پنجشنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۱۲
کد مطلب : ۳۰۷۴
plusresetminus
سه نماینده مجلس که در مظان خروج از بهارستان به سمت پاستور قرار دارند، دو نفرشان عضو هیئت‌رئیسه‌اند. ازاین‌رو، مشخص شد آن میثاق‌نامه‌ای که زمانی در آستانه انتخاب رئیس مجلس میان اصولگرایان گل کرده بود، در حد یک مانور تبلیغاتی بود.
‌هیئت‌رئیسه مجلس در راه پاستور
صبح‌شد: سه نماینده مجلس که در مظان خروج از بهارستان به سمت پاستور قرار دارند، دو نفرشان عضو هیئت‌رئیسه‌اند. ازاین‌رو، مشخص شد آن میثاق‌نامه‌ای که زمانی در آستانه انتخاب رئیس مجلس میان اصولگرایان گل کرده بود، در حد یک مانور تبلیغاتی بود. مطابق آن میثاق‌نامه قرار بود آن‌ها که می‌خواهند نامزد ریاست مجلس شوند، تعهد بدهند تحت هیچ شرایطی به رأی مردم پشت نکنند و از پارلمان خارج نشوند. مشخص نیست از میان اصولگرایان عضو مجلس، به‌ویژه آن‌ها که عزم ریاست پارلمان کرده بودند، کدام‌یک به این میثاق‌نامه تن دادند و کدام ندادند.

آن‌طور که مشخص است، حداقل قالیباف و قاضی‌زاده هیچ‌کدام پای این میثاق‌نامه را امضا نکرده‌اند. قالیباف که از زمان طرح بحث چنین میثاق‌نامه‌ای که پشت آن جبهه پایداری بود، اصلا دیگر در جلسات اصولگرایان شرکت نکرد، چه برسد به امضا‌کردن میثاق‌نامه مربوط به سمت‌هایی که او به نوعی رسیدن به آن‌ها را حق خود می‌دانست.

نکته جالب‌تر، اما این است که امیرحسین قاضی‌زاده که خودش عضو جبهه‌ای است که آن میثاق‌نامه را تهیه کرده بود و حالا در هیئت‌رئیسه حضور دارد نیز می‌خواهد به رأی مردم پشت کند و عازم پاستور شود. مشخص است آن میثاق‌نامه صرفا و کاملا با هدف قالیباف نوشته شده بود، نه با هدف ایجاد یک تعهد اخلاقی برای نمایندگان مجلس؛ چون به هدفش نرسید و کارگر نیفتاد، پس دیگر مسئله پشت‌کردن یا پشت‌نکردن به رأی مردم اهمیتی ندارد. امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی روز گذشته در حاشیه جلسه علنی مجلس در جمع خبرنگاران با اشاره به خبر‌های مربوط به اعلام نامزدی‌اش در انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: من در انتخابات ثبت‌نام خواهم کرد و نامزدی من در انتخابات به تأیید صلاحیت شورای نگهبان بستگی دارد.

او در واکنش به این سؤال که آیا خودش را رجل سیاسی می‌داند، گفته است‌: جریانی در حال ایجاد است که شورای نگهبان را با جوسازی و هوچی‌گری تحت فشار قرار دهد؛ در‌حالی‌که ویژگی‌های رجل سیاسی و مذهبی در قانون مشخص شده است. او درباره احتمال کاندیداتوری قالیباف و رئیسی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰ گفت: من به این پرسش پاسخ نمی‌دهم، زیرا ما بر‌اساس، اما و‌اگر‌ها عمل نمی‌کنیم و رهبری هم در سخنرانی اخیرشان فرمودند همه ببینید که نسبت به موضوع‌ها صلاحیت دارید یا نه. قاضی‌زاده‌هاشمی ادامه داد: ریاست‌جمهوری یعنی اداره و هماهنگی داخلی و بیرونی کشور که باید با شناخت سیاست داخلی و خارجی، اقتصاد و امنیت و مسائل اجتماعی و فرهنگی همراه باشد. رئیس‌جمهور باید برای اصلاح امور برنامه داشته باشد و مسائل را بشناسد. همچنین راهبرد مشخصی برای اصلاح داشته باشد و علاوه‌بر تحول‌خواهی و شجاعت، توانایی برای بسیج‌کردن در راستای تحول نیز از ویژگی‌هایش باشد. البته در نهایت فرد باید با نگاه اجمالی به دیگر نامزد‌ها ببیند اصلح است یا نه.

امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، زاده ۱۳۵۰ در فریمان و پزشک است. او پسرعموی قاضی‌زاده‌هاشمی، وزیر سابق بهداشت دولت روحانی است. قاضی‌زاده پیش‌تر در دوره هشتم، نهم و دهم مجلس شورای اسلامی نیز به‌عنوان نماینده حوزه انتخابیه مشهد و کلات فعالیت می‌کرد و در دوره نهم و دهم به‌عنوان دبیر، عضو هیئت‌رئیسه مجلس بود. او در فاصله سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۳ سخنگوی جبهه پایداری بود.

علی نیکزاد، نایب‌رئیس مجلس نیز یکی‌دیگر از چهره‌هایی است که اتفاقا نامش در رسانه‌های اصولگرایی به عنوان یکی از نامزد‌های انتخابات ریاست‌جمهوری مطرح شده است. یک نماینده مجلس که هم‌استانی علی نیکزاد است، سال گذشته پیش‌بینی کرده بود او احتمالا نامزد ریاست‌جمهوری می‌شود. سیدغنی نظری‌خانقاه، نماینده حوزه انتخابیه خلخال و کوثر در مجلس یازدهم، به انصاف‌نیوز گفته بود: تا الان چیزی در‌این‌باره به ما گفته نشده، اما بعید نیست.

بستگی دارد در این یک سال در مجلس چگونه کار کند، ولی در حد ریاست‌جمهوری هست. حالا اینکه به این فکر برسند یا نرسند و چه اتفاقاتی در این یک سال بیفتد، عملکرد ایشان در این یک سال خیلی مهم است؛ می‌تواند ایشان را ضعیف یا قوی کند. درست، همین چند روز قبل جمعی از نمایندگان مجلس با حمایت از نایب‌رئیس مجلس اعلام کردند او برای حضور در عرصه انتخابات آماده می‌شود.

عباس جهانگیر‌زاده، نماینده مردم پارس‌آباد، بیله‌سوار و اصلان‌دوز مغان نیز از نمایندگانی است که بر حمایت از نیکزاد تأکید کرده است. نیکزاد در دولت نهم از ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۷ استاندار اردبیل و در دولت دهم از ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۰ وزیر مسکن‌و‌شهرسازی بود و با حفظ سمت، از ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۰ نیز سرپرستی وزارت راه و ترابری را بر عهده داشت. پس از ادغام دو وزارتخانه، در فاصله سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲ نیز به‌عنوان وزیر راه‌و‌شهرسازی فعالیت می‌کرد. با‌این‌حال، او دیروز در پاسخ به پرسش انتخاباتی خبرنگاران از آن‌ها خواست فعلا صبر کنند؛ چون به گفته او «صبر چیز خوبی است».

سومین چهره از هیئت‌رئیسه مجلس که اگرچه صراحتا نگفته قصد انتخابات ۱۴۰۰ را دارد، اما یکی از چهره‌های بالقوه این انتخابات است، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس است؛ فردی که اساسا درباره او گفته می‌شد ورودش به مجلس یازدهم صرفا با هدف پرش از صندلی ریاست بهارستان به سمت صندلی ریاست پاستور بوده است. رفتار‌هایی هم که در قالب سفر‌های استانی با عنوان نظارت بر دولت در این یک سال اخیر در پیش گرفته، او را بیش از پیش در مظان اتهام نامزدی قرار داده است.

اگرچه مجلس در واکنش به گزارش پیشین «شرق» که به رقابت محسن رضایی و محمدباقر قالیباف، فرماندهان پیشین سپاه، در قالب سفر‌های استانی پرداخته بود، واکنش نشان داد و مدعی شد این سفر‌ها در قالب وظایف کاری رئیس مجلس انجام می‌شود و ربطی به تبلیغات انتخاباتی ندارد. با‌این‌حال، رئیس مجلس همچنان یکی از چهره‌هایی است که ظن حضورش در کارزار انتخاباتی ریاست‌جمهوری همچنان قوی است.

حمیدرضا حاجی‌بابایی، وزیر آموزش‌وپرورش دولت دوم احمدی‌نژاد و نماینده شش دوره مجلس شورای اسلامی که اکنون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس است نیز یکی‌دیگر از نمایندگانی است که تا این لحظه رسما برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام آمادگی کرده است. اگرچه او در مجلس فعلی عضو هیئت‌رئیسه نیست. او در انتخابات ۱۳۹۶ هم کاندیدا شد، ولی نتوانست در جمع کاندیدا‌های نهایی حاضر شود. او گفته است: «من یک طرف قضیه هستم، یک طرف دیگر مردم هستند. ۵۰ درصد ما راضی هستیم، ۵۰ درصد هم مردم باید بخواهند. همه ما، چه نمایندگان و وزرا، کاندیدای ریاست‌جمهوری هستیم. اگر چند وقت مانده به ریاست‌جمهوری به نماز جمعه رفتیم و هفت، هشت نفر با ما دیده‌بوسی کنند، تکلیف روشن می‌شود». حمیدرضا حاجی‌بابایی شش دوره نماینده مجلس بوده است. او در کابینه دوم محمود احمدی‌نژاد وزیر آموزش‌و‌پرورش بود.

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdcf.edmiw6dxjgiaw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما