سه شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۰۳
کد مطلب : ۲۵۸۳
plusresetminus
خبر بازگشایی باغ پرندگان قم در نوروز پیش‌رو به واکنش فعالان محیط زیست و حامیان محیط زیست منجر شد.
نگرانی برای سلامت بازدیدکنندگان باغ پرندگان
صبح‌شد: شهردار قم در گفتگو با «ایران» از بازگشایی باغ پرندگان قم خبر داد. خبر بازگشایی باغ پرندگان قم در نوروز پیش‌رو به واکنش فعالان محیط زیست و حامیان محیط زیست منجر شد. این باغ به‌تازگی شاهد معدوم سازی تعداد زیادی از پرندگان ساکن آن به‌دنبال شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بود.

برخی از رسانه‌ها در ابتدا از معدوم‌سازی تعداد زیادی از بیش از ۳ هزار پرنده خبر داده بودند، اما آمار‌های دامپزشکی قم معدوم‌سازی ۶۹۲ بال پرنده را تأیید می‌کند. سیدرضا موسوی مشکینی مدیرکل محیط زیست قم، اما صدور مجوز محیط‌زیست برای بازگشایی مجدد باغ پرندگان را رد می‌کند و صدور این مجوز را منوط به صدور پروانه سلامت باغ از سوی دامپزشکی استان می‌داند.

به گفته او، عدم صدور این پروانه و بازگشایی باغ پرندگان با توجه به مشترک بدون بیماری آنفلوانزای پرندگان بین انسان و طیور می‌تواند بازدیدکنندگان این باغ را تهدید کند. با‌وجود دلنگرانی محیط‌زیست قم، اما سقاییان‌نژاد شهردار قم می‌گوید: «همه مجوز‌های باغ پرندگان پیش از این از محیط‌زیست گرفته شده است.»

او می‌گوید: «محیط‌زیست در جریان فعالیت‌های باغ بوده و برخی از پرندگان قاچاقی ضبط شده را به باغ تحویل داده است.» شهردار قم نقبی به شیوع کرونا در قم می‌زند و می‌گوید: «قم آبی بود، اما همه از قرمز بودن آن نوشتند.» او واکنش به مرگ پرندگان را بزرگنمایی و جنجال آفرینی فضای مجازی می‌داند.

همچنین برخی رسانه‌های محلی خواستار بازگشایی این باغ به‌عنوان مطالبه مردمی شده‌اند. این مطالبه سؤالاتی را در پی دارد. اگر باغ بدون مجوز محیط زیست و پروانه سلامت دامپزشکی و به‌دنبال این فشار باز شود و شهروندی از قم به بیماری مشترک بین طیور و انسان مبتلا شود، چه کسی پاسخگو است؟

به‌دنبال همین حساسیت‌ها اداره کل محیط زیست قم در بیانیه‌ای مخالفت خود را با بازگشایی مجدد باغ پرندگان تا زمان رفع نواقص و دریافت پروانه بهداشت اعلام می‌کند. سقاییان‌نژاد در واکنش به آن می‌گوید: «به این بیانیه هم جواب خواهیم داد.» او روی حمایت استاندار از باغ تأکید می‌کند و شیوع آنفلوانزا در میان پرندگان را یک روند عادی می‌داند و می‌گوید: «این حمایت‌ها به‌دنبال کار کارشناسی اتفاق می‌افتد.» شهردار قم می‌گوید: «باغ در فروردین ماه بازگشایی می‌شود.»

سقاییان‌نژاد ایجاد باغ پرندگان را از جمله رفاهیات مردم می‌داند و مخالفت با بازگشایی آن را مخالفت با ایجاد رفاهیات مردم اعلام می‌کند. «شهردار از انجام نظرسنجی مردمی خبر می‌دهد که به گفته او به اعلام موافقت ۹۴ درصدی با بازگشایی باغ پرندگان، انجامیده است.»

این باغ سال ۹۵ با ۲۱ میلیارد تومان ساخته شد. پرندگان آن هم با مبالغ بالایی خریداری شد. آمار‌های غیررسمی مبالغ پرداخت شده برای پرندگان را بیشتر از هزینه ساخت آن اعلام می‌کنند. این باغ به گفته محیط زیستی‌ها بدون طرح توجیهی، بدون مجوز تأسیس و بدون مجوز بهره‌برداری ساخته شد. مشکینی مدیرکل اداره محیط زیست قم می‌گوید: «ما مخالف ایجاد رفاهیات برای شهر نیستیم. باغ پرندگان اشکالاتی دارد که باید رفع شود. زمانی که این اشکالات رفع شد ما هم مجوز را صادر می‌کنیم.»

او صدور مجوز برای بهره‌برداری از باغ پرندگان توسط محیط زیست قم را رد می‌کند و می‌گوید: «ما براساس پروانه بهداشتی سه ماهه دامپزشکی، مجوز تأسیس سه ماهه دادیم. این مجوز با مجوز بهره‌برداری فرق دارد. زمان آن هم به پایان رسیده است.» او می‌پرسد: «چطور کارشناس فنی در سه ماه گذشته پایش به باغ پرندگان نرسیده و حتی یک گزارش درباره وضعیت پرندگان به ما نداده است.»

مشکینی صدور مجوز از سوی محیط زیست را منوط به رفع ایرادات دامپزشکی، تکمیل نواقص طرح توجیهی، ارائه پروانه بهداشتی دامپزشکی، ارائه کارت بهداشتی برای شاغلین باغ و... می‌داند و می‌گوید: «آیا اگر این نواقص رفع نشود و پروانه بهداشتی صادر نشود باغ می‌تواند به کار خود ادامه بدهد؟» او از نامه نگاری به دامپزشکی قم خبر می‌دهد و می‌گوید از دامپزشکی خواستیم تا در مورد پروانه بهداشتی اظهارنظر کند. رونوشت آن را هم به شهرداری فرستادیم، چون پروانه بهداشتی یکی از آیتم‌های کلیدی است، اما دامپزشکی هنوز پاسخی به نامه ما نداده است.

امیدواریم باغ مدارک ناقص را تکمیل، نواقص را رفع و پروانه بهداشتی را هم تمدید کند. آن زمان ما هم موافقت خود را با بازگشایی آن اعلام می‌کنیم. ولی آنچه در حال حاضر اتفاق افتاده، پروانه موقت اصولی و تأسیس باغ پرندگان بود که مهلت ۳ ماهه آن تمام شده است.» یکی از سؤالات بی‌پاسخ مرگ پرندگان باغ پرندگان قم، نوع و گونه پرندگان تلف شده است که با اتاق گاز معدوم شدند.

موسوی مشکینی هم می‌گوید: «لیست پرندگان تلف شده را به ما ندادند، اما بوقلمون، مرغ شاخدار، قرقاول، طاووس، کبوتر‌های تزئینی و کبک در میان پرندگان معدوم شده است.»

مشکینی تأکید می‌کند که باغ پرندگان برای تضمین سلامت بازدیدکنندگان در آینده باید قرنطینه و سمپاشی شود. او می‌گوید: «حساسیت بیشتری روی باغ پرندگان نسبت به یک مرغداری وجود دارد. چون در یک مرغداری در نهایت ۵ کارگر رفت و آمد می‌کند، اما وجود یک بیماری مشترک در باغ پرندگان که احتمالاً بازدیدکنندگان بسیاری هم خواهد داشت، می‌تواند بالقوه به شروع این بیماری مشترک منجر شود؛ بنابراین دامپزشکی باید اطمینان لازم را بدهد و تضمین کند که این باغ هیچ خطر و آلودگی برای شهروندان ندارد.»

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdcj.oe8fuqeitsfzu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما