چهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۵۹
کد مطلب : ۲۸۹۵
plusresetminus
ستاد ملی مقابله با کرونا شهرهای زرد و آبی را برای سفر بلامانع اعلام کرد، اما مسئولان برخی استان‌ها و شهرها پیش‌تر اعلام کردند از پذیرش مسافران نوروزی معذورند
در عید به این شهرها نروید
صبح‌شد: ستاد ملی مقابله با کرونا شهر‌های زرد و آبی را برای مسافران نوروزی سفر آزاد اعلام و فهرست شهر‌های قرمز و نارنجی را که سفر به آن‌ها در ایام نوروز ممنوع است، منتشر کرد.

براساس اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، ۴۰ شهر در ۱۵ استان کشور سفر ممنوع شده‌اند.

به گزارش همشهری، ۲ شهرستان در استان آذربایجان‌شرقی، ۴ شهرستان در آذربایجان‌غربی، گلپایگان در استان اصفهان، دهلران در ایلام، ۳ شهرستان در بوشهر، سامان در چهارمحال و بختیاری، ۱۸ شهرستان در استان خوزستان، ۲ شهرستان در فارس، دیواندره در کردستان، گچساران در کهگیلویه و بویراحمد، ۲ شهرستان در لرستان، خمین در استان مرکزی، خمیر در هرمزگان، نهاوند در همدان و خاتم در یزد شهر‌هایی هستند که تا پایان تعطیلات نوروز قرنطینه شدند.

با این حال، اما پیش از اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا برخی شهر‌ها و استان‌های کشور در‌های خود را براساس تصمیم مدیران استانی، به روی مسافران نوروزی بستند و اعلام کردند در تعطیلات نوروز به هیچ عنوان اجازه ورود مسافران نوروزی را نخواهند داد.

علی زینی‌وند، استاندار کرمان با اشاره به‌احتمال سفر‌های نوروزی به استان کرمان و زیارت مرقد شهیدسلیمانی اواسط اسفندماه اعلام کرد: در عید از پذیرفتن مسافران و کاروان‌های زیارتی معذوریم و برای کنترل هرچه بیشتر ویروس کرونا از هموطنان درخواست داریم تا به استان کرمان سفر نکنند.

هادی شهسوارپور، فرماندار بم نیز ۲۵ اسفندماه اعلام کرد: شهر تاریخی و گردشگری بم همه‌ساله میزبان جمع کثیری از میهمانان از سراسر کشور بود، اما امسال به‌دلیل ویروس کرونا متأسفانه نمی‌توانیم پذیرای میهمانان نوروزی باشیم. هیچ‌گونه آمادگی برای اقامت در تفرجگاه‌ها، پارک‌ها، مدارس و محل اسکان نداریم. نیمه اسفندماه نیز استانداری خراسان رضوی با صدور اطلاعیه‌ای با اشاره به شرایط ویژه این استان در حوزه پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا از هموطنان خواست از سفر به این استان خودداری کنند. این اطلاعیه افزوده بود: تا پایان ایام تعطیلات نوروزی، استان خراسان رضوی پذیرای میهمانان نبوده و هیچ‌گونه سرویس‌دهی در مراکز اسکان موقت نظیر مدارس و کمپ‌ها صورت نخواهد پذیرفت.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان ایلام نیز ۱۷ اسفندماه در گفتگو با ایسنا اعلام کرده بود که استان ایلام مسافر نوروزی نمی‌پذیرد.

عبدالمالک شنبه‌زاده گفته بود، براساس مصوبات کمیته بحران اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، پذیرش گردشگران و مهمانان نوروزی به استان به‌ویژه در قالب تأسیسات گردشگری امکان‌پذیر نیست.

او اعلام کرد: هتل‌ها، مهمانپذیرها، مدارس و مسافرخانه‌ها و سایر اماکن نیز تعطیل است. همچنین تمامی فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی‌های آژانس‌های مسافرتی، دفاتر گردشگری و خدمات توریستی تعطیل خواهد بود و درصورت مشاهده هرگونه فعالیت، برخورد قانونی صورت می‌گیرد. اداره کل میراث‌فرهنگی استان ایلام حتی به مدیران ادارات میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان‌های تابعه و دهیاران روستا‌های هدف گردشگری نیز ابلاغ کرده بود که از ورود مهمانان نوروزی به این مکان‌ها جلوگیری کنند تا بیماری بیش از این شیوع پیدا نکند. اسدآباد همدان نیز ازجمله مقاصد گردشگری نوروزی بود که اعلام کرد در‌های خود را به روی مسافران نوروزی خواهد بست.

اسدآباد به هیچ‌وجه مسافر نمی‌پذیرد

آنطور که ایلنا اعلام کرد، سعید کتابی، فرماندار اسدآباد ۲۵ اسفندماه گفت: شهرستان اسدآباد در استان همدان به هیچ‌وجه مسافر نمی‌پذیرد. امکان هیچ‌گونه مسافرپذیری در اسدآباد وجود نداشته و درصورت مشاهده برخورد می‌شود.

فرماندار اسدآباد حتی از پلیس راهور ناجا نیز خواست، با ورود خودرو‌های با پلاک شهر‌های دارای وضعیت قرمز و نارنجی به این شهرستان به‌شدت اعمال قانون شود و حتی خودرو آن‌ها را توقیف کند. نیمه اسفندماه حتی مهم‌ترین مقاصد گردشگری ایران نیز اعلام کردند ورودی‌های شهرهایشان را به روی مسافران نوروزی می‌بندند.

مسئولان استانی در مازندران، اصفهان، هرمزگان، اردبیل و قزوین نیز گفته بودند که از پذیرش مسافران نوروزی معذور هستند. عباس رضایی، استاندار اصفهان نیمه اسفندماه گفته بود، امسال امکان پذیرش و اسکان مسافر نوروزی در قالب کمپ، مدارس، ورزشگاه‌ها، مهمانسراها، مسافرخانه‌ها و امثال آن وجود ندارد. ستاد تسهیلات سفر‌های استانی فعالیت خود را به سمت پیشگیری از ورود مسافر به اصفهان در ایام نوروز معطوف خواهد کرد.

شرایط اسکان نوروزی در شهر‌های زرد و آبی

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی با انتشار ویدئویی در فضای مجازی شرایط اسکان مسافران در شهر‌های زرد و آبی را تشریح کرد. ولی تیموری، از ابلاغ دستورالعمل اجرایی مدیریت سفر‌ها در بستری ایمن و مسئولانه خبر داد و گفت: سفر به طیف گسترده‌ای از شهر‌ها و روستا‌های زرد، آبی و سفید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی امکان‌پذیر است.

او گفت: سفر «به» و «از» حدود ۴۰شهر نارنجی و قرمز محدودیت دارد. با این حال در این شهر‌ها مراکز اقامتی دارای مجوز از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فعال هستند و سفر‌های ضروری و کاری به این شهر‌ها از طریق وسایل حمل‌ونقل عمومی قابل انجام است.

معاون گردشگری گفت: ستاد‌های هماهنگی خدمات سفر در سطوح ملی و استانی فعال شده‌اند و در طول تعطیلات نوروز به‌صورت شبانه‌روزی بر اجرای درست دستورالعمل‌ها و خدمات‌رسانی مطلوب و ایمن به مسافران و گردشگران نظارت خواهند داشت. تیموری با انتشار ویدئویی در فضای مجازی، با اشاره به اظهارات ضدونقیض درباره سفر‌های نوروزی که به‌گفته او سبب اذیت فعالان گردشگری شد، اعلام کرد: نزدیک به دو‌ماه موضوع سفر‌ها در کمیته‌های داخلی ستاد ملی مقابله با کرونا مورد پیگیری قرار گرفت.

به‌شدت تلاش می‌کنیم در مقابل موضوع حفظ سلامت هموطنان، معیشت فعالان گردشگری فراموش نشود. همین که وزیر بهداشت می‌گوید در دولت تنها این وزارتخانه درباره سفر تصمیم نمی‌گیرد، بیانگر این است که ما توانستیم اعضای ستاد را متقاعد کنیم معیشت فعالان گردشگری و نشاط مردم باید مورد توجه قرار بگیرد. مصوبه‌ای تصویب شد که قرار بود دستورالعمل اجرایی آن در روز‌های پایانی سال که وضعیت کرونا در کشور شفاف‌تر می‌شود، ابلاغ و اجرایی شود.

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdcf.1d0iw6dctgiaw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما