کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

حمله تند یک پزشک به رئیس جمهور

روحانی فقط حرف ۴ نفر را گوش می‌دهد/واکسن در این ممکلت نیست

14 فروردين 1400 ساعت 9:25

پیک چهارم در حالی شروع شده که هیچ واکسنی در مملکت وجود ندارد.


صبح شد: پیام طبرسی، متخصص عفونی و رییس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری تهران  گفت: متاسفانه پیک چهارم در حالی شروع شده که هیچ واکسنی در مملکت وجود ندارد. اگر فردی هم درخصوص عوارض واکسن روسی صحبتی کرده نباید زیاد جدی گرفته شود، زیرا تمام واکسن‌ها عوارض محدودی دارند، اما امروزه واکسن کرونایی در ایران وجود ندارد که بخواهیم درباره عوارض آن سخن بگوییم. اگر واکسنی پیدا کردید بعد در خصوص تزریق یا عدم تزریق آن صحبت می‌کنیم. با این حال خدا پدر روس‌ها را بیامرزد که ۵۰۰ هزار دوز برای ما ارسال کردند وگرنه کشور‌های دیگر و کوواکس هنوز به ما واکسنی تحویل ندادند. حالا اگر برخی رسانه‌ها در خصوص عوارض واکسن کرونا صحبتی کنند همین تعداد اندک هم دیگر به دست ما نمی‌رسد.

طبرسی در خصوص وقوع فاجعه در بیمارستان‌ها اظهار کرد: به عقیده من از فردا به دلایل متعددی از جمله بازگشت مسافران آمار فوتی‌ها چندین برابر روز‌های قبل می‌شود. بیمارانی که از مسافرت بازمی‌گردند باید کف خیابان بخوابند، زیرا تخت خالی در بخش آی‌سی‌یو برای آن‌ها در بیمارستان‌ها وجود ندارد. حالا اگر در این رابطه آقای وزیر اعلام کند تخت تامین می‌کند، ولی مرگ و میر تا الی سه هفته دیگر صعودی می‌شود. شروع پیک چهارم بعد از ۱۴ ماه نشان‌دهنده بی‌لیاقتی مسوولانی است که در تعطیلات نوروز جاده‌ها را نبستند.حال دیروز بعد از اینکه بیش از یک میلیون نفر به مسافرت رفتند برای سیزده به در یادشان افتاد که پارک‌ها را ببندند. مگر ۱۲ فروردین کرونا منتقل نمی‌شود که تنها ۱۳ فروردین را بستند؟! این مسخره‌بازی آقایان ما را خسته کرده است. این در صورتی است که متاسفانه مشخص نیست از شنبه که بیماران پشت در‌های بیمارستان بدون تخت می‌مانند چه ارگانی به آن‌ها پاسخگو خواهد بود.

دوباره تخت خالی وجود ندارد!

وی افزود: دیروز وزیر بهداشت از اعمال محدودیت‌های جدیدی خبر داد، ولی تمام این موضوعات الان دیگر بی‌فایده است، زیرا ویروسی که در حال چرخش است، نوع جهش‌یافته آن است. زمانی که دولت به فکر اعمال محدودیت‌ها در تعطیلات نوروز نبود حالا باید همگان تاوان بی‌لیاقتی‌های آن‌ها را بدهند، زیرا تا دو ماه دیگر با موج شدید کرونا و افزایش فوتی‌ها مواجه خواهیم بود. چون در حال حاضر نوع جهش‌یافته ویروس کرونا بر کشور غالب شده است. از این رو افزایش مبتلایان آمار مرگ و میر‌ها را صعودی می‌کند. چه بسا تختی هم برای درمان مبتلایان وجود ندارد. همانطور که در روز‌های گذشته بیمارستان‌ها به نسبت خالی بود و رسیدگی به مبتلایان هم برای کادر درمان آسانتر بود و اکثریت آن‌ها به سرعت بهبود پیدا می‌کردند. در نتیجه آمار فوتی‌ها هم کاهش پیدا کرده بود. این در حالی است که وقتی ازدحام در بیمارستان‌ها به وجود می‌آید رسیدگی به مبتلایان هم کاهش می‌یابد و به موازات آن آمار فوتی‌ها افزایش پیدا می‌کند.


رییس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت تقصیری ندارد بیان کرد: عدم کنترل کرونا هیچ ارتباطی به وزارت بهداشت ندارد. چه بسا وزیر بهداشت پیش از تعطیلات از مردم حضرت عباسی خواهش کرد اگر جاده‌ها هم باز بود کسی به مسافرت نرود. وقتی تمام جاده‌های ایران حتی جاده‌های منتهی به نواحی شمال کشور را باز کردند اینکه دیگر تقصیر وزارت بهداشت نیست. از سویی مگر برای وزارت بهداشت بیمارستانی ساختند؟! خیر، آقایان فقط به دنبال میز و صندلی و ریاست خودشان هستند. وقتی وزیر کشور در صدا و سیما به صراحت اعلام می‌کند که مردم خسته شدند، حالا کمی سفر بروند که اشکالی ندارد فقط اگر به شهر‌های قرمز برخوردند از کمربندی بروند! با این سخنان باز هم مقصر وزارت بهداشت است؟ بلکه به عقیده من همین افراد باید مسوولیت پیک چهارم را برعهده بگیرند.

طبرسی در مورد تعلل وزارت بهداشت برای تهیه واکسن گفت: مگر وزارت بهداشت مسوول خرید واکسن کرونا است؟! وزارت بهداشت از کجا و چگونه باید واکسن کرونا بخرد؟ مگر در حال حاضر واکسنی هم در جهان وجود دارد؟! هم اکنون آلمان و فرانسه زیر ۵ درصد واکسن زدند، حالا وزارت بهداشت ایران از کجا واکسن کرونا تهیه کند؟ دولت به دلیل فرار از مسوولیت‌هایش و تامین بودجه، وزارت بهداشت را مقصر جلوه داده است.

این در حالی است که وقتی رییس‌جمهور در رسانه ملی به صراحت اعلام می‌کند که ما دیگر پیک نداریم، ولی در حال حاضر در بیمارستان‌ها تخت خالی وجود ندارد این نشان‌دهنده عدم ارتباط آن‌ها با مردم است. آقایان حصاری دورشان کشیده‌اند که تنها چهار نفر برای آن‌ها پیغام می‌برند و حرف همان چهار تن را گوش می‌دهند.

اگر واقعا دولت بودجه تامین واکسن را به وزارت بهداشت داده است چرا تاکنون خودش شخصا واکسنی را تهیه نکرده است؟!

با واگذاری تهیه واکسن به شرکت‌های خصوصی رد گم‌کنی می‌کنند
وی افزود: واگذاری تهیه واکسن به شرکت‌های خصوصی هم دردی را دوا نمی‌کند، زیرا اکنون واکسنی در دنیا وجود ندارد. چه بسا فرض کنید یک شرکت خصوصی ۱۰۰ هزار دوز واکسن وارد کند. شک نکنید که سازمان غذا و دارو هیچ ساختار و برنامه‌ای برای پیشگیری از جلوگیری واکسن کرونا در بازار آزاد ندارد. به همین خاطر واکسنی که در کشور‌های دیگر به صورت رایگان در حال توزیع است، در کشور ما به قیمت گزافی فروخته می‌شود. در نتیجه خانواده‌هایی که درآمد بالایی دارند آن را تهیه و تزریق می‌کنند، ولی افرادی که توانایی خرید واکسن را ندارند، جان می‌دهند. به عقیده من تهیه واکسن توسط بخش خصوصی اشتباه محض است، زیرا شرکت‌های خصوصی به دنبال منفعت و سود هستند. با این اوصاف سود شرکت‌های خصوصی را چه فرد یا سازمانی می‌خواهد بدهد. چه بسا شرکت‌های خصوصی در سطح کلان توانایی تهیه واکسن را ندارند. تمام این حرف‌ها برای ردگم‌کنی است. رد گم کنی از ناکارآمدی دولت درخصوص عدم قرنطینه و کنترل کرونا است؛ بنابراین دولت باید مسوولیت تهیه و واکسیناسیون رایگان را بر عهده بگیرد.


رییس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با تاکید بر تولید واکسن داخلی تا سه ماه دیگر اظهار کرد: با وجود اینکه قرار است تا خرداد یا تیر ماه واکسن‌های کرونای داخلی به تولید انبوه برسند، اما باید در نظر گرفت که تا سه ماه دیگر ۱۰۰ هزار تن دیگر بر اثر کرونا فوت می‌کنند. دولت باید از مرگ ۱۰۰ هزار نفر دیگر جلوگیری کند نه اینکه دست روی دست بگذارد تا واکسن داخلی به نتیجه برسد.

وی افزود: با این تفاسیر از فردا فاجعه‌ای در تهران رخ می‌دهد که روز‌های آتی متوجه آن می‌شوید. زیرا منی که هر روز در بیمارستان هستم، وضعیت وخیم مبتلایان را می‌دانم. چه بسا تست‌های منفی کاذب هم از ابتدا وجود داشت، اما این روز‌ها ویروس کشنده‌تر شده است. تنها راهکار برای برون رفت از این وضعیت اعمال محدودیت‌های جدی در کشور است. البته اگر محدودیت‌ها از فردا هم اعمال شود ما باز تا ۲ ماه درگیر این پیک خواهیم بود، زیرا براساس تجربه زمانی که یک پیک شروع می‌شود تا ۲ ماه ادامه خواهد داشت؛ بنابراین اگر از همین امروز هم محدودیت‌های جدی اعمال شود دو ماه دیگر نتیجه آن را خواهیم دید. البته محدودیت تردد ۱۰ شب تا ۳ صبح هیچ تاثیری ندارد، چرا که مردم در طول تعطیلات نوروز ایرانگردی کردند! این مورد هم از همان مسخره‌بازی‌های آقایان بود. با این اوصاف تمام تقصیر‌ها به گردن دولت است نه وزارت بهداشت، چه بسا دولت برای تمام کم‌کاری‌ها و فوتی‌ها باید پاسخگو باشد.

انتهای پیام/


کد مطلب: 3016

آدرس مطلب :
https://www.sobhshod.ir/news/3016/حمله-تند-یک-پزشک-رئیس-جمهور

صبح شد
  https://www.sobhshod.ir