کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جزئیات پیام‌های ترامپ به حسن روحانی منتشر شد

30 بهمن 1399 ساعت 13:30

رئیس جمهور:شرط ترامپ برای بازگشت به برجام قرار دادن برنامه موشکی و منطقه ای بود اما قبول نکردیم.


صبح شد: کمتر از یک هفته دیگر تا پایان ضرب‌الاجل هسته ای ایران زمان باقی نمانده و بند 6 قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» اجرا خواهد شد و بر اساس آن دولت موظف شده تا ضمن توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی    نظارت ها بر برنامه هسته ای ایران را تا میزان نظارت های پادمانی کاهش دهد. 

حالا اما همان طور که دولت پیش از این هم نشان داده و رئیس جمهور نیز در سخنان روز گذشته خود به آن اشاره کرد این قانون بی برو برگرد اجرا خواهد شد:« دولت با وجود آن که صراحتا نظرش را درباره این قانون اعلام کرده است، اما قانون را اجرا خواهد کرد.»

رئیس قوه مجریه البته در ادامه تذکری هم داد:« نکته مهم درباره این موضوع این است که باید دقیق سخن بگوییم. آن چه اجرا خواهد شد این است که ایران اجرای پروتکل الحاقی را از ۵ اسفند متوقف خواهد کرد اما قرار نیست هیچ بازرسی از ایران اخراج شود. اخراج بازرسان در افکار عمومی جهانی به این معنا تفسیر خواهد شد که می‌خواهیم به دنبال سلاح هسته‌ای برویم که این به هیچ وجه صحیح نیست. باید دقیق حرف بزنیم.»

صحبت های رئیس جمهور اما به همین جا ختم نشد و حجت الاسلام روحانی  برای اولین بار ناگفته هایی از پیام ها و درخواست های مکرر ترامپ برای ملاقات با مقامات ایرانی را بیان کرد:« در همان سال ۹۷ که ترامپ با فشار اسرائیل و عربستان و تندروهای داخلی آمریکا از برجام خارج شد، پس از سخنرانی‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل تا عصر همان روز هشت بار برای ما پیام فرستادند که ترامپ به دنبال انجام ملاقات با ماست. روز بعد که قرار بود بنده در مجمع عمومی سخنرانی کنم، رئیس جمهور فرانسه پیام آورد که اگر ایران بپذیرد دو بند به برجام افزوده شود مبنی بر این که ایران قبول می‌کند در آینده درباره نقش‌آفرینی منطقه‌ای و موضوع موشکی مذاکره کند، ترامپ بلافاصله به برجام بازخواهد گشت، اما ایران اعلام کرد که برجام قابل تغییر نیست وما قبول نکردیم».

رئیس جمهور در ادامه گفت :«در سال ۹۸ هم در حاشیه حضورم در نیویورک به ما پیشنهاد کردند که اگر قبول کنید که جلسه ۱ + ۵ با حضور سران هفت کشور برگزار شود، ترامپ بلافاصله بعد از جلسه اعلام خواهد کرد که به برجام باز می‌گردد، اما تاکید جمهوری اسلامی این بود که اگر بناست چنین جلسه‌ای تشکیل شود، ترامپ باید پیش از برگزاری جلسه بازگشت به برجام را اعلام کند.»

رئیس جمهور در ضمن این ناگفته های خود به اروپایی ها و تیم جدید سیاست خارجی آمریکا یاد آور شد که مسئله موشکی و امنیت ایران به هیچ عنوان قابل مذاکره نیست: « اروپا بداند اگر ما می خواستیم مسئله موشک و منطقه را نه این که اضافه کنیم بلکه به عنوان بحث برای آینده قبول کنیم، ترامپ همان اول برگشته بود. این پیغام رسمی بود، خودتان هم می‌دانید که پیام‌آورنده هم خودتان بودید. پس در برجام چیزی اضافه نخواهد شد آن چه که مد نظر شماست نه راجع به منطقه نه راجع به سلاح و دفاع ایران، همین برجامی که هست یا می‌پذیرید یا قبول نمی‌کنید.»

حجت الاسلام روحانی در بخش دیگری از سخنان خود گریزی هم به اظهارات اخیر حجت الاسلام علوی وزیر اطلاعات زد و با اشاره به این که سلاح کشتار جمعی و هسته ای در برنامه دفاعی ایران جایی ندارد، خاطرنشان کرد :« اگر همه دنیا به ما بگویند خیلی خوب است ایران سلاح هسته‌ای داشته باشد، نظر ما تغییر نمی‌کند، نظر ما، نظری است که مقام معظم رهبری به عنوان فتوا اعلام کردند. همان عهدی است که در ان‌پی‌تی و پادمان بستیم از این عهد خارج نخواهیم شد.»

گفت وگوی تلفنی مرکل- روحانی

همه این ها در حالی است که روحانی عصر  دیروز با آنگلا مرکل گفت وگوی تلفنی داشت. این گفت وگو، نخستین تماس رهبران تروئیکای اروپایی با رئیس‌جمهور در دور تازه‌ تلاش‌های دیپلماتیک برای حفظ برجام، پس از تغییرات در واشنگتن است.

رئیس ‌جمهور در تماس تلفنی با صدراعظم آلمان گفت: اگر واقعا به دنبال حفظ برجام و اهداف آن هستیم باید کارآمدی آن را در عمل و در چارچوب ساختار تدوین شده ببینیم و اروپا باید در عمل آن را ثابت کند. وی افزود:ورود موضوعات جدید به برجام غیر ممکن است؛ تنها راه حفظ برجام  لغو تحریم‌های غیرانسانی آمریکاست. مرکل نیز بر ضرورت حفظ برجام به عنوان یک توافق بین‌المللی تاکید کرد و حل و فصل اختلاف نظرها از مسیر گفت و گو و تقویت روابط دوجانبه و همکاری همه کشورها برای حفظ امنیت و ثبات منطقه را خواستار شد.

انتهای پیام/


کد مطلب: 2503

آدرس مطلب :
https://www.sobhshod.ir/news/2503/جزئیات-پیام-های-ترامپ-حسن-روحانی-منتشر

صبح شد
  https://www.sobhshod.ir