کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پشت پرده بسته شدن «سوئز»

16 فروردين 1400 ساعت 8:31

ادعاهای جدیدی درباره مسدود شدن اخیر کانال سوئز مطرح شده ، مصر به دنبال گرفتن خسارت یک میلیارد دلاری از صاحبان کشتی«اور گرین» است.


صبح شد: با وجود این که یک هفته از بازگشایی کانال سوئز گذشته، اما هنوز خبر‌ها درباره این اتفاق در صدر اخبار قرار دارد و به تازگی هم مقامات مصری اعلام کرده اند که می‌خواهند از مالک ژاپنی کشتی «اور گیون» و شرکت تایوانی «اور گرین» که کشتی شان باعث مسدود شدن کانال به مدت یک هفته شده بود، خسارت یک میلیارد دلاری دریافت کنند. در همین زمینه اطلاعات و ادعا‌های جدیدی درباره علت مسدود شدن کانال هم منتشر شده که امروز به آن‌ها خواهیم پرداخت.


دلیل مسدود شدن کانال

کشتی عظیم باربری «اور گرین» که ۴۰۰ متر طول و عرض ۵۹ متری دارد با محموله ۲۴ تنی از چین عازم روتردام هلند بود که در روز ۳ فروردین باعث مسدود شدن کانال سوئز شد.

روزنامه واشنگتن پست در گزارشی درباره خسارت روزانه این مسدود شدن نوشت: «مسدود شدن این آبراهه روزانه نزدیک به ۹.۶ میلیارد دلار به اقتصاد جهان خسارت زد.» با این حال تحقیقات درباره علت این حادثه آغاز شده و بازسازی‌های اولیه تحلیل گران حاکی از احتمال تاثیر باد است که باعث کشیده شدن شناور در هنگام حرکت در کناره کانال شده است.

البته برخی از فعالان فضای مجازی به نقل از فرمانده کشتی «اور گرین» مدعی شده اند که: «علت بسته شدن کانال سوئز و خسارت یک میلیارد دلاری؛ ندادن رشوه چند بسته سیگار از سوی ناخدا و خدمه کشتی به راهنمای سوئز بوده است که باعث شده جهت دهی غلط از سوی مسئول کانال به کشتی داده شود» هنوز مقامات مصری واکنشی به این ادعا نداشته اند.

اهمیت کانال سوئز از نظر کشتیرانی

کانال سوئز یک قرن و نیم پیش افتتاح شد، این کانال از مهم‌ترین و پر رفت و آمدترین مسیر‌های عبور کشتی‌ها و نفتکش‌ها در جهان به شمار می‌رود. این کانال مسیر دریایی میان آسیا و اروپا را تا ۱۵ روز کاهش می‌دهد و خطرات سفردریایی را نیز پایین می‌آورد.

کشتی‌های کانتینربر و نفتکش‌ها به جای دور زدن کل قاره آفریقا، مسیر بسیار کوتاه‌تر ۱۹۳ کیلومتری کانال سوئز را طی می‌کنند تا از آسیا به اروپا یا برعکس بروند، به طوری که حدود ۱۰ درصد از کل تجارت جهان از این کانال عبور می‌کند. «لویدز لیست»، مجله معروف ترابری دریایی بریتانیا در گزارشی نوشته است که به طور میانگین هر روز بیش از ۵۰ کشتی از کانال سوئز عبور و ۱.۲ میلیارد تن بار را جابه جا می‌کنند.

پیامد‌های بسته شدن کانال

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی به نقل از مریتایم اگزکتیو، به دلیل مسدود بودن کانال سوئز در چندروز گذشته، ترافیک سنگینی از شناور‌ها در این کانال ایجاد شده است که پیش بینی می‌شود عبور همه آن‌ها حداقل ۱۰ روز زمان نیاز داشته باشد.

احمد بشیر؛ رئیس تیم اجرایی خطوط کشتیرانی مرسک هم در این باره گفته: «علاوه بر ترافیکی که به دلیل بسته شدن موقت کانال ایجاد شده است، به زودی شاهد ترافیک کشتی‌ها در بنادر مقصد نیز خواهیم بود.»

انتهای پیام/


کد مطلب: 3032

آدرس مطلب :
https://www.sobhshod.ir/news/3032/پشت-پرده-بسته-شدن-سوئز

صبح شد
  https://www.sobhshod.ir