شنبه ۱۴ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۵۱
کد مطلب : ۳۰۱۲
plusresetminus
با وجود وعده‌های مسئولان برای رشد عرضه و نظارت بر بازار مرغ، قیمت خرده‌فروشی این ماده پروتئینی به 52هزار تومان رسید و نرخ مصوب مرغ نیز به 24هزارو800تومان افزایش یافت.
با وجود وعده‌ مسئولان بازار مرغ تنظیم نشد
صبح‌شد: کاهش شدید عرضه و ضعف نظارت بر بازار و رشد نسبی تقاضا موجب افزایش قیمت هر کیلوگرم مرغ تازه به ۵۲ هزار تومان در سیزدهمین روز سال ۱۴۰۰ شد.

به‌گزارش همشهری، بررسی بازار مرغ و تخم‌مرغ در ایام نوروز امسال بیانگر محقق نشدن وعده‌های مسئولان تنظیم بازار برای رشد عرضه و کاهش یا تثبیت قیمت‌ها و از طرفی رسیدن نرخ خرده‌فروشی این ماده پروتئینی به هر کیلوگرم ۵۲ هزار تومان است.

قیمت مرغ در ۳ ماهه پایانی سال ۹۹ در حالی سیر صعودی به خود گرفت که از قبل تولید‌کنندگان دام و طیور در باره محقق نشدن وعده‌های مسئولان برای رشد عرضه نهاده‌ها و افزایش نرخ مصوب دولتی آن و افزایش قیمت هر کیلوگرم مرغ تا مرز ۵۰ هزار تومان وهر شانه تخم‌مرغ تا مرز ۴۰ هزار تومان در ایام نوروزبه‌دلیل رشد هزینه تمام‌شده و کاهش تولید این محصولات پروتئینی هشدار داده بودند.

این هشدار‌ها در حالی بود که دست اندرکاران تولید در وزارت جهادکشاورزی و مسئولان تنظیم بازار با تأکید بر رشد تولید و عرضه مرغ و تخم‌مرغ از محل تولید داخل یا واردات و با اتکای به ذخایر استراتژیک و افزایش نظارت بر عرضه وعده کاهش وبازگشت قیمت هر کیلوگرم مرغ تازه به نرخ مصوب ۲۰ هزارو ۴۰۰ تومانی قبلی را دادند، اما گزارش خبرنگار همشهری از وضعیت عرضه مرغ در تهران و برخی شهر‌های کشور حاکی از تداوم سیر صعودی قیمت‌ها و طولانی شدن صف‌های خرید در مراکز عرضه مرغ به نرخ مصوب دولتی با وجود هشدار‌های مسئولان وزارت بهداشت نسبت به ضرورت پرهیز از تجمع افراد و رعایت وقرنطینه خانگی شد.

رشد روز افزون قیمت مرغ در حالی بود که با دستور حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در ایام تعطیلات نوروزی قرارگاه ساماندهی مرغ و تخم‌مرغ کشور به ریاست وزیر جهادکشاورزی تشکیل شده و، اما حتی تشکیل این قرارگاه نیز نه‌تن‌ها تأثیری در بهبود شرایط بازار مرغ و تخم‌مرغ نداشت بلکه تنها دستاورد آن افزایش قیمت مصوب مرغ از ۲۰ هزارو ۴۰۰ تومان قبلی به ۲۴ هزارو ۹۰۰ تومان بود که خود عاملی برای گرانی قیمت خرده‌فروشی مرغ تازه تا ۵۲ هزار تومان به‌دلیل رشد نسبی تقاضا در روز سیزده‌به‌در شد.

قیمت مرغ همچنان می‌تازد

عضو هیأت مدیره اتحادیه مرغ گوشتی گفت که بازار مرغ دیروز (جمعه) با تغییر نرخ، شاهد رشد ۵هزار تومانی قیمت بود که این افزایش قیمت، منجر به کاهش عرضه در خرده‌فروشی‌های شهر تهران و برخی کلانشهر‌ها شد.

عظیم حجت، نرخ هر کیلو مرغ زنده از درب مرغداری را ۱۷ تا ۲۰هزار و مرغ گرم در خرده‌فروشی‌ها را ۲۱ هزار تا ۴۰ هزار تومان دانست؛ این در حالی است که بررسی بازار خرده‌فروشی مرغ گرم حاکی از کمبود این ماده پروتئینی و افزایش قیمت هر کیلوگرم این محصول به ۵۰تا ۵۲هزار تومانی است.

 در روز سیزده نوروز بسیاری از مرغ فروشی‌های سطح شهر تهران از نداشتن مرغ خبر دادند. فروشندگانی که این محصول را با بسته‌بندی و درج قیمت مصوب دولتی روی آن به نرخ بازار آزاد به مشتریان عرضه می‌کردند نیز از ارائه فاکتور خرید به مشتریان یا بازرسان تنظیم بازار خودداری کردند.

همچنین مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی از افزایش قیمت مرغ در بازار خبر داده و گفت: دیروز (جمعه) متوسط نرخ هر کیلو مرغ در خرده‌فروشی‌ها به ۲۷هزار تومان رسید. محمد علی کمالی سروستانی، افزود: متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده از درب مرغداری به ۱۶هزارو۵۰۰، مرغ لاشه در کشتارگاه ۲۲هزارو۴۰۰ و در خرده‌فروشی به ۲۷هزار تومان افزایش یافته است.

او در واکنش به عرضه مرغ با نرخ‌های بالاتر در بازار، افزود: در شرایط فعلی که قیمت مرغ روبه افزایش است، میزان تقاضا به سبب نگرانی خانوار‌ها از آینده بازار بالا رفته ودر چنین شرایطی خرده‌فروشان بی‌انصافی می‌کنند و بعضا مرغ را با نرخ بالای ۳۰هزار تومان عرضه می‌کنند که این امر گرانفروشی و اجحاف در حق مصرف‌کننده است.

کمالی سروستانی افزود: با وجود افزایش هزینه‌های تولید، قیمت مصوب مرغ از مهرماه تاکنون تغییری نداشته که این امر تا حدودی مرغداران را نسبت به جوجه‌ریزی دلسرد کرده است. همچنین کیفیت دان کاهش یافته و به‌رغم آنکه پروتئین کنجاله سویا باید ۳۶درصد باشد، هم‌اکنون به ۲۴درصد هم نمی‌رسد که این موضوع در کنار تخصیص ۴کیلو نهاده دامی تا سن ۴۰روزگی و نبود دارو و واکسن مؤثر موجب شده عمدتا مرغ سایز وارد بازار شود.

او با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه مرغ نداریم، گفت: کارگروه تنظیم بازار اعلام کرده که ۱۳۰میلیون قطعه جوجه‌ریزی در ماه‌های بهمن و اسفند باید صورت می‌گرفت که طبق برآورد‌ها میزان جوجه‌ریزی ۱۲۶ تا ۱۲۷میلیون قطعه بوده است، اما با وجود شرایط اقتصادی، کاهش قدرت خرید خانوار و استمرار ویروس کرونا مشکلی در عرضه نداریم. او افزود: با وجود تامین ۱۰۰درصدی نهاده از سامانه بازارگاه، تامین از سوی شرکت‌ها به موقع صورت نمی‌گیرد، از این‌رو انتظار می‌رود که عرضه ذرت و کنجاله تسریع شود.

تأثیر افزایش نرخ مصوب بر گرانی مرغ

افزایش نرخ مصوب مرغ و تخم‌مرغ از ۲۰ هزارو ۴۰۰ به ۲۴ هزارو ۹۰۰ تومان در قرارگاه ساماندهی مرغ و تخم‌مرغ کشور نه‌تن‌ها موجب رضایت مرغداران نشد بلکه زمینه کمبود و گرانی بیشتر این ماده پروتئینی در بازار خرده‌فروشی را فراهم کرد.

این افزایش قیمت در حالی بود که چندی پیش علی ربیعی، سخنگوی دولت تأکید کرد که دولت هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت کالا‌ها به‌خصوص کالا‌های اساسی تا پایان کار خود ندارد. اما رشد ۴ هزارو ۵۰۰ تومانی نرخ مصوب، وضعیت عرضه و قیمت مرغ در بازار آزاد را بدتر کرد و موجب طولانی‌تر شدن صف‌های خرید مرغ در مراکز عرضه دولتی مانند میادین میوه و تره‌بار و برخی واحد‌های صنفی عرضه‌کننده مرغ به نرخ مصوب دولتی شد.

علاوه بر آن میزان عرضه مرغ به نرخ آزاد در مرغ فروشی‌های سطح شهر تهران و برخی شهرستان‌ها به‌شدت کاهش یافت که بیانگر کاهش عرضه مرغ است. حتی برخی واحد‌های خرده‌فروشی، مرغ‌های تحویل گرفته در روز‌های قبل را این روز‌ها با نرخ جدید به مشتریان عرضه می‌کنند.

کاهش عرضه و گرانی مرغ در شرایطی است که به‌گفته رئیس سازمان دامپزشکی کشور، در روز ۱۲فروردین‌ماه امسال ۴میلیون‌و۷۳۸هزارو۸۰۸قطعه مرغ کشتار و ۸هزارو۸۷۷تن گوشت مرغ گرم به بازار عرضه شده که رکوردی در عرضه مرغ طی ۱۰سال اخیر بوده است.

علی صفر ماکنعلی، افزود: بیشترین میزان کشتار مرغ در استان‌های گلستان با ۹۰۱تن، گیلان با ۷۳۵تن، خراسان رضوی با ۶۷۲تن، فارس با ۶۳۵تن، اصفهان با ۵۹۰تن و آذربایجان غربی با ۵۶۱تن بوده است.

عرضه چند نرخی و تفاوت ۳۰ هزار تومانی قیمت مرغ

در شرایطی که برخی مسئولان افزایش احتکار خانگی مرغ در روز‌های قبل از پایان سال ۹۹ را یکی از عمده‌ترین دلایل کمبود و گرانی مرغ و تخم‌مرغ اعلام می‌کردند، با فروکش کردن نسبی تقاضای خرید مرغ در بازار بعد از سال تحویل نیز بررسی شرایط بازار این محصولات در نیمه نخست فروردین‌ماه ۱۴۰۰ بیانگر تداوم کمبود و گرانی این محصولات بود.

با این روند بازار عرضه چند نرخی مرغ و تخم‌مرغ داغ‌تر شد و نرخ خرده‌فروشی هر کیلوگرم مرغ در واحد‌های صنفی سطح شهر تهران و برخی مراکز استان‌ها در سیزدهمین روز فروردین‌ماه امسال از ۳۲ تا ۵۲ هزار تومان در نوسان بود که حاکی از شکاف ۷ تا حدود ۲۷ هزار تومانی نرخ هر کیلوگرم مرغ تازه با نرخ مصوب جدید ۲۴ هزارو ۹۰۰ تومانی دولتی است.

علاوه بر آن کیفیت مرغ عرضه شده در واحد‌های صنفی خرده‌فروشی سطح شهر به‌شدت کاهش یافته است و برخی فروشندگان مرغ منجمد تنظیم بازاری را با بازکردن یخ یا تعویض بسته‌بندی به جای مرغ کشتار تازه و گرم به مشتریان عرضه می‌کنند.

از نظر سایز نیز مشکلات تامین نهاده‌های تولید موجب کشتار زودهنگام مرغ‌های گوشتی با وزن پایین‌تر و افت کیفیت این محصول پروتئینی شده است. این کمبود و گرانی از تداوم تولید مطابق با روال گذشته خبر می‌دهد. صادرات مرغ نیز توسط وزارت صمت ممنوع شده و اکنون انگشت اتهام کمبود و گرانی مرغ به‌سوی سوءاستفاده دلال‌ها و برخی فروشندگان نشانه رفته است.

 ممنوعیت مجدد عرضه مرغ قطعه بندی شده

برخورد با عرضه مرغ قطعه بندی شده یکی از تدابیری است که قبلا مسئولان برای مقابله با گرانفروشی مرغ در واحد‌های صنفی اتخاذ کرده بودند و مجددا نیز طبق اعلام اتاق اصناف ایران، تا اطلاع ثانوی عرضه هرگونه مرغ قطعه بندی شده به‌ویژه در استان تهران ممنوع است.

ابلاغیه اتاق اصناف ایران براساس بند۲ مصوبات نخستین جلسه قرارگاه ساماندهی مرغ کشور به ریاست وزیر جهادکشاورزی درمورد ممنوعیت عرضه مرغ قطعه‌بندی شده و یا عرضه مرغ قطعه شده با طعم‌های مختلف توسط کلیه واحد‌های صنفی صادر شده است.

براساس این مصوبه همچنین قیمت مصوب هر کیلوگرم مرغ گرم برای مصرف‌کننده جهت عرضه در واحد‌های صنفی ۲۴هزارو ۹۰۰ تومان تعیین شده و علاوه بر آن صرفا واحد‌های صنعتی منتخب، مجاز به بسته‌بندی مرغ قطعه شده بوده و بازرسان سازمان حمایت از مصرف کنندگان، واحد‌های بسته‌بندی بزرگ را به‌طور مستمر پایش و حجم تولید آن را به‌طور پیوسته رصد خواهند کرد تا از سقف مصوب قرارگاه استانی تجاوز نکند.

براساس این مصوبه برخورد با متخلفین این مصوبه از امروز (شنبه) تشدید شده و نظارت و بازرسی برای اجرای دقیق این دستورالعمل توسط نمایندگان سازمان تعزیرات حکومتی، بازرسان سازمان حمایت مصرف کنندگان، اتاق‌های اصناف و سایر نهاد‌های مسئول صورت خواهد گرفت.

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdch.znxt23nviftd2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما