يکشنبه ۱۵ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۰۴
کد مطلب : ۳۰۱۹
plusresetminus
حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی نسبت به سال ۹۸ افزایش ۱۳۰ درصدی یافته است؛ اتفاق خوشایندی که به گفته رئیس اتحادیه پیش‌کسوتان می‌تواند با یک اقدام دیگر تکمیل شود.
کف حقوق ۱۴۰۰ بازنشستگان اعلام شد
صبح‌شد: با اجرایی‌شدن مرحله دوم همسان‌سازی حقوق ۳.۶ میلیون بازنشسته تامین اجتماعی، فیش‌های حقوقی آن‌ها از این ماه تغییر قابل‌توجهی خواهد داشت و آن‌طور که «مصطفی سالاری» مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی اعلام کرده است با افزایش ۱۳۰ درصدی نسبت به سال ۹۸، حداقل آن به ۴.۲ میلیون تومان خواهد رسید.

به گزارش خراسان، ماجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی روز گذشته به سرانجام رسید و با اعلام جزئیاتی درباره آن، مشخص شد که افزایش حقوق این بازنشستگان به طور تقریبی چقدر خواهد بود. مدیر عامل این سازمان عصر دیروز در نشست خبری خود، جزئیات این اقدام را تشریح کرد و خبرگزاری‌های مهر و فارس، صحبت‌های سالاری را این‌طور منتشر کردند:

* مرحله اول متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی، مردادماه سال گذشته اجرایی شد. در مهرماه سال ۹۹ نیز دیگر صندوق‌های بازنشستگی همسان‌سازی و افزایش حقوق داشتند که باعث شد فاصله حقوق بازنشستگان آن‌ها با بازنشستگان تامین اجتماعی افزایش یابد و مطالبه به‌حقی برای جبران این فاصله ایجاد شد.
* آن‌چه صندوق بازنشستگی کشوری در فروردین ۱۴۰۰به بازنشستگان خود پرداخت می‌کند، با احتساب دو مرحله همسان‌سازی و محاسبه افزایش حقوق سنواتی، نسبت به پرداختی اسفند ۹۸ حدود ۱۳۰ درصد افزایش یافته است و ما نیز تلاش کردیم حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی را مشابه آن‌ها افزایشی دهیم تا عدالتی برقرار و مابه‌التفاوت حقوق جبران شود.

۱۵ هزار میلیارد تومان برای همسان‌سازی حقوق فروردین

مبلغی که هم‌اکنون برای همسان‌سازی پرداخت حقوق بازنشستگان در فروردین‌ماه ۱۴۰۰ پرداخت می‌شود معادل ۱۵ هزار میلیارد تومان است، در حالی که در فروردین سال ۹۸ مجموع پرداختی‌ها ۶.۶ هزار میلیارد تومان بود؛ بنابراین با احتساب متناسب‌سازی انجام‌شده و همچنین افزایش سنواتی، حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در فروردین ۱۴۰۰ نیز ۱۳۰ درصد نسبت به سال ۹۸ افزایش داشته است.

* افزایش حقوق سنواتی بازنشستگان نیز ۳۹ درصد است و در سایر سطوح نیز با متناسب‌سازی به همان ۳۹ درصد خواهد رسید.

حداقل ۴.۲ میلیون دریافتی با ۳۰ سال سابقه

مدیر عامل تامین اجتماعی با ذکر یک مثال، میزان تقریبی افزایش حقوق‌ها را هم شفاف کرد: فردی با ۳۰ سال سابقه کار و حداقل پرداختی بیمه که در اسفند ۹۸ یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار تومان دریافتی داشته، در فروردین ۱۴۰۰ دریافتی‌اش به ۴ میلیون و ۲۰۰ تا ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان می‌رسد. برای بازنشستگان با کمتر از ۳۰ سال سابقه نیز این مبلغ، کاهش جزئی دارد و برای بازنشستگان با بیش از ۳۰ سال سابقه نیز، کمی افزایش پیدا می‌کند.

درمسیر تامین اعتبار

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی درباره اعتبار مورد نیاز برای تداوم پرداخت حقوق‌های متناسب‌سازی‌شده نیز گفت: امیدواریم بتوانیم منابع این افزایش را در ماه‌های آینده نیز تامین کنیم که برای این کار به کمک مجلس و دولت نیاز داریم و امیدواریم بتوانیم منابعی که مجلس برای متناسب‌سازی حقوق در نظر گرفته نیز وصول و تبدیل به نقدینگی کنیم و پیش‌بینی می‌کنیم مشکلی در تامین این اعتبار نداشته باشیم؛ چرا که برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده است. وی افزود: امیدواریم آن‌چه در فیش فروردین‌ماه بازنشستگان می‌آید بدون هیچ مشکلی ادامه پیدا کند و بتوانیم در ماه‌های آینده نیز با همکاری دولت، وزیر رفاه و رئیس سازمان برنامه و بودجه اعتبار لازم را دریافت کنیم.

واریزی اسفند ماه، علی الحساب بود

به گفته او، مبلغ یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی که در روز‌های پایانی اسفندماه ۹۹ به حساب بازنشستگان واریز شد، به صورت علی‌الحساب بوده و مربوط به اعمال افزایش حقوق‌ها در اسفندماه است و چیزی هم از حقوق بازنشستگان کسر نمی‌شود؛ آن‎چه در فروردین‌ماه به حساب بازنشستگان واریز می‌شود هم با احتساب متناسب‌سازی و افزایش سنواتی است.

پرداخت حقوق از ۱۹ فروردین

سالاری درباره صدور احکام بازنشستگان گفت: صدور احکام حقوق بازنشستگان از هفته گذشته آغاز شده و احتمالا تا روز یک‌شنبه (امروز) فرمول نهایی آن مشخص و امکان و مشاهده آن برای بازنشستگان فراهم خواهد شد؛ بنابراین از ۱۹ فروردین همانند ماه‌های قبل، پرداخت حقوق ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار بازنشسته با فرمول جدید آغاز می‌شود.
 
 
دهقان کیا: تاکیدمان رفع تبعیض بود

در این‌باره «علی دهقان‌کیا» رئیس کانون بازنشستگان کارگری تهران در گفتگو با خراسان درباره به ثمر رسیدن تلاش‌ها برای اجرای کامل همسان‌سازی حقوق کارگران بازنشسته گفت: خوشبختانه با همکاری مجلس، سازمان تامین اجتماعی و کانون‌های بازنشستگی مرحله دوم همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اجرایی شد. وی افزود: مطالبه و تاکید ما رفع تبعیض بین حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی و سایر بازنشستگان بود که این خواسته محقق شده و با اعمال فرمول جدید، نه تنها این فاصله حقوق‌ها خیلی کم شده بلکه در مواردی حتی بیشتر هم شده است.
 
 
صادقی: برای افزایش مزایای جانبی مذاکره می‌کنیم

«حسن صادقی» رئیس اتحادیه پیش‌کسوتان جامعه کارگری نیز در این‌باره به خراسان گفت: با پیگیری‌ها و همراهی‌های انجام‌شده، از این پس حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اگر از دیگر بازنشستگان بیشتر نباشد، کمتر هم نخواهد بود.

صادقی ادامه داد: با وجود این، هنوز درباره برخی مزایای جانبی مثل افزایش میزان حق اولاد، حق مسکن و مبلغ بن‌ها اختلاف‌نظر‌های جزئی وجود دارد که باید در جلسات درباره آن مذاکره کنیم. صادقی تصریح کرد: مطالبه ما این است که میزان مزایای جانبی بازنشستگان باید مشابه مبلغی باشد که شاغلان دریافت می‌کنند.

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdce.z8xbjh87o9bij.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما