کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دلار ۴۲۰۰ تومانی از مهر ۱۴۰۰ حذف می‌شود؟

29 بهمن 1399 ساعت 12:12

ویرایش جدید بودجه سال ۱۴۰۰ با رأی قاطع نمایندگان مجلس به تصویب رسید و از هفته آینده بررسی جزئیات لایحه بودجه سال آینده در صحن علنی مجلس شروع می‌شود.


صبح شد: ویرایش جدید بودجه سال ۱۴۰۰ با رأی قاطع نمایندگان مجلس به تصویب رسید و از هفته آینده بررسی جزئیات لایحه بودجه سال آینده در صحن علنی مجلس شروع می‌شود؛ شاه‌بیت تغییرات صورت گرفته در نتیجه توافق دولت و مجلس را می‌توان اراده قوای مجریه و مقننه کشور برای برچیدن بساط دلار ۴۲۰۰ تومانی در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ دانست.

به این معنا که قرار است دولت اجازه تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالا‌های اساسی خاص ازجمله دارو را در نیمه نخست سال آینده داشته باشد، اما قول داده که در همان نیمه نخست سال آینده الزامات حذف ارز ترجیحی را فراهم سازد.

به گزارش همشهری، محمدباقر نوبخت، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اصلاحات صورت گرفته در لایحه بودجه گفت: دولت طبق نظر مجلس الزامات حذف ارز ترجیحی را طی ۶‌ماه فراهم می‌کند. دولت در لایحه اصلاحیه بودجه ۱۴۰۰ از مجلس اجازه خواسته است تا در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ و براساس ارزیابی شرایط اقتصادی، اجتماعی و بین‌المللی کشور نسبت به تغییر تمام یا بخشی از نرخ ترجیحی کالا‌های اساسی اقدام و مابه‌التفاوت منابع وصولی را صرف تامین معیشت مردم به نرخ سامانه معاملات الکترونیکی یا همان نرخ نیما کند. حالا باید منتظر ماند و دید که آیا کمیسیون تلفیق و اکثریت نمایندگان به این پیشنهاد دولت پاسخ مثبت خواهند داد یا نه؟

موضع‌گیری نوبخت در صحن علنی مجلس و همچنین متن پیشنهادی دولت این فرضیه را تقویت می‌کند که به‌احتمال زیاد حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی به‌صورت تدریجی خواهد بود و نه یک باره، به‌گونه‌ای که در گام نخست اختصاص ارز با نرخ ترجیحی به برخی کالا‌های اساسی متوقف خواهد شد و حتی ممکن است برچیده شدن بساط ارز ۴۲۰۰ تومانی به دولت آینده هم کشیده شود.

 نوبخت در دفاع از اصرار دولت به حفظ دلار ۴۲۰۰ تومانی در نیمه نخست سال آینده و حذف تدریجی آن خطاب به نمایندگان گفت: با توجه به اینکه نباید تکانه جدیدی به بازار کالا و قیمت‌ها وارد شود توافق شد در ۶ ماهه اول ارز ترجیحی حفظ شود، اما در راستای نظر برخی از افراد مبنی بر یکسان‌سازی قیمت ارز و شفاف‌سازی در این حوزه بستر‌ها آماده می‌شود تا علاوه بر اینکه به قیمت‌ها تکانه جدیدی وارد نشود، این حوزه نیز اصلاح شود.

وی اظهار کرد: در واقع باید یادآور شد جلوگیری از افزایش سطح عمومی قیمت‌ها و تورم هدف مشترک مجلس و دولت است و البته تلاش‌های دولت صرفاً به محدود کردن افزایش قیمت‌ها با توجه به افزایش قیمت ارز محدود نخواهد شد بلکه تلاش خواهیم کرد کاهش قدرت خرید کارکنان دولت را جبران کنیم.

توافق بر سر افزایش حقوق‌ها

رئیس سازمان برنامه و بودجه در مجلس با اشاره به برخی تغییرات در لایحه بودجه ۱۴۰۰ افزود: با توجه به تلاش‌های کمیسیون تلفیق مجلس و هماهنگی‌های مناسب با وزیر اقتصاد، حداقل ۴۹ هزار میلیارد تومان بر منابع مالیاتی و سایر موارد اضافه شد و نه‌تن‌ها مقدار فروش نفت را افزایش ندادیم، بلکه منابع درآمدی جدیدی از محل‌های مناسب شناسایی کردیم و با توجه به نگرانی‌هایی که برخی از منفی بودن تراز عملیاتی داشتند، با اصلاحیه صورت گرفته ۳۴ هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی صورت گرفت و کسری یادشده جبران شد.

معاون رئیس‌جمهور تصریح کرد: بر این اساس علاوه بر افزایش ۲۵ درصدی حقوق کارکنان و بازنشستگان، منابع مناسبی برای پرداخت پاداش بازنشستگان در‌ماه پایانی امسال و سال آینده لحاظ شده تا جای نگرانی وجود نداشته باشد؛ همچنین همسان‌سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان در سال ۱۴۰۰ نیز ادامه خواهد یافت. نوبخت بیان کرد: باید یادآور شد مرحله دوم همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی نیز در این اصلاحیه دیده شده و جای نگرانی نیست و طبق توافقات صورت گرفته اجرایی خواهد شد. وی افزود: اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها نیز درخواست همسان‌سازی حقوقشان با اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی داشتند که این موضوع نیز در اصلاحیه دیده شده است.

مجلس چگونه قانع شد؟

به گزارش همشهری، قبل از تصویب کلیات لایحه اصلاح شده بودجه، نمایندگان در یک نشست غیرعلنی وارد مذاکره شدند و با علنی شدن مذاکرات، نخست نامه حسن روحانی رئیس‌جمهور به رئیس مجلس خوانده شد که در آن لایحه اصلاحیه بودجه ۱۴۰۰ برای طی مراحل قانونی تقدیم مجلس شده بود. از دولت محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه و حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور حضور داشتند و سرانجام پس از اظهارنظر نمایندگان موافق و مخالف، کلیات ویرایش جدید بودجه به رأی گذاشته شد که با ۲۱۱ رأی موافق، ۲۸ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع به تصویب رسید.

راه میانبر برای تصویب بودجه

از دیروز و پس از تصویب کلیات، کمیسیون تلفیق بودجه بررسی لایحه اصلاح شده را آغاز کرده چرا که تا پایان روز جمعه وقت دارد نظر خود را اعلام کند. محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، با اشاره به زمان کمی که برای اتمام بررسی لایحه بودجه وجود دارد، گفت: اعضای کمیسیون تلفیق به‌صورت فشرده، بررسی اصلاحات دولت در لایحه بودجه را تا پایان روز جمعه به اتمام می‌رسانند و صحن علنی یکشنبه هفته آینده وارد بررسی جزئیات می‌شود.

 وی افزود: دولت مجددا لایحه اصلاحی بودجه را داد که طی آن حدود ۷ مورد اصلاح صورت گرفت که مجلس نیز امروز با رأی بالایی با اصلاحات موافقت کرد و کلیات لایحه بودجه را به تصویب رساند که اکنون این لایحه جهت بررسی اصلاحات به کمیسیون تلفیق ارسال می‌شود و پس از آن، لایحه در سامانه بارگذاری می‌شود و نمایندگان و کمیسیون‌ها، ۴۸ ساعت فرصت دارند تا پیشنهاد‌های خود را ارائه کنند.

علی نیکزاد، نایب‌رئیس مجلس هم دیروز به نمایندگان خبر داد که براساس تصمیم هیأت رئیسه، مجلس روز چهارشنبه این هفته جلسه علنی نخواهید داشت و نمایندگان برای سرکشی به حوزه‌های انتخابیه خود خواهند رفت و از یکشنبه هفته آینده به‌صورت ۳ شیفت وارد بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ خواهد شد.

پالس تغییرات احتمالی

 دیروز اکثریت قاطع نمایندگان، استدلال مخالفان کلیات بودجه ۱۴۰۰ را نشنیدند ولیکن در اظهارنظر نمایندگان موافق و البته شاخص پالس‌هایی از تغییرات احتمالی در لایحه دولت مشاهده شد. ازجمله سیدشمس‌الدین حسینی، وزیر سابق اقتصاد که هرچند گفت تمکین دولت را از نظر مجلس به فال نیک می‌گیریم، اما اضافه کرد که تأیید کلیات بودجه به‌معنای تأیید جزئیات نیست و با رأی مثبت به کلیات، باید جزئیات را در صحن علنی بررسی کنیم. او اصلاحات دولت را قابل تقدیر خواند و خطاب به نمایندگان دیگر گفت: با اصلاح ساختار بودجه نیز نمی‌توان طی یک سال اصلاحات لازم را انجام داد، لذا این اتفاق باید در طول ۴ سال آینده مورد بررسی قرار گرفته تا عملیاتی شود. این موضع‌گیری حسینی نشان می‌دهد که به‌احتمال زیاد تغییرات در لایحه بودجه دولت حداقلی خواهد بود و اصلاح ساختاری که قرار است در بودجه اتفاق بیفتد در بودجه سال‌های آینده دنبال خواهد شد.

احمد امیرآبادی‌فراهانی، عضو هیأت رئیسه مجلس هم اصلاحات اعمال شده در لایحه بودجه را مناسب ارزیابی کرد و گفت: بودجه چند دوازدهمی مورد تأیید شورای نگهبان قرار نمی‌گیرد. اشاره این نماینده به پیشنهاد مصطفی میرسلیم نماینده تهران و مخالف با کلیات لایحه بودجه بود که خواستار تصویب بودجه چنددوازدهمی شده بود. به گزارش خانه ملت، وی با بیان اینکه ملاحظات کمیسیون تلفیق در لایحه بودجه تا حدودی رعایت شده است، تأکید کرد: آنچه در مجلس تصمیم گرفته شود، فصل‌الخطاب است و نمایندگان نباید به بودجه سه‌دوازدهم یا دودوازدهم فکر کنند، ما تجربه آن را در سال ۱۳۹۱ داشته‌ایم، دولت در آن بازه لایحه را ارسال نکرد و مجلس بودجه سه‌دوازدهمی ارائه کرد که شورای نگهبان آن را نپذیرفت، چرا که بودجه چنددوازدهم در واقع بخشی از بودجه سال‌جاری محسوب می‌شود، از آنجایی که در سال آینده انتخابات برگزار می‌شود، بودجه آن در سال ۹۹ دیده نشده است و قطعاً شورای نگهبان آن را بازمی‌گرداند.


 ۱۰ پیام ویرایش جدید بودجه

 افزایش ۲ برابری یارانه نقدی منتفی است
 واردات کالا‌های اساسی و دارو با دلار ۴۲۰۰ تومانی تا پایان دولت ادامه دارد
 اصلاح ساختار بودجه در دولت آینده پیگیری می‌شود
 کسری تراز عملیاتی بودجه همچنان زیاد است
 هزینه‌های جاری دولت بازهم افزایش یافت
 سقف درآمد‌های مالیاتی در ۱۴۰۰ بازهم بالاتر رفت
 خطر پولی شدن کسری بودجه و افزایش تورم وجود دارد
 فروش بشکه‌های نفت کم شد، درآمد نفتی تغییر نکرد
 افزایش حقوق‌ها ۲۵ درصد خواهد بود و حقوق برخی‌ها کمتر افزایش می‌یابد
 بهره‌برداری سیاسی از بودجه در انتخابات ریاست‌جمهوری ممنوع شد

انتهای پیام/


کد مطلب: 2496

آدرس مطلب :
https://www.sobhshod.ir/news/2496/دلار-۴۲۰۰-تومانی-مهر-۱۴۰۰-حذف-می-شود

صبح شد
  https://www.sobhshod.ir