دوشنبه ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۳۲
کد مطلب : ۳۰۳۷
plusresetminus
فروشندگان نبض قیمت‌ها در بازار بی‌مشتری خودرو را در دست گرفتند‌.
زمزمه‌های افزایش ۲۵ درصدی قیمت خودرو‌های داخلی
صبح‌شد: زمزمه‌های افزایش حداقل ۲۵ درصدی قیمت خودرو‌های پرتیراژ داخلی در بهار امسال و تداوم عرضه قطره‌چکانی محصولات خودروسازان به بازار موجب سیر صعودی قیمت انواع خودرو‌های داخلی و در دست‌گرفتن نبض بازار خودرو توسط فروشندگان شد.

به گزارش همشهری، بازار امسال خودرو در حالی به استقبال بهار رفت که کاهش شدید تقاضای ناشی از افت قدرت خرید مشتریان، نوسان نرخ ارز، افزایش ریسک سرمایه‌گذاری در بازار این کالای مصرفی و خروج تدریجی دلال‌ها موجب تشدید رکود بازار شده بود.

با این شرایط، معاملات بازار خودرو در بازار شب عید امسال به‌شدت کاهش یافت و به‌گفته فعالان صنفی با وجود رشد عرضه خودرو‌های دپو‌شده صفر‌کیلومتر از پارکینگ‌ها به بازار، مشتری برای خرید خودرو وجود نداشت.

اما از ابتدای فروردین‌ماه امسال انتظارات تورمی در سال جدید، زمزمه‌های گرانی رسمی حداقل ۲۵ درصدی با توجه به اعمال‌نشدن نرخ تورم‌بخشی ۱۴ درصدی زمستان سال گذشته و نرخ تورم‌بخشی اعلام‌نشده بهار امسال برای خودرو‌های پرتیراژ داخلی توسط شورای رقابت و تداوم ممنوعیت ثبت سفارش و واردات خودرو موجب شد تا برخلاف روز‌های پایانی سال گذشته که دست مشتریان برای چانه‌زنی و تعیین قیمت خرید خودرو باز بود، بار دیگر فروشندگان تعیین‌کننده قیمت خودرو در حاشیه بازار شوند.

بررسی برخی آگهی‌های فروش خودرو‌های کارکرده و صفر‌کیلومتر داخلی و خارجی در فضای مجازی نیز بیانگر رشد ۱۵ تا ۲۰ درصدی قیمت اینگونه خودرو‌ها در بازاری است که هنوز مشتریان رغبتی به خرید و فروش این خودرو‌ها ندارند، گرچه تجربه نشان داده که با داغ‌تر شدن قیمت خودرو در بازار سرمایه‌گذاران و برخی مشتریان واقعی خودرو تمایل بیشتری به خرید و فروش در بازار دارند.

آهنگ رشد قیمت‌ها در بازار خودرو

بررسی قیمت برخی انواع خودرو‌های صفر‌کیلومتر و کارکرده داخلی در حاشیه بازار بیانگر سیر صعودی نرخ این محصولات با وجود تثبیت نرخ دلار در محدوده ۲۴ هزار تومان است.

افزایش قیمت خودرو که در ۱۰ روز نخست سال جدید آغاز شده بود، در بازار دیروز خودرو نیز تداوم یافت و در گروه محصولات سایپا قیمت پراید ۱۱۱، پراید ۱۳۱، پراید ۱۳۲ و ساینا نسبت به روز شنبه هفته جاری افزایش یافت؛ به‌نحوی که قیمت پراید‌۱۱۱ با افزایش ۳ میلیون تومانی به ۱۲۹ میلیون، پراید‌۱۳۱ با افزایش ۴ میلیون تومانی به ۱۱۲ میلیون، پراید‌۱۳۲ با افزایش یک میلیون تومانی به ۱۱۴ میلیون و ساینا با افزایش ۲ میلیون تومانی به ۱۴۲ میلیون تومان رسید.

بررسی قیمت‌های درج‌شده در آگهی‌های فروش سایت‌ها نشان می‌دهد که در نیمه نخست فروردین‌ماه امسال قیمت سمند LX از ۱۸۵ تا ۱۹۷ میلیون، پژو‌۴۰۵ GLX دوگانه‌سوز از ۱۸۲ تا ۱۸۹ میلیون، پژو ۲۰۶ تیپ‌۲ از ۱۸۵ تا ۲۰۵ میلیون و تیپ‌۵ این خودرو در محدوده قیمتی ۲۵۳ تا ۲۵۸ میلیون، رانا ۲۰۳ تا ۲۰۸ میلیون، راناپلاس ۲۳۰ تا ۲۳۵ میلیون و دنا در محدوده قیمتی ۲۵۵ تا ۲۶۸ میلیون تومان اعلام شد.

در گروه محصولات سایپا نیز نرخ برخی خودرو‌ها طی ۱۵ روز گذشته سیر صعودی داشته است به‌نحوی که در آگهی‌های فروش خودرو در فضای مجازی سایپا۱۱۱ از ۱۲۳ تا ۱۲۹ میلیون و ۵۰۰ هزار، سایپا‌۱۳۱ از ۱۰۶ تا ۱۱۲ میلیون، ساینا از ۱۳۰ تا ۱۴۲ میلیون، تیبا اس‌ایکس از ۱۱۴ تا ۱۲۴‌میلیون، تیبا‌۲ ای‌ایکس از ۱۲۶ تا ۱۳۴ میلیون و کوییک دنده‌ای از ۱۳۸ تا ۱۴۶ میلیون و کوییک R با افزایش ۵ تا ۷ میلیون تومانی قیمت از ۱۴۲ میلیون به ۱۴۸ میلیون تومان تعیین شده است.

این در حالی است که رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران با اشاره به تداوم تعطیلی بازار خودرو با وجود آغاز به‌کار اکثریت مشاغل از ابتدای هفته جاری، این افزایش قیمت‌ها را ناشی از تعیین قیمت‌های افزایش‌یافته خودرو در سایت‌های فروش فضای مجازی قلمداد کرده است.

با این شرایط از ابتدای سال۱۴۰۰ نسبت به آخرین روز بازار خودرو در سال‌۱۳۹۹، قیمت محصولات ایران‌خودرو بین ۵ تا ۲۲‌میلیون تومان و قیمت محصولات سایپا ۵ تا ۱۰‌میلیون تومان افزایش یافته است.

سعید موتمنی، با بیان اینکه اکنون معامله رسمی چندانی در بازار خودرو صورت نمی‌گیرد، گفت: در ۱۵ روز نخست سال‌۱۴۰۰ دارندگان خودرو قیمت‌های سلیقه‌ای را در سایت‌های فروش درج می‌کنند. طی چند روز گذشته در سال جدید دارندگان خودرو با قیمت‌های دلخواه، خودرو خود را آگهی می‌کنند، اما این اعمال سلیقه را نمی‌توان مبنای واقعی تعیین قیمت‌ها در بازار خودرو دانست.

شوک قیمت‌گذاری بهاری خودرو به بازار

انتظارات تورمی در شرایطی موجب سیر صعودی قیمت خودرو‌های داخلی در بازار شده بود که با اظهارنظر رئیس شورای رقابت مبنی بر انتظار این شورا برای دریافت نرخ تورم‌بخشی از بانک مرکزی و تصمیم‌گیری در مورد میزان افزایش جدید قیمت خودرو در ۳‌ماه اول سال۱۴۰۰ تب افزایش قیمت در آگهی‌های فروش خودرو فضای مجازی بالا گرفت.

رضا شیوا، با تأکید بر اینکه در نهایت براساس نرخ تورم‌بخشی، قیمت خودرو‌های پرتیراژ داخلی نیز تغییر خواهد کرد، افزایش قیمت خودرو در ۳ ماه نخست امسال را قطعی دانست و گفت: تا ابتدای سال ۱۴۰۰ به‌مدت ۶‌ماه هیچ افزایش قیمتی برای خودرو‌های پرتیراژ داخلی نداشتیم چراکه طی ۳‌ماه آخر سال به‌دلیل اینکه نرخ تورم‌بخشی خودرو پایین بود، شورا با افزایش قیمت این خودرو‌ها موافقت نکرد.

او با بیان اینکه با توجه به نرخ تورم‌بخشی خودرو قطعا طی ۳‌ماه نخست امسال افزایش قیمت در خودرو‌های پر‌تیراژ داخلی را شاهد خواهیم بود، افزود: طی ۳‌ماه پایانی سال‌۹۹ که شورای رقابت مجوز افزایش قیمت به خودروسازان نداد و تورم‌بخشی خودرو حدود ۱۴ درصد بود که به‌دلیل اینکه ۳‌ماه قبل از آن شورا با افزایش ۳۰ درصدی قیمت‌ها موافقت کرده بود، میزان افزایش تورم‌بخشی ۱۴ درصدی ۳‌ماه پایانی سال گذشته را در تعیین قیمت این خودرو‌ها اعمال نکردیم.

ما در بهار امسال این میزان نرخ تورم بخشی را به علاوه رقم زمستان یکجا به قیمت خودرو اضافه می‌کنیم. شیوا در مورد نحوه قیمت‌گذاری محصولات جدید خودروسازان مانند تارا و شاهین توسط شورای رقابت، افزود: هنوز مشخصاتی از خودرو تارا به‌دست شورای رقابت نرسیده و باید اطلاعات آن توسط شرکت خودروسازی ارائه شود، این اطلاعات را به کلینیک خودرو می‌فرستیم و قیمت خودرو‌های جدید توسط متخصصان حرفه‌ای مشخص می‌شود که در نهایت نظرشان را به شورا ارائه کرده و شورا آن را تأیید می‌کند.

او در مورد تردد برخی محصولات جدید خودروسازان مانند تارا در خیابان‌ها با وجود مشخص‌نشدن قیمت رسمی این خودرو‌ها توسط شورای رقابت، گفت: ایران‌خودرو هنوز هیچ اطلاعاتی از تارا به شورای رقابت نداده و ممکن است این عرضه‌ای که صورت‌گرفته برای کشف قیمت توسط خود خودروساز باشد یا شاید این خودرو را به بازار عرضه کرده‌اند تا بتوانند مشتری جلب کنند، اما هنوز قیمتی برای این خودرو مشخص نشده است.

هشدار قطعه‌سازان به کاهش تیراژ

سیر صعودی قیمت خودرو‌ها در بازار در شرایطی است که قطعه‌سازان با اشاره به کمبود برخی مواد اولیه مانند فولاد نسبت به کاهش تیراژ تولید قطعه و در نهایت خودرو هشدار می‌دهند.

دبیر انجمن قطعه‌سازان با بیان اینکه عرضه فولاد با مشکل مواجه شده و اگر این کالا تامین نشود، قطعه‌ای تولید نخواهد شد، گفت: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات تامین مواداولیه قطعه‌سازان مربوط به فولاد است چرا‌که فولادی‌ها قیمت این کالا را بر مبنای دلار محاسبه کردند و عملا قیمت این کالا با افزایش نرخ دلار، ۸۰درصد گران شده است. مازیار بیگلو افزود: پیش از این قطعه‌سازان فولاد را به نرخ ۱۸‌هزار تومان خریداری می‌کردند، اما با عرضه این کالا در بورس، قیمت آن به ۲۱‌هزار تومان رسید و عرضه فولاد در حالی کم شد که اکنون در کشور توان تولید ۲۵میلیون تن فولاد را داریم و نیاز کل صنعت خودرو به این محصول ۸ میلیون تن است.

 او گفت: وزارت صمت برای سر‌و‌سامان‌دادن به بازار فولاد اعلام کرد که خریداران برای خرید این محصول باید ثبت‌نام کنند و سهمیه‌هایی نیز برای تولیدکنند‌گان و تجار درنظر گرفتند که این کار عرضه فولاد را به هم ریخت، چرا‌که این سهمیه‌بندی تولیدکنندگان را دچار مشکل کرد.

بیگلو افزود: به‌طور مثال، یکی از شرایط عرضه فولاد این بود که واحد‌هایی که پرس‌کاری دارند، فولاد دریافت کنند و سایر واحد‌ها اجازه دریافت فولاد را نداشته باشند که این امر موجب شده تا اکنون برخی از تولیدکنندگان که به زنجیره تولید بر‌می‌گردند، دچار مشکل شده و ورق فولادی را با قیمت دو‌برابر خریداری می‌کنند. علاوه بر آن شرکت‌های تجاری که فولاد را به قیمت آزاد در بازار می‌فروشند، این محصول را از بورس با دلال‌بازی خریداری می‌کنند.

او گفت: اکنون قیمت دلار تثبیت شده و کل تولید فولاد مازاد نیاز، مصرف داخل است، اما با این رویه‌ای که در پیش گرفته شده، شرکت‌های قطعه‌سازی منحل و امسال به مشکل جدی در صنعت خودرو بر خواهیم خورد.

محمد شهپری، عضو هیأت مدیره انجمن قطعه‌سازان کشور نیز با بیان اینکه خودروسازان در سال گذشته با وجود رشد تولید زیان بالایی را متحمل شدند، بنابراین مهم‌ترین مانع‌زدایی در سال جدید حذف قیمت‌گذاری دستوری خودرو‌ست، گفت: باید قیمت خودرو به‌روزرسانی و در حاشیه بازار تعیین شود و همانگونه که قیمت مواداولیه و صنایع زیر‌مجموعه‌ای، چون فولاد مبارکه، مس باهنر، آلومینیوم و پتروشیمی‌ها در بورس تعیین می‌شود، خودرو هم باید در بورس کشف قیمت شود.

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdce.x8xbjh87f9bij.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما