کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

از قدرت کشندگی، کرونای انگلیسی چه می‌دانید؟

28 بهمن 1399 ساعت 8:49

قدرت سرایت و کشندگی کرونای انگلیسی همه را شوکه کرده و تعداد مبتلایان آن در کشور هم رو به افزایش است؛ به گفته وزیر بهداشت، فاصله مراجعه سرپایی تا بستری از 2 هفته به 72 ساعت رسیده است.


صبح شد: انگار خبر‌های بد کرونایی تمامی ندارد و حالاحالا‌ها از بازگشت روز‌های بدون کرونا خبری نیست.

هرچه ویروس کرونای چینی کم زورتر می‌شود و امید به شکست آن بیشتر، ویروس جهش‌یافته انگلیسی سیطره‌اش را بیشتر می‌کند و چنگال‌هایش را تیزتر. آن‌طور که وزیر بهداشت اعلام کرد، این ویروس جهش‌یافته تقریبا کل کشور را در برگرفته و البته در برخی از استان‌ها ظهور و بروز بیشتری داشته است. دیروز که دکتر «سعید نمکی» به قزوین سفر کرده بود، خبر مثبت شدن ابتلا‌ی ۷ نفر به کرونای انگلیسی هم رسانه‌ای شد تا بعد از ابتلای ۱۲ نفر و فوت ۲ تن از آن‌ها در روز‌های گذشته، حالا تعداد مبتلایان قطعی به این ویروس به ۱۹ نفر برسد. اما خبر ترسناک این‌که، به گفته معاون تحقیقات وزارت بهداشت، «قطعا آمار مبتلایان به این ویروس بیشتر از این‌هاست».

۷۲ ساعت به جای ۲ هفته
البته خبر‌های نگران‌کننده به همین‌جا ختم نمی‌شود. به گفته دکتر نمکی، اگر در کرونای چینی از زمان مراجعه سرپایی تا بستری مبتلایان، ۲ هفته فرصت بود، در کرونای انگلیسی این مدت به ۷۲ ساعت کاهش یافته است: «راهی که دو هفته با ویروس قبلی می‌رفتیم، با این ویروس، ۷۲ ساعته می‌رویم. اگر از زمان افزایش موارد سرپایی تا بستری، دوهفته وقت داشتیم، در این ویروس ۷۲ ساعت وقت داریم به همین دلیل باید بیمارستان‌ها را کاملا برای هجمه احتمالی ویروس آماده و با شناسایی کانون‌های بیماری، شعله‌هایش را در نطفه خفه کنیم». دکتر نمکی این را هم گفته که باید ۴ استان قزوین، تهران، البرز و زنجان که موارد مثبت کرونای انگلیسی داشته‌اند، به عنوان یک منطقه خاص موردنظارت دقیق‌تر قرار بگیرند و به محض مشاهده پیک بیماری، بلافاصله کپسول‌های آتش‌نشانی بهداشت و درمان برای مقابله با آن فعال شود.

زنگ خطر رسیدن به ۱۰۰۰ فوتی روزانه!

گفتنش سخت است، اما یک خبر ترسناک‌تر دیگر هم درباره این ویروس وجود دارد. طبق اعلام رسمی مقامات بهداشت و درمان، ویروس جهش‌یافته انگلیسی ۵ برابر قدرت سرایت بیشتر و ۳ برابر قدرت مرگ و میر بیشتر دارد؛ یعنی می‌تواند آمار مرگ‌های روزانه کرونا را ۱۵ برابر کند. اگر این روز‌ها دل‌مان به دورقمی ماندن تعداد فوتی‌ها خوش است، نباید خیلی آسوده باشیم چراکه ممکن است به زودی موج چهارم کرونا با ویروس انگلیسی به راه بیفتد و تعداد فوتی‌ها را به بالای ۱۰۰۰ نفر برساند.

دکتر «محمد طالب‌پور» رئیس بیمارستان سینا با همین استدلال گفته است: «در کشور آلمان روزانه ۴۰ نفر به علت کرونا فوت می‌کردند، اما الان با موج جدید ویروس، این تعداد به ۱۲۰۰ نفر در روز رسیده که این شرایط خیلی وحشتناک است و اگر مردم ما هم آگاهی و جدیت لازم را نداشته باشند، ممکن است در کشور گرفتار چنین وضعیتی شویم».

ویروس علاقه‌مند به زیر ۲۰ ساله‌ها

دکتر «مسعود مردانی» عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا هم اطلاعات مهمی را درباره این ویروس ارائه کرده است: «ویروس انگلیسی برخلاف ویروس چینی، بیشتر در افراد زیر ۲۰ سال دیده می‌شود و علایم آن هم در زمان کوتاه و به سرعت تشدید می‌شود. علاوه بر آن به دلیل قدرت سرایت بالا، خیلی زود افراد یک خانواده را درگیر می‌کند و با ابتلا‌های خانوادگی مواجه می‌شویم، در این وضعیت باید باور کنیم که کرونای انگلیسی در کمین همه ماست».

آماده قرنطینه‌های جدی‌تر باشیم

با این شرایط مشخص است که اسفندماه سختی را پیش‌رو خواهیم داشت و به گفته وزیر بهداشت «اگر سخت نگیریم و محکم نایستیم، پایه‌های همه دستاوردهایمان در مقابله با کرونا لرزان می‌شود». حالا با قدرت گرفتن ویروس جهش‌یافته کرونا از یک‌سو و کم‌رنگ شدن رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی دیگر، می‌توان پیش‌بینی کرد که احتمالا ستاد ملی کرونا در آستانه تعطیلات نوروزی، چاره‌ای جز اجرای مجدد قرنطینه‌ها و محدودیت‌ها را نخواهد داشت؛ هرچندکه تاکیده شده بهترین راه برای مقابله با ویروس‌های جهش یافته هم استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی است، مثل تمام یک‌سال گذشته.
 
توضیحات وزیر درباره زمان‌بندی سند ملی واکسیناسیون

نمکی: امیدواریم واکسن مشترک ایران و کوبا تا اردیبهشت به بازار بیاید
وزیر بهداشت با اشاره به تصویب سند ملی واکسیناسیون گفت: «به مردم قول می‌دهیم که تا سه ماه دیگر یکی از بزرگ‌ترین واکسن‌ساز‌های دنیا خواهیم شد و به همه‌جا هم صادر خواهیم کرد و قول می‌دهیم تا شهریور سال آینده به عنوان اولین کشور دنیا، اکثر گروه‌های آسیب‌پذیر را واکسینه کنیم و تا سه ماه بعد از آن، حدود ۷۰ درصد از جمعیت کشور واکسینه شوند». به گزارش وبدا، دکتر نمکی همچنین با اشاره به تلاش‌ها برای تولید واکسن داخلی در کنار خرید خارجی، گفت: با انتقال دانش فنی از کوبا، یکی از موثرترین و بهترین واکسن‌ها را در انستیتو پاستور خواهیم ساخت حتی زودتر از واکسن‌های برکت و رازی. حداکثر تا اردیبهشت‌ماه امیدواریم واکسن پاستور به بازار بیاید.
 
 کرونای انگلیسی علامت خاصی ندارد

دکتر عمادی، متخصص بیماری‌های عفونی، در پاسخ به این پرسش که آیا ویروس جهش‌یافته انگلیسی علایم خاصی دارد، گفت:علایم جدیدی ندارد و همان علایم ویروس قبلی است؛ مانند تب، سردرد، بدن‌درد، سرگیجه، تهوع و استفراغ، تنگی‌نفس، سرفه، اسهال، از دست دادن حس بویایی و چشایی، احساس سنگینی در قفسه سینه و گلودرد که همه از علایم ابتلا به کروناست.

انتهای پیام/


کد مطلب: 2478

آدرس مطلب :
https://www.sobhshod.ir/news/2478/قدرت-کشندگی-کرونای-انگلیسی-می-دانید

صبح شد
  https://www.sobhshod.ir