دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۲۷
کد مطلب : ۲۷۹۱
plusresetminus
مازیار ناظمی به سمت ریاست فدراسیون اتومبیلرانی رسید. این خبر برای کسانی که پیگیر این رشته ورزشی در ایران نیستند، عجیب بود.
مجری پرحاشیه مدیر شد
صبح‌شد: مازیار ناظمی به سمت ریاست فدراسیون اتومبیلرانی رسید. این خبر برای کسانی که پیگیر این رشته ورزشی در ایران نیستند، عجیب بود. حتی برای خیلی از فعالان حوزه ورزش هم رای آوردن ناظمی جای تعجب داشت.

سوال اول این بود که ناظمی اصلا در فدراسیون اتومبیلرانی چه کار می‌کند؟ او که مجری صداوسیما بود و بعد به عنوان مدیر روابط عمومی وزارت ورزش و جوانان فعالیت می‌کرد، با چه تخصص و پشتوانه‌ای به این فدراسیون آمده است؟

مازیار ناظمی از گزارشگران و مجریان سابق رسانه ملی است که در دهه ۸۰ و در فضای مجازی آن زمان یعنی وبلاگ‌نویسی هم فعالیت می‌کرد. همان زمان او جنجال‌های زیادی مثل پخش کردن فایل صوتی اظهارات علی دایی علیه محمد مایلی‌کهن را به پا کرد. او در برنامه تهران ۲۰ هم که گاهی شکل انتقادی به خود می‌گرفت به عنوان مجری با خیلی‌ها سرشاخ شد.

سرشاخ شدنی که بیشتر جنبه نمایشی داشت و هیچ‌وقت به نتیجه مشخصی ختم نشد. ناظمی در سال ۱۳۹۲ به عنوان معاون روابط عمومی وزارت ورزش منصوب شد. حکم او را سید عباس صالحی امیری امضا کرد. ناظمی بعد‌ها با آمدن گودرزی و بعد سلطانی‌فر نیز در این سمت ابقا شد.

ناظمی در این سال‌ها نشان داد که اولویت اول و آخر برای او دیده شدن است. در تایید این گزاره همین بس که توییت‌های جنجالی ناظمی هیچ‌گاه جنبه خبررسانی پیدا نکرد و صرفا برای ایجاد بحث و مناقشه منتشر می‌شد. در این زمینه می‌توان به توییت مشهور او هنگامی که فدراسیون فوتبال دنبال پیدا کردن سرمربی بود، اشاره کرد.

جایی که ناظمی نوشت کلینزمن و زیدان و چند مربی بزرگ دیگر دنیا در صف مذاکره با فدراسیون فوتبال هستند! از دیگر ویژگی‌های ناظمی اظهارنظر او در مورد تمام اتفاقات ورزشی و حتی غیرورزشی بود. ناظمی در مورد واگذاری سهام سرخابی‌ها در بورس، اظهارات علی کفاشیان، انتخاب مرد سال فوتبال آسیا، تغییر مدیر شبکه سه، تعطیلی برنامه نود و جدایی عادل فردوسی‌پور از شبکه سه، مهاجرت مزدک میرزایی و... اظهارنظر‌های عجیبی کرده است. اظهارنظر‌هایی که می‌توانست عادی باشد اگر ناظمی پست سازمانی در حد مدیر روابط عمومی یک وزارتخانه نداشت. ناظمی در زمستان ۹۶ و زمستان ۹۷ علاوه بر توییت زدن شانس خودش را در انتخابات دو رشته ورزشی نیز محک زد. او در آذر ۹۶ برای انتخابات فدراسیون بسکتبال ثبت نام کرد! البته پیش از رای‌گیری در دی ماه همان سال انصراف داد. او هیچ‌وقت نگفت چرا فکر کرد می‌تواند در بسکتبال مفید باشد و به عنوان اولین نفر در فرآیند ثبت‌نام نامزد‌ها حاضر شد، هیچ‌وقت نگفت چرا انصراف داد و هیچ‌کس هم نفهمید او چرا آمد و چرا رفت. ناظمی همین کار را دقیقا در سال ۹۷ انجام داد. آن هم در بی‌ربط‌ترین رشته ورزشی نسبت به بسکتبال یعنی جودو. در اسفند ۹۷ این گزارشگر و مجری سابق تلویزیون در انتخابات جودو ثبت نام کرد و البته باز هم پیش از انتخابات انصراف داد. همان سوال‌هایی که هنگام انتخابات قبلی در مورد ناظمی به وجود آمد این بار شدیدتر مطرح شد به اضافه یک سوال دیگر: ناظمی دنبال چیست؟
ایشان سال گذشته وارد رقابت انتخاباتی شورای محله نارمک هم شد و آنجا هم رای نیاورد و مقابل عباس اسماعیل‌بیگی لیدر باشگاه پرسپولیس شکست خورد. گفته شد تعداد آرای مجری و گزارشگر تلویزیون از آرای نفر آخری که ۷۱ رای آورد هم کمتر بود. البته ناظمی یک بار در گفتگو با «مهر» تاکید کرده بود که خودش بار‌ها از وزیر ورزش درخواست داشته که او را به سرپرستی یک فدراسیون بگمارد.

اینکه چرا او علاقه داشته سرپرست یک فدراسیون، بدون اهمیت رشته ورزشی آن فدراسیون، بشود معلوم نیست. در بهمن ۹۸ با توجه به اتمام دوره مدیریتی ۴ ساله محمود صیدانلو رییس فدراسیون اتومبیلرانی و موتورسواری، بالاخره نوبت به مازیار ناظمی رسید و او از سوی وزیر ورزش و جوانان به عنوان سرپرست این فدراسیون تا برگزاری مجمع انتخابات جدید منصوب شد.

این اقدام سلطانی‌فر با انتقادات زیادی همراه شد، چرا که هیچ‌کس نمی‌توانست بفهمد ناظمی چه تجربه‌ای در این زمینه دارد. با این حال تصور می‌شد این یک انتصاب موقتی است و با برگزاری انتخابات به پایان می‌رسد.

چندی بعد و در اردیبهشت ۹۹ زمزمه‌هایی مبنی بر بروز مشکلات بین ناظمی و سلطانی‌فر به گوش رسید و در نهایت وزیر ورزش بعد از ۷ سال تصمیم به تعویض ناظمی گرفت و سمت او را به کاوه احمدی داد.

در شهریور ۹۹ و هنگام ثبت نام نامزد‌های انتخابات فدراسیون اتومبیلرانی، ناظمی برای سومین بار شانسش را در رسیدن به ریاست یک فدراسیون امتحان کرد. باز هم در بی‌ربط‌ترین جای ممکن نسبت به فعالیت‌های قبلی‌اش. او از پست سرپرستی استعفا داد و به نامزد‌های انتخابات فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی پیوست.

اواخر شهریور و در برنامه تلویزیونی «ورزشگاه» در شبکه پنج ابهاماتی درخصوص واردات موتور‌های سنگین با درخواست فدراسیون اتومبیلرانی و موتورسواری مطرح شد.

این اتفاق در دوران سرپرستی مازیار ناظمی در این فدراسیون رخ داده بود. بیژن خراسانی کارشناس و گزارشگر رشته اتومبیلرانی و موتورسواری در این برنامه گفت: «بیش از ۸۰ موتور سنگین که همیاری آن‌ها قیمتی در حدود ۱۲۰ میلیون تومان بابت هر موتور به حساب اشخاص واسطه واریز شده است به درخواست فدراسیون موتورسواری وارد شده، اما نه تنها اصلا چنین مبلغی در فدراسیون وجود نداشته بلکه اسنادی نیز دال بر اینکه این موتور‌ها به موتورسواران ملی‌پوش داده شده وجود ندارد. درواقع به زبان ساده‌تر می‌توان این‌طور بیان کرد که این موتور‌های سنگین که می‌تواند هر کدام مسائل امنیتی داشته باشد به اشخاص داده شده و فقط مبلغی در حدود ۲۰ میلیون تومان وارد حساب فدراسیون شده است و مابقی مبالغ واریز توسط اشخاص مشخص نیست کجا رفته و چرا به حساب فدراسیون واریز نشده است و خزانه‌دار فدراسیون از این امر مطلع نیست.»

همچنین گفتنی است در برنامه ورزشگاه تصویر نامه‌ای از سوی وزارت صمت منتشر شد که نشان می‌داد در تیرماه مازیار ناظمی سرپرست وقت این فدراسیون، درخواست ترخیص موتوسیکلت‌های سنگین ۱۰۰۰ سی‌سی به بالا را بدون برگزاری کارگروه تعیین صلاحیت ارایه کرده است. با این حال ناظمی برای حضور در انتخابات تایید صلاحیت شد. آن هم بدون اینکه ماجرای پرونده واردات موتور‌های سنگین مشخص شود.


 ضمن اینکه ناظمی به ادعای خبرگزاری مهر پرونده‌ای باز پیرامون شکایت اعضای تعاونی مسکن صداوسیما نیز داشت (هنوز هم دارد) که منجر به محکومیت او به عنوان رییس این تعاونی شده بود. در این زمینه هم ماجرای عجیبی وجود دارد.

گفته می‌شود ناظمی که با شکایت اعضا و به دلیل برخی اقدامات غیر قانونی محکوم شده بود پرونده را به دادگاه تجدید نظر برد و آنجا در مرداد ۹۸ هم درخواستش رد شد.

خبرگزاری مهر در این زمینه نوشت: «حکم ابتدایی در مورد محکومیت مازیار ناظمی برای تایید نهایی به اتاق تعاون استان تهران رفته بود، اما تایید نشد؛ بعد‌ها اسماعیل خلیل‌زاده که ظاهرا مانع از تایید حکم شده بود در هیات مدیره باشگاه استقلال حکم گرفت. این یکی دیگر از موارد مطرح در رابطه با پرونده شکایت اعضای تعاونی مسکن اخبار جام جم صداوسیماست و اینکه ورود اسماعیل خلیل‌زاده به استقلال بی‌ارتباط به این پرونده نبوده است.»

ناظمی در آن زمان مدعی شد همه این هجمه‌ها به این خاطر است که عده‌ای گردن کلفت می‌خواهند پروژه و زمین را از چنگ تعاونی و ناظمی در بیاورند. ناظمی تاکید کرد از کسانی که این سیاه‌نمایی را انجام داده‌اند شکایت خواهد کرد. در فاصله شهریور تا همین روز شنبه که انتخابات فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی برگزار شد چندان خبری از ناظمی به گوش نرسید.

تا اینکه دو روز قبل ناظمی در کمال تعجب برنده انتخابات لقب گرفت. صبح شنبه انتخابات فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی با حضور مهدی علی‌نژاد معاون توسعه ورزش قهرمانی وزارت ورزش و جوانان، کیکاووس سعیدی دبیر کل کمیته ملی المپیک و محمدرضا مقصودلو سرپرست فدراسیون با شرکت پنج نامزد برای کسب کرسی ریاست فدراسیون، در آکادمی ملی المپیک آغاز شد.

طبق گزارش روابط عمومی این فدراسیون جواد برات، عزیزه تراز، ندامطلبی، مازیارناظمی و مهران همتیان پنج نامزد ریاست این فدراسیون بودند که در پایان رای‌گیری و از ۳۹ رای مأخوذه، مازیار ناظمی ۲۰ رای، جواد برات و مهران همتیان هر کدام ۹ رای و عزیزه تراز نیز یک رای به خود اختصاص دادند تا انتخابات به دور دوم کشیده شود. در دور نخست شخص برنده باید ۲۱ رای بیاورد.

در دور دوم مازیار ناظمی با کسب ۲۵ رای به عنوان رییس جدید فدراسیون انتخاب شد. بعد از انتخابات نامزد‌های دیگر تاکید کردند که ناظمی با لابی‌گری و حمایت وزارت ورزش به این پیروزی دست پیدا کرده است. هرچند ناظمی خودش این مساله را تکذیب کرد و گفت: «من گزینه وزارت ورزش نبودم. اگر گزینه وزارت بودم همان دور اول رای می‌آوردم.»

حالا مازیار ناظمی از بعد از سه شکست در انتخابات گوناگون در این سه سال به صورت «انتخابی» به ریاست یک فدراسیون رسیده است. خودش می‌گوید برنامه‌هایی در سرش دارد که اگر عملیاتی شوند اتفاقات خوبی برای این رشته می‌افتد. وزارت ورزش هم تاکید کرده روی عملکرد این فدراسیون نظارت خواهد کرد.

با این حال همچنان چند سوال اصلی پابرجاست. اول اینکه مازیار ناظمی بر چه اساسی پا به این عرصه گذاشته؛ از آن مهم‌تر مجمع انتخاباتی فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی روی چه حسابی احساس کردند مرد جنجالی که حتی در تخصص خودش یعنی حوزه روابط عمومی هم گاف‌های بسیاری می‌داد، بدون هیچ تخصص و پشتوانه‌ای می‌تواند موفق عمل کند و در نهایت تکلیف پرونده‌های باز او چه می‌شود؟

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdca.onuk49n065k14.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما