يکشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۲۰
کد مطلب : ۲۵۴۶
plusresetminus
وزارت میراث فرهنگی می‌گوید ستاد ملی مقابله با کرونا با سفر‌های هوشمند نوروزی موافق است فعالان گردشگری: عطش مردم برای سفر در نوروز ۱۴۰۰ افزایش یافته است.
در نوروز سفر ممنوع است؟
صبح‌شد: بیش از یک‌سال است که به‌دلیل شیوع پاندمی کرونا در ایران و جهان، موضوع سفر از اذهان ایرانی‌های همیشه تشنه گشت‌وگذار پاک شده است. اما این‌بار نوروز متفاوت‌تری در راه است.

نوروز تا همین ۲ سال قبل، پیک اصلی سفر‌های داخلی و خارجی ایرانی‌ها بود و دست‌کم ۲۰ میلیون ایرانی را راهی جاده‌ها و میلیون‌ها مسافر دیگر را نیز عازم کشور‌های خارجی می‌کرد. پاندمی کرونا، اما درست در آستانه نوروز‌۱۴۰۰ نیاز ایرانی‌ها برای سفر را در برزخ دوباره ویروس جهش‌یافته و تصمیم ستاد ملی مقابله کرونا قرار داده است.

معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی ۲ روز قبل از ارائه ۲ پیشنهاد برای بازگشایی سفر‌های نوروزی در کشور به ستاد ملی کرونا خبر داد. ولی تیموری گفته بود، این ۲ مدل یکی الزام ایرانی‌ها برای سفر با تور با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و اقامت در مراکز مجوزدار زیرنظر وزارت میراث فرهنگی و دیگری الزام مسافران انفرادی یا همان علاقه‌مندان به سفر با خودرو شخصی به رزرو و اقامت در مراکز اقامتی مجوزدار پیش از انجام سفر است. چون نوروز ۱۴۰۰ نیز دیگر امکان برقراری کمپ و اقامت در چادر و مساجد و مدارس وجود ندارد.

معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی در خبری دیگر حتی اعلام کرد که ستاد ملی مقابله با کرونا برای بازگشایی سفر‌ها براساس پیشنهاد‌های وزارت میراث فرهنگی اقناع شده است. این اعلام در شرایطی صورت گرفته است که هنوز ستاد ملی مقابله با کرونا هیچ سخنی از بازگشایی سفر‌های برنامه‌ریزی‌شده برای مسافران نوروزی نگفته و حتی سرانجام پیشنهاد‌های وزارت میراث فرهنگی در آن ستاد نیز مشخص نشده است.

پیش‌بینی افزایش سفر‌های نوروزی

امسال و در آستانه تعطیلات نوروز، اما پیش‌بینی می‌شود که ایرانی‌های خسته از ۱۳‌ماه خانه‌نشینی به‌دلیل شیوع کرونا، حجم سفر‌های جاده‌ای در نوروز را بالا ببرند و در این میان فعالان صنعت گردشگری هنوز در پیچ‌و‌خم اداری فروش تور‌های نوروزی گیر کرده‌اند.

امیرپویان رفیعی‌شاد، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران به همشهری گفته است که هنوز هیچ نامه‌ای از سوی وزارت میراث فرهنگی مبنی بر امکان فروختن یا نفروختن تور‌های نوروزی به شرکت‌های خدمات مسافرتی کشور ارسال نشده است.

او نیز تأکید می‌کند که نوروز ۱۴۰۰ عطش ایرانی‌ها برای سفر با توجه به تعطیلی طولانی‌مدت سفر به‌دلیل شیوع کرونا بیشتر شده است و با توجه به آنکه تغییر رفتار در مواجهه با پاندمی کرونا ایجاد شده و ترس مردم از ویروس کرونا اندکی کاهش یافته است، باید دید آیا این تغییر رفتار در برابر بیماری کرونا منجر به افزایش سفر در نوروز‌۱۴۰۰ خواهد شد یا خیر؟ همچنین بحث تردد‌های جاده‌ای در سفر‌های نوروزی بسیار اهمیت دارد و باز هم باید در انتظار تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا در موضوع سفر‌های نوروزی ماند.

به‌گفته امیرپویان رفیعی‌شاد، هم‌اکنون مجوز پرواز برای سفر‌های خارجی به برخی کشور‌های همسایه همچون ترکیه و ارمنستان صادر شده است، اما در مورد سفر‌های داخلی هنوز هیچ‌چیز قابل پیش‌بینی نیست.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران درخصوص پیشنهاد وزارت میراث فرهنگی به ستاد ملی کرونا برای مدل‌های سفر در نوروز با هدف بازگشایی سفر‌ها گفت: باید توجه داشت که تردد‌های جاده‌ای در گردشگری جایی ندارد و افرادی که اینگونه سفر می‌کنند نیز نه توریست هستند نه ماهیت جابه‌جایی‌شان مشخص است.

او تأکید کرد: هم‌اکنون اشتیاق برای سفر زیاد است و اگر در نوروز‌۱۴۰۰ نیز سفر با محدودیت مواجه شود، اشتیاق تشدید شده مردم برای سفر سرکوب می‌شود.
به‌گفته او، هنوز با قطعیت کامل نمی‌توان اعلام کرد که وضعیت سفر‌های نوروزی امسال چگونه خواهد بود، چون در شرایط نرمال قرار نداریم و نمی‌دانیم فرجام سفر‌های نوروزی‌۱۴۰۰ چه می‌شود؟ با این حال، باید دانست که فنر فشرده‌شده سفر در ایران آماده جهش است. با این حال، انجام سفر‌های نوروزی به عوامل مختلف بستگی دارد که برای فعالان صنعت گردشگری و حتی مردم قابل پیش‌بینی نیست. ورود موج چهارم کرونا یا شرایط متزلزل در زرد و قرمز و آبی‌شدن استان‌ها و البته ایجاد جو روانی برای سفر‌نرفتن توسط رسانه ملی و در رأس آن ستاد ملی مقابله با کرونا‌ست، همگی عوامل تأثیرگذار در حجم سفر‌های سفر ۱۴۰۰ است.

پویان رفیعی‌شاد، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران البته موافق تأیید پیشنهاد وزارت میراث فرهنگی در ستاد ملی مقابله با کرونا برای آزادسازی سفر‌های نوروزی برنامه‌ریزی شده است. او به همشهری می‌گوید: کماکان اعتقاد داریم سفر‌های هوشمند در قالب تور با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و اقامت مشخص و رزرو‌شده بسیار بهتر از آن‌چیزی است که ندانیم مردم به کدام نقطه از کشور سفر می‌کنند و کجا اقامت دارند؟ به همین دلیل پیشنهاد سفر هوشمند در نوروز تنها راه برون‌رفت از دغدغه سفر در نوروز‌۱۴۰۰ است.

چالش ۱۴۰۰ برای گردشگری ایران

سال‌۹۸ که نوروز ایران دستخوش سیلاب‌های ویرانگر شد، ۱۸ میلیون ایرانی براساس آمار‌های نهاد‌های ناظر و مسئول در ایران سفر کردند. سال‌۹۹، اما که سال جولان کرونا در کشور بود و نوروز آن با شوک ورود پاندمی آغاز شد، سفر‌های نوروزی از ۲۸ اسفندماه تا ۱۳ فروردین‌ماه با ۵۵ درصد کاهش مواجه شد و تنها ۸.۵ میلیون ایرانی به روایت آمار، به دل جاده‌های ایران زدند و برخی‌شان یا بیمار شدند یا حامل کووید-۱۹ به شهر‌های مسیر بودند.

در آغاز سال سیاه کرونا، سفر با قطار ۹۴ درصد کاهش یافت، مسافران حمل‌ونقل جاده‌ای ۷۵ درصد ریزش کردند و حمل‌ونقل هوایی نیز با کاهش ۷۰ درصدی سفر مواجه شد؛ شرایطی که نه‌تن‌ها زیرساخت‌های حمل‌ونقل در گردشگری را به مرز ورشکستگی کشاند بلکه تاسیسات گردشگری و فعالان گردشگری را به‌مدت یک‌سال با سیاه‌ترین وضعیت مواجه کرد و حالا که مهم‌ترین فصل سفر در ایران آغاز شده است، اگر ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم به مسدود‌کردن مسیر سفر حتی سفر‌های هوشمند در قالب تور‌های گردشگری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بگیرد، آخرین ضربه به گردشگری ایران وارد می‌شود و خسارت ۳ هزار میلیارد تومانی نوروز‌۹۹ به صنعت گردشگری ایران بار دیگر تکرار خواهد شد.

با این تفاوت که این‌بار تاسیسات و شرکت‌های خدمات مسافرتی کشور تبدیل به بدهکاران بانکی وام‌های حمایتی شده‌اند و همان یک‌سوم نیروی باقیمانده در صنعت گردشگری کشور از جمع یک میلیون و ۳۰۰ هزار شاغل مستقیم صنعت گردشگری نیز عطای فعالیت در این صنعت را به لقایش خواهند بخشید و فاتحه نیروی انسانی صنعت گردشگری نیز خوانده می‌شود.

حتی آرزوی اشتغال‌زایی این صنعت نیز به باد می‌رود. تا پیش از جولان پاندومی کرونا تأسیسات گردشگری ایران ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار شاغل مستقیم داشت که تا امروز و براساس آمار‌های رسمی بیش از ۸۰۰ هزار نیرو و براساس آمار‌های غیررسمی بیش از یک میلیون شاغل مستقیم این صنعت بیکار شده‌اند.

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdci.5arct1awqbc2t.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما