کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

روند نگران‌کننده‌ کرونا در تهران

14 فروردين 1400 ساعت 8:40

۱۳ ماه پس از ورود کرونا در ایران، بیمارستان‌ها بار دیگر در جدال با کرونا کم آورده‌اند تا جایی که براساس آمار‌های رسمی وزارت بهداشت در ۲۴ ساعت منتهی به روز گذشته ۱۱ هزار و ۶۶۰ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شدند.


صبح شد: ۱۳ ماه پس از ورود کرونا در ایران، بیمارستان‌ها بار دیگر در جدال با کرونا کم آورده‌اند تا جایی که براساس آمار‌های رسمی وزارت بهداشت در ۲۴ ساعت منتهی به روز گذشته ۱۱ هزار و ۶۶۰ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شدند و رکورد مرگ‌و‌میر نیز پس از سه ماه مجدداً سه رقمی شد و با فوت ۱۱۷ بیمار دیگر مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۶۲ هزار و ۸۷۶ مرگ رسید.

همچنین مطابق رصد‌های ستاد عملیات مقابله با کرونا در استان تهران؛ در یک هفته اخیر ورودی موارد بستری و بیماران سرپایی در بیمارستان‌های تهران حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد افزایش پیدا کرده و تخت‌های ویژه بستری مملو از بیمار هستند نکته قابل توجه آنکه در خیز چهارم بیماری بیش از یک‌چهارم بیماران کووید-۱۹ نیازمند تخت آی‌سی‌یو هستند که گفته می‌شود دلیل آن شدت بالای بیماری در مبتلایان به ویروس جهش یافته انگلیسی است.

همه این‌ها در شرایطی است که تا اوایل اسفند سال گذشته روند ابتلا و فوت شیب کندی پیدا کرده بود، اما از نیمه دوم اسفند با رسیدن تعداد ابتلا‌های روزانه به بالای ۱۰ هزار بیمار در روز، آمار شیوع رسمی بیماری بالای ۱۱ هزار مورد در روز رسیده این یعنی در اتفاقی بی‌سابقه تعداد بیماران جدید مبتلا به کرونا ۵ رقمی شده است.

منابع رسمی نیز از آغاز رسمی پیک چهارم شیوع کرونا در چهارصد و هشتمین روز از ورود این ویروس به کشور خبر می‌دهند. کوچک‌تر شدن دایره محدودیت‌های کرونایی، افزایش تردد‌های پایان سال و از سر گرفتن فعالیت اصناف از جمله دلایلی است که به اذعان متخصصان حوزه سلامت به‌طور مستقیم نمودار شیوع ویروس کرونا را در کشور به سمت خط صعود هدایت کرده است.

بر همین اساس معاون درمان ستاد فرماندهی مقابله با کرونا در تهران از آماده باش بیمارستان‌های پایتخت از روز شنبه چهاردهم فروردین خبر می‌دهد و به «ایران» می‌گوید: با شرایط کنونی بخش‌های غیرکرونایی پس از سه ماه فروکش کردن ویروس کرونا دوباره به بخش عفونی و کرونا تغییر کاربری خواهند داد.

از طرفی رکورد بیشترین سرعت افزایش موارد بستری مبتلایان به ویروس کرونا در طول یک هفته نسبت به هفته قبل از ابتدای سال ۹۹ در کشور شکسته شد. تحلیل‌های کارشناسان نشان می‌دهد؛ اگر هر هفته میزان تغییر کل بستری‌های کشور را نسبت به قبل مقایسه کنیم و آن را مبنای «سرعت خیز بیماری» در نظر بگیریم باید بگوییم این هفته با بیشترین سرعت ابتلا نسبت به مدت مشابه یعنی ابتدای سال ۹۹ روبه رو بوده‌ایم. این وضعیت موجب شده هم اینک تهران پشت چراغ قرمز کرونا توقف کند و با توجه به افزایش شیب صعودی موارد بستری بزودی وارد پیک چهارم کرونا می‌شود.

علاوه بر تهران خیز چهارم کرونا در تبریز، مشهد، سمنان، قم، سنندج، گرگان و ساری نیز محتمل است. اوضاع کرونا در ۴۶ شهر دیگر کشور نیز قرمز و بحرانی است.

تلاش‌ها برای دعوت مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و پرهیز از سفر‌های نوروزی و تردد‌های پایان سال راه به جایی نبرده است و هم‌اکنون طبق نقشه رنگی اپلیکیشن ماسک که دیروز منتشر شد؛ ۱۱۹ شهر کشور از وضعیت زرد و آبی به نارنجی تغییر رنگ داده‌اند و تنها ۳۷ شهرستان در کشور در وضعیت آبی باقی مانده‌اند. همچنین ۲۴۶ شهرستان با رنگ‌بندی زرد نیز در آستانه نارنجی شدن هستند.

هشدار‌ها بر این نکته تأکید دارند اگر شهروندان ساکن در این شهرها، رعایت نکنند تعداد شهر‌های نارنجی و قرمز روز به روز در کشور افزایش می‌یابد این در حالی است که تعداد مبتلایان در تمامی استان‌های کشور بجز خوزستان با سرعت روبه افزایش است.

یک چهارم بیماران کرونا در تهران بدحال هستند

معاون درمان ستاد کرونا استان تهران با اشاره به وضعیت بحرانی شیوع کرونا در استان تهران به «ایران» می‌گوید: «وضعیت خوبی در استان تهران حاکم نیست اغلب شهر‌های استان تهران از چند روز مانده به سال جدید قرمز شده‌اند و هنوز هم این روند ادامه دارد. روند موارد بستری و ورودی بیماران سرپایی در استان تهران در یک هفته اخیر نیز ۳۰ تا ۳۵ درصد افزایش پیدا کرده بطوری که بخش‌های مراقبت ویژه تقریباً جا ندارند و حدود یک چهارم یعنی نزدیک به ۳۰ درصد بیماران بدحال‌اند و در آی‌سی‌یو بستری‌اند.

نادر توکلی دو رویداد مهم را دلیل اصلی روند افزایش مبتلایان به ویروس کرونا می‌داند و در ادامه می‌افزاید: «اتفاق اول در نیمه دوم اسفند رخ داد افزایش تردد‌های دورن شهری، خرید‌های نوروزی، تراکم جمعیت در وسایل حمل و نقل عمومی و مراجعه مردم به آرایشگاه‌ها و اماکن اینچنینی باعث شد موراد بستری بین ۱۵ تا ۳۰ درصد افزایش پیدا کند.

دلیل بعدی سفر‌های نوروزی است که مردم در هفته اول فروردین عمدتاً با وسایل نقلیه عمومی مانند اتوبوس و قطار به خارج از تهران رفتند به گونه‌ای که تراکم جمعیت در این وسایل زیاد بود و پروتکل‌های استاندارد نیز رعایت نمی‌شد این دو مسأله باعث افزایش درگیری و بستری بیماران در مراکز درمانی شد».

به گفته توکلی؛ تنها در ۲۴ ساعت منتهی به روز جمعه ۱۳ فروردین ۶۰۰ بیمار در بیمارستان‌های تهران بستری شدند و ۴ هزار و ۷۰۰ مورد نیز سرپایی به بیمارستان‌ها مراجعه کردند.

این یک زنگ خطر است و از امروز ستاد کرونا در تهران دستور آماده باش به بیمارستان‌ها را صادر کرده و رؤسای مراکز درمان مجبوراند ناوگان بیشتری را وارد مدار کنند و تخت‌های بستری را مجدداً افزایش دهند. معاون درمان ستاد کرونای تهران از افزایش بیماران بدحال در پیک اخیر خبر می‌دهد: در ۲۴ ساعت گذشته ۶۰۰ بیمار بستری شدند و در مقابل ۳۰۰ بیمار ترخیص شده‌اند که نشان از بدحال بودن مراجعین دارد در کل آنچه مسلم است تهران وارد فاز افزایش میزان موارد بستری شده است.

توکلی به این نکته هم تأکید می‌کند که اغلب بستری‌ها مبتلایان خانوادگی هستند که نشان می‌دهد درگیری به ویروس بیشتر در رفت و آمد‌های خانوادگی، دید و بازدید‌ها و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در جمع‌های خانوادگی و نشست‌های شبانه ایجاد شده است. البته در این میان گپ و گفت بدون ماسک در رستوران‌ها نیز سهم بیشتری در آلودگی به ویروس دارد. همه این‌ها دست به دست هم داده‌اند از امروز منتظر روز‌های سخت باشیم چرا که مسافر‌های نوروزی از شهرستان‌های قرمز به تهران بر می‌گردند و ما در نیمه دوم فروردین وضعیت اصلاً خوبی را برای تهران پیش‌بینی نمی‌کنیم.

معاون درمان ستاد کرونای تهران درباره تغییر رنگ‌بندی استان تهران نیز عنوان می‌کند: در ابتدای سال تنها دو شهر استان تهران قرمز بودند طبق شاخص‌های بستری شهر تهران هم اینک در وضعیت نارنجی است و بزودی قرمز خواهد شد و این هشدار برای نیمه دوم فروردین بسیار جدی است. بیشتر شهر‌های اطراف تهران از جمله دماوند و فیروزکوه و اخیراً قسمت‌هایی از ورامین و پاکدشت آمار افزایش بستری را نشان می‌دهد؛ این روند افزایش در شهر‌های دماوند و فیروز کوه مربوط به ویلا‌های استیجاری و اماکن اجاره موقتی است که آلودگی بیشتری را ایجاد کرده است.

تعداد مراجعین نسبت به یک ماه قبل چهار برابر شده است

 رئیس مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) در تهران باشاره به اوج‌گیری کرونا، روند نگران‌کننده‌ای را برای تهران پیش‌بینی می‌کند و به «ایران» می‌گوید: در بیمارستان امام خمینی با توجه به گستردگی مراجعین نه فقط از شهر تهران بلکه از شهر‌های دیگر نیز مراجعات متعدد داریم. ما شاهد دو نوع افزایش بار مراجعه هستیم؛ یکی شاهد افزایش بیماران تا یک هفته قبل عید بودیم که این روند تا چند روز قبل تا حدی ثابت مانده بود، اما از سه روز گذشته با پیک جدید مواجه شدیم که عدد مراجعین را بشدت افزایش داده است به‌طوری که تعداد مراجعین ما نسبت به حدود یک ماه قبل به بیش از ۴ برابر افزایش پیدا کرده است همچنین تعداد افراد نیازمند به آی‌سی‌یو نیز بشدت افزایشی بوده که این روند نگران کننده است و ما باید بخش‌های متعددی را به این‌ها اختصاص دهیم و تبدیل به بخش کرونا کنیم.


خسرو صادق نیت در ادامه با اشاره به عدم بررسی دلایل افزایش مبتلایان به کرونا می‌گوید: این بررسی کار ما نیست فعلاً به مراجعین پاسخ تشخیصی درمانی می‌دهیم، اما کسانی که الان مراجعه می‌کنند نتیجه ابتلا به بیماری‌شان مربوط به روز‌های آخر سال است، اما موردی که در بیماران بدحال و نوع مراجعین می‌بینیم، نشان می‌دهد افراد به شکل خانوادگی همزمان مبتلا می‌شوند و ابتلای فردی کمتر است.

او می‌افزاید: مطالعات نشان می‌دهد دوره کمون بیماری ۵ تا ۷ روز است با توجه به پیک جدید که از ۵ روز پیش شروع شده به نظر می‌رسد این موج نتیجه عدم رعایت در روز‌های آخر سال است و نتایج رفتار‌های مردم همزمان با شروع تعطیلات را بزودی شاهدش خواهیم بود. ما طی چند روز گذشته، روزی بیش از ۱۵۰ نفر مراجعه کننده داشتیم که حدود یک چهارم‌شان بستری شدند که نشان از بدحالی بیشتر مراجعین دارد، رقم بستری ۱۰ درصد بود الان بیش از ۲۵ درصد مراجعین بستری هستند برخی در بدو ورود نیاز به بخش ویژه دارند برای همین طی روز‌های گذشته چند بخش جدید باز کردیم برای اینکه پاسخگوی بیماران بستری باشیم.

رئیس بیمارستان امام خمینی (ره) می‌گوید: فروردین امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل تعداد مراجعین نیازمند به بستری نسبت به سال قبل درصد بیشتری را به خودش اختصاص می‌دهد امسال بیش از ۲۰ درصد مراجعین نیازمند بستری هستند. امسال افراد خانواده بیشتر درگیر می‌شوند وقتی از پدر و مادر شرح حال می‌گیریم متوجه می‌شویم بچه‌ها نیز درگیر شده‌اند.

عواقب جولان ویروس انگلیسی در شب عید

رئیس بیمارستان سینا نیز درباره تشریح وضعیت اوج‌گیری کرونا در یکی از مراکز درمانی مرجع در تهران به «ایران» می‌گوید: شب عید کلاً ۷ بیمار کرونایی در بیمارستان سینا بستری بود و در آی‌سی‌یو نیز ۱۰ مریض داشتیم الان نزدیک به ۴۰ بیمار کرونایی داریم و مجبور شدیم یک بخش دیگر را نیز مجدداً فعال کنیم از روز شنبه نیز دوباره بخش‌های غیرکرونایی به بخش کرونا اختصاص می‌یابند چرا که عملاً تعداد مریض‌های بستری ما ۶ برابر شده است.

محمد طالب‌پور معتقد است؛ علت افزایش موارد ابتلا بعد از گذشت یک سال از همه‌گیری قابل درک است و هر زمان که پروتکل‌ها رعایت نشود شیوع افزایش پیدا می‌کند این در حالی است که به دلیل بروز اشکال جدید ویروس کرونا که هم تهاجمی‌تر است و هم خطر مرگ‌و‌میر آن به نسبت فرم قبلی ویروس بیشتر است شاهد موج جدید کرونا هستیم. او افزایش روند بستری‌های کرونا را نتیجه فرایند‌های دو هفته قبل یعنی شلوغی شب عید بازار می‌داند و در عین حال تأکید می‌کند عواقب سفر‌های نوروزی را دو هفته دیگر خواهیم دید یعنی با بازگشت مسافرین نوروزی تهران دو هفته بسیار پر مرگ و میر و پر دردسری را از سر می‌گذراند.

فوتی‌های کرونا سه رقمی شد

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به ۳ رقمی شدن آمار جان باختگان کرونا، گفت: ۱۱۷ نفر از هموطنان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست دادیم.

به گزارش ایسنا، سیما سادات لاری گفت: از ظهر ۱۲ فروردین تا ظهر ۱۳ فروردین ۱۴۰۰ و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۱۱ هزار و ۶۶۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۳۳۰ نفر از آن‌ها بستری شدند. به گفته وی، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۹۰۸ هزار و ۹۷۴ نفر رسیده است. وی افزود: متأسفانه در طول این بازه زمانی، ۱۱۷ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۶۲ هزار و ۸۷۶ نفر رسید.

انتهای پیام/


کد مطلب: 3010

آدرس مطلب :
https://www.sobhshod.ir/news/3010/روند-نگران-کننده-کرونا-تهران

صبح شد
  https://www.sobhshod.ir