq0ila82.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما