يکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۵۷
کد مطلب : ۲۴۶۰
plusresetminus
تعدادی از کادر درمان در استان‌های مختلف از تجربه تزریق واکسن اسپوتنیک می‌گویند.
روایت پرستاران از تزریق واکسن اسپوتنیک
صبح‌شد: کرونا بالاخره به مرحله تزریق واکسن رسید و اولویت‌بندی‌ها برای تزریق آن به کادر درمان که در یک‌سال گذشته با خطرات و سختی‌های قابل توجهی مواجه بودند، مورد استقبال مردم هم قرار گرفته است.

فاز اول این واکسیناسیون از ۲۱ بهمن آغاز شده و همچنان در حال اجراست. تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور هم با برخورداری از سهمیه اختصاص یافته، تزریق واکسن به کادر درمان آی‌سی‌یو را تکمیل کرده‌اند.

بررسی تحویل واکسن کرونا در بسیاری از استان‌ها به تأکید دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور حاکی از ارسال منظم و به‌موقع محموله‌هاست آن هم درحالی‌که تاکنون هیچ گزارش رسمی از وجود مشکلات حاد ناشی از ترزیق واکسن مشاهده نشده است.

نکته بسیار مهم در این بین، تزریق امید به کادر درمان برای عبور از روز‌های سختی است که به‌نظر تمام‌نشدنی می‌رسد آن هم زمانی که کرونا از برند‌های مختلف خود رونمایی می‌کند و ورود ویروس انگلیسی به ۲ استان تأیید شده است.

پرستاران کرونایی واکسن نزدند

میثم یوسفی، معاون بیمارستان افضلی‌پور کرمان در نخستین فهرست کادر درمان، واکسن دریافت کرده و در این‌باره می‌گوید: به شخصه به تأثیر مثبت و قابل‌توجه این واکسن برای جلوگیری از انتشار و ابتلا به کووید‌۱۹ ایمان دارم به‌ویژه اینکه این واکسن طی روز‌های اخیر نشان داده است بسیار کم‌عارضه بوده و تنها در برخی موارد شخص بعد از تزریق، تب مختصر و بدن درد را تجربه می‌کند که عمومی هم نیست.

این موضوع را رضا فدایی، مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت اصفهان هم تأکید و عنوان می‌کند: احتمالا در ماه‌های اول واکسیناسیون شاهد کاهش میزان مرگ‌ومیر و سپس کاهش موارد ابتلا به بیماری در کشور خواهیم بود البته مشروط بر آنکه تا واکسیناسیون سراسری رعایت پروتکل‌های بهداشتی در جامعه ضعیف نشود.

یکی از پرستاران مرکز درمانی دزفول هم از عدم انجام واکیسناسیون روی کادر درمانی که پیش از این به کرونا مبتلا شده‌اند خبر می‌دهد و عنوان می‌کند: از زمان بهبودی تا تزریق واکسن باید یک‌سال فاصله وجود داشته باشد. اما حدود ۳۰ نفر از همکاران و پزشکان مرکز، تزریق اول را انجام داده‌اند و این شرایط روحیه عجیبی را برای همه به‌وجود آورده است. البته با توجه به اینکه همچنان ملزم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستیم، هنوز نمی‌توان با اطمینان نسبت به مبتلا شدن افرادی که واکسن دریافت کرده‌اند نظر داد.

در مازندران هم اواخر هفته گذشته خبری از بدحال شدن چند پرستار ساروی پس از تزریق واکسن منتشر شد که سیمین بابایی، مدیر روابط‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با تکذیب این مطلب، بیان می‌کند: براساس آخرین پیگیری‌های انجام شده تاکنون هیچ‌یک از افرادی که واکسن کرونا را دریافت کردند، مشکلی برایشان پیش نیامده و حالشان خوب است.

یکی از پرستاران بیمارستان الیگودرز هم می‌گوید: من و ۹ کادر درمانی این مرکز واکسن زده‌ایم و تا الان هیچ عارضه‌ای وجود نداشته است. این چند روز اولویت کادر درمان آی‌سی‌یو بودند، اما دیگر همکاران ما هم در معرض خطر قرار دارند و امیدواریم با اختصاص سهمیه بیشتر شرایط خدمات‌رسانی به بیماران کرونایی با آسودگی همراه شود.

تزریق ۳ فاز واکسن تا پایان تابستان

جواد آقازاده، رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی با بیان اینکه نوع واکسن تزریقی اسپوتنیک تا پایان اسفند برای کارکنان بهداشت و درمانی اعم از دولتی و خصوصی گروه یک و کارکنان بهداشتی درمانی گروه ۲ و معلولان ذهنی و جسمی و سالمندان مراکز تجمعی تزریق خواهد شد، می‌گوید: تزریق واکسن در فاز ۲ تا پایان بهار سال آینده برای افراد دارای بیماری زمینه‌ای پرخطر یک و ۲، اشخاص بالای ۶۵سال انجام می‌شود. افراد ساکن در مراکز تجمعی، خانم‌های باردار و اشخاص گروه سنی ۵۵ تا ۶۵ساله هم در فاز ۳ و تا پایان تابستان سال آینده واکسن دریافت خواهند کرد.

سیدمحمد جمالیان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک هم با تأکید بر اینکه افرادی که قبلا مبتلا به کرونا شده‌اند به‌هیچ‌وجه نباید واکسن دریافت کنند، می‌گوید: تزریق برای این افراد واکنش‌های جدی به همراه خواهد داشت و هم‌اکنون تنها واکسیناسیون افرادی که درگیر بیماری نشده‌اند انجام می‌شود.

شاپور بدیعی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اختصاص ۴۷۵ دوز واکسن برای استفاده در ۲ مرحله به علوم پزشکی مرکز استان عنوان می‌کند: در گام نخست کارکنان فعال در بخش‌های مراقبت ویژه بیماران کرونایی بدون سابقه ابتلا به بیماری کووید۱۹ علیه این بیماری واکسینه شدند و در مرحله دوم هم کارکنان اورژانس و دیگر بخش‌های کرونایی زیرپوشش قرار می‌گیرند.

ابراهیم جلیلی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان هم با اشاره به اینکه واکسیناسیون کامل تا اواخر شهریور سال آینده ادامه خواهد داشت، بیان می‌کند: در مجموع ۱۲هزار نفر تحت عنوان کادر درمان در استان مشغول خدمت هستند؛ واکسیناسیون تمام افراد واجد شرایط به‌تدریج و با توجه به محموله‌های ارسالی با اولویت کادر درمان انجام خواهد گرفت.

بی‌شک انتخاب کادر درمان به‌عنوان اولویت‌بندی‌های تزریق اولیه اقدامی قابل‌قبول و مورد پذیرش از سوی عموم مردم است، اما فراموش نکنیم که در این مدت پاکبان‌ها، کارگران سامانه‌های تفکیک پسماند‌های کرونایی و غیرکرونایی، رانندگان تاکسی و بسیاری از مشاغل هم همین خطرات را پشت سر گذاشته‌اند و چه بهتر که با ورود هر چه بیشتر محموله‌های جدید به جز افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای و سالمندان (بالای ۶۰ سال) این اصناف هم در اولویت‌های تزریق واکسن قرار بگیرند.

نکته ثابت نشده واکسن کرونا

آرش نجیمی، سخنگوی ستاد مقابله با کرونای اصفهان با بیان اینکه در تزریق واکسن کرونا به کادر درمان و سایر گروه‌های اولویت‌دار تابع تصمیمات و شرایط کشوری هستیم، درباره ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی با وجود مصون شدن افراد نسبت به ویروس می‌گوید: رعایت پروتکل‌ها فقط بحث ایمنی افراد نیست و نکته مهم آن انتقال ویروس است. درباره این واکسن هنوز ثابت نشده که فرد با وجود تزریق می‌تواند ناقل باشد یا خیر؟ احتمال اینکه افراد بتوانند از طریق تماس‌های مختلف ناقل ویروس از جایی به جای دیگر باشند هم وجود دارد و به همین دلیل ضرورت دارد که تا ایمنی کامل، پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود.

در این‌باره سید‌رحیم سیدپور، مدیر شبکه بهداشت و درمان نوشهر هم عنوان می‌کند: تا توزیع عمومی واکسن کرونا راه درازی در پیش است و عموم مردم باید پروتکل‌های بهداشتی و محدودیت‌های وضع شده از سوی ستاد ملی، استانی و شهرستانی مقابله با کرونا را به‌شدت رعایت کنند.

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdcd.90x2yt0oza26y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما