يکشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۲۳
کد مطلب : ۲۵۴۷
plusresetminus
تهران، اهواز، قزوین، البرز و تعدادی از شهرهای جنوبی کشور به‌عنوان کانون‌های طغیان ویروس جهش یافته شناسایی شده‌اند.
ویروس انگلیسی تاکنون به کجاها رسیده است؟
صبح‌شد: نزدیک به ۵۰ روز از شناسایی نخستین مورد کرونای انگلیسی در ایران می‌گذرد و حالا خبر‌های رسیده از استان‌های مختلف نشان می‌دهد ردپای این ویروس در مناطقی از کشور شناسایی شده است.

براساس اعلام رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کووید-۱۹ کانون‌های طغیان ویروس انگلیسی در شهر‌های جنوبی استان خوزستان مثل اهواز و شادگان، آبیک قزوین و همچنین در چند شهر جنوبی کشور شناسایی شده است.

پیش از این محمد جزایری، رئیس شبکه بیماری‌های ویروسی ایران هم به همشهری گفته بود مواردی از این بیماری در تهران، شهر‌های شمالی و استان‌های شرقی دیده شده که اغلب مسافران انگلیس بوده‌اند. از آن طرف، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا هم اعلام کرده که تهران، اهواز و البرز، به‌عنوان کانون‌های این ویروس شناخته شده‌اند.

متخصصان می‌گویند هنوز این ویروس به مرحله همه‌گیری در کشور نرسیده است. جزایری تأکید می‌کند که تا چند هفته دیگر می‌توان نظر قطعی‌تری درباره میزان شیوع این ویروس داد و حمید سوری، رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کووید- ۱۹ به همشهری می‌گوید که تاکنون ۲۰ مورد ابتلا به این ویروس شناسایی شده، با این حال هنوز نمی‌توان گفت که این بیماری در کشور پراکنده شده است.

همه این‌ها در شرایطی است که آزمایشگاه‌های معمولی توانایی تشخیص ابتلا به این نوع جهش یافته از ویروس را ندارند.

چرا که گفته می‌شود تنها آزمایشگاه‌های دانشگاه علوم بهزیستی، مرکز ملی آنفلوآنزا در تهران و انستیتو پاستور، تجهیزاتی برای تشخیص تغییرات ژنتیک ویروس را دارند و به‌گفته سوری، قرار است تعداد این آزمایشگاه‌ها در کشور افزایش پیدا کند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا می‌گوید قدرت سرایت ویروس انگلیسی بالاست، افراد کم سن و سال را بیشتر درگیر می‌کند و ریه را بیشتر از ویروس معمولی کرونا درگیر می‌کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد میزان کشندگی این ویروس ۳۰ درصد بیشتر است.

 خبر‌های نگران کننده‌ای از ویروس انگلیسی مخابره می‌شود، مثل صحبت‌های مینو محرز، متخصص عفونی درباره مرگ‌آوری این بیماری در ۳ روز. همه این‌ها در شرایطی است که پیش از این درباره قدرت سرایت این بیماری هشدار داده شده بود نه شدت آن. سوری، اما می‌گوید که هنوز هیچ تحقیق علمی و مستندی این موضوع را تأیید نکرده است: «هنوز معلوم نیست که الگو‌های اپیدمی و بالینی ویروس جهش‌یافته در همه گروه‌ها و جمعیت‌ها یکسان باشد، ممکن است در کشوری تابلوی بیماری با کشور دیگر متفاوت باشد. این مسائل نیاز به مطالعات بیشتر دارد، اما آنچه مسلم است، نباید از ابتلا به این بیماری وحشت‌زده شویم، افراد با دیدن علائم کرونا، تصور نکنند که کرونای انگلیسی است، تنها اقدامی که باید انجام دهند این است که با تشدید نشانه‌ها، به سرعت به مراکز درمانی مراجعه کنند.»

سوری می‌گوید تعداد نمونه‌های تأیید شده ویروس انگلیسی در کشور، به اندازه‌ای نیست که مردم نگران شوند، هر چند که مواردی از این بیماری در خوزستان شناسایی شده و مردم نگران شده‌اند. به هرحال آن منطقه جزو کانون‌های طغیان است: «قرار است محدودیت‌هایی برای این مناطق درنظر گرفته شود و برای خوزستان هم مقررات سختگیرانه‌ای تعیین شده و در حال اجراست. اگر هم در روز‌های آینده رعایت نشود، اقدامات شدیدتر می‌شود.» این اپیدمیولوژیست که اخیرا در سفری به استان خوزستان، موضوع شیوع کرونای جهش‌یافته را بررسی کرده می‌گوید کانون‌های طغیان این ویروس هنوز در کشور بالا نرفته، هر چند که نگرانی‌هایی در این زمینه وجود دارد.

 اعمال محدودیت‌های جدید

با بالا رفتن موارد ابتلا و شناسایی موارد بیشتری از کرونای انگلیسی، رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کووید- ۱۹ می‌گوید که پیشنهاد تعطیلی اصناف و اعمال محدودیت‌ها مطرح شده و در حال بررسی است. درصورتی که در این مورد توافقاتی با سازمان‌های مربوطه صورت گیرد و وزارت بهداشت هم آن را تأیید کند، این موضوع تا چند روز آینده اعلام می‌شود تا مردم برای نوروز و سال آینده، مشکل کمتری داشته باشند. آمار‌های شیوع ویروس در هفته‌های گذشته نوساناتی داشته. با اینکه آمار ابتلا بیش از ۷ هزار و حتی به بالای ۸ هزار مورد هم رسید، اما آمار فوتی‌ها همچنان دو رقمی است. سوری می‌گوید که موارد شناسایی بیماران بالا رفته و مردم هم زودتر برای درمان مراجعه می‌کنند. اما مسئله اینجاست که نباید خیلی زود درباره آمار فوتی‌ها قضاوت کرد.

ممنوعیت ورود و خروج به خوزستان

سوری خبر از اعلام اعمال محدودیت‌ها در روز‌های آینده می‌دهد و وزیر کشور روز گذشته، بخشی از این محدودیت‌ها را با تمرکز بر استان خوزستان اعلام کرد. به‌گفته عبدالرضا رحمانی‌فضلی، ورود و خروج به این استان و همچنین تردد‌های بین شهری به آن ممنوع و مرز‌های آن بسته شد و قرار است طرح ویژه‌ای برای کنترل تردد‌ها در جاده‌های کشور برای تعطیلات نوروز اعمال شود: «اخیرا ورود روزانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر از مرز خوزستان به کشور، باعث تشدید کرونا در این استان شده است.»

گردش ویروس انگلیسی در خوزستان

 روز گذشته تنها وزیر کشور نبود که نسبت به وضعیت شیوع کرونا در خوزستان اعلام نگرانی کرد، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا هم از گردش ویروس جهش‌یافته انگلیسی در این استان خبر داد. به گزارش ایسنا و به‌گفته علیرضا رئیسی، استان خوزستان یکی از استان‌هایی است که بالاترین میزان شیوع بیماری را دارد.

گردش ویروس انگلیسی در این استان مشاهده شده و چندین مورد از بیماران بستری به‌ویژه در اهواز و جنوب اهواز گزارش شدند و این می‌تواند یک زنگ خطر و هشدار باشد: «براساس آخرین آمار اکنون ۱۱ شهر قرمز داریم که همگی در استان خوزستان هستند، ۵۲ شهر نارنجی، ۲۱۷ شهر زرد و ۱۶۸ شهر آبی داریم و به تعداد شهر‌های نارنجی اضافه شده است. اگرچه ۱۱ شهر قرمز هفته گذشته همچنان قرمز هستند. شهر‌های قرمز شامل آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، خرمشهر، رامهرمز، دزفول، دشت آزادگان، شوشتر، کارون، هویزه و شادگان قرمز هستند و نیاز به رعایت جدی پروتکل‌هاست.» به‌گفته او، در کنار خوزستان، موارد ابتلا در استان‌های آذربایجان غربی و چهارمحال‌وبختیاری هم بالا رفته است.

افزایش چشمگیر ابتلا در اهواز

روز جمعه بود که رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور خبر داد ۲ کودک یک و ۹ ساله بر اثر ابتلا به کرونا در خوزستان جانشان را از دست دادند. او این خبر را در صفحه شخصی‌اش در توییتر اعلام کرد و نوشت که برخلاف پیک‌های قبل که درگیری بیشتر در گروه‌های سنی بالاتر رخ می‌داد، اما در پیک اخیر با انتشار کرونای انگلیسی، کودکان و نوجوانان هم قربانی می‌شوند.

فرهاد ابول‌نژادیان، همان روز هم اعلام کرد که در یک شبانه‌روز، یک هزار مورد کرونای مثبت در این استان شناسایی شدند که از میان آن‌ها ۱۱۰ نفر بستری شدند. پرستاران و پزشکان خوزستان که در بیمارستان‌های پذیرش‌کننده کرونا فعالند بالا رفتن بار مراجعه را تأیید می‌کنند. یکی از آن‌ها مریم نیکوصفت، پرستار بخش آی‌سی‌یو کرونای بیمارستان گلستان اهواز است.

او می‌گوید از حدود ۱۰ روز پیش میزان مراجعه افراد مبتلا به کرونا، بسیار بالا رفته و حتی از دوره‌ای که اهواز در اوج شیوع بود هم بیشتر است: «تنها در شیفت عصر یکی از روز‌های قبل، ۳ مورد فوتی کرونا در این بیمارستان ثبت شد.» او به همشهری می‌گوید: «از بعد از ظهر روز پنجشنبه بخش سی‌سی‌یو بیمارستان را تبدیل به آی‌سی‌یو کرونا کردند. هم‌اکنون ۴۰ تخت ویژه و ۴۰ تخت بخش داخلی، برای این بیماران درنظر گرفته شده که بخش داخلی برای بیماران مبتلا به کرونایی است که وضعیت بهبودی را طی می‌کنند.»

او می‌گوید تمام تخت‌های بیمارستان رازی اهواز که مرکز کروناست، پر شده و بیماران از آنجا به بیمارستان گلستان منتقل می‌شوند.

نیکوصفت می‌گوید از ۱۰ روز پیش وضعیت اهواز تبدیل به نارنجی و قرمز شد: «در اهواز مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، تا وضعیت سفید شد تالار‌ها فعالیت‌شان را از سر گرفتند، نزدیک عید است و بازار‌ها پر از مردم است، در حاشیه کارون، افراد زیادی تجمع می‌کنند و اصلاً پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند.» مواردی از ابتلا در میان کودکان خوزستانی دیده شده، اما این پرستار می‌گوید که هنوز آمار ابتلا و فوت کودکان در بیمارستان گلستان مشاهده نشده، اما متخصصان اعلام کرده‌اند اگر کودکی با نشانه دو بینی مراجعه کرد، مشکوک به کروناست. نیکوصفت می‌گوید شرایط طوری شده که کادر درمان نسبت به ماه‌های گذشته خسته‌تر شده‌اند، آن‌ها در خانه هم، در کنار اعضای خانواده‌شان نیستند، مجبورند خودشان را در اتاقی قرنطینه کنند، چرا که نگران انتقال ویروس انگلیسی به خانواده‌هایشان هستند. پوشش بخش کرونا، آزار‌دهنده است.

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdcj.xe8fuqeiasfzu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما