سه شنبه ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۱۸
کد مطلب : ۳۱۳۹
plusresetminus
ظرف روز‌های گذشته، اخباری هم در برخی پایگاه اطلاع‌رسانی و خبری درباره مراجعه مبتلایان بیماری‌های خاص به بیمارستان امام حسین منتشر شد که البته اظهارات بیماران، حکایت از آشفتگی وضعیت داشت.
بیماران سرطانی برای دریافت واکسن به کجا مراجعه کنند؟
صبح‌شد: در حالی که هنوز، فاز اول واکسیناسیون کرونا تمام نشده و همچنان، تعداد بسیار زیادی از جمعیت هدف زیر گروه‌های دوگانه فاز اول، به دلیل ناکافی بودن موجودی دوز‌های واکسن، واکسینه نشده‌اند، از هفته اول فروردین امسال، برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی در بعضی استان‌ها، فاز دوم واکسناسیون را برای برخی زیرگروه‌ها آغاز کرده‌اند در حالی که زمان دسترسی به موجودی واکسن مورد نیاز برای تکمیل فاز‌های اول و دوم، هنوز در هاله‌ای از ابهام است.

هفته گذشته، چند فراخوان در فضای مجازی منتشر شد که از مبتلایان بیماری‌های خاص ساکن تهران دعوت می‌کرد برای تزریق واکسن چینی «سینوفارم»، به بیمارستان‌های دانشگاهی لقمان (منطقه ۱۰) امام حسین (منطقه ۷) طالقانی (منطقه یک) و مراکز درمانی واقع در شهرستان‌های دماوند، فیروزکوه، ورامین و پاکدشت مراجعه کنند. متن یکی از این دعوتنامه‌ها که مربوط به تزریق واکسن در بیمارستان امام حسین بود، تاکید داشت که این واکسن، فقط و فقط به مبتلایان ام‌اس، سرطان، نارسایی کلیه و پیوند عضو اختصاص خواهد یافت و مراجعان باید با در دست داشتن کارت ملی و مدارک موید بیماری، در ساعات تعیین شده در محل بیمارستان حاضر باشند.

در متن کامل‌تر این فراخوان، تمام بیماران نیازمند دیالیز، مبتلایان هموفیلی، تالاسمی، ام‌اس، CF، EB، اتیسم، MPS، پیوند اعضا (با اولویت پیوند قلب، ریه، کبد، کلیه) و مبتلایان نقص ایمنی اولیه به عنوان بیماران مشمول دریافت واکسن سینوفارم، در یک گروه‌بندی دقیق مشمول دریافت واکسن سینوفارم قرار گرفته بودند.

این فراخوان در حالی در فضای مجازی منتشر شد که از سال گذشته و به دنبال تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا، معاونان بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی، مسوول مشخص کردن اولویت‌بندی تزریق واکسن بودند، اما دیروز، مسوولان اغلب انجمن‌های خیریه و حامی حمایت از مبتلایان سرطان در استان‌های تهران، البرز و مازندران، به خبرنگار «اعتماد» گفتند که تا روز گذشته، از سوی مسوولان وزارت بهداشت، دانشگاه‌های علوم پزشکی تابعه و ستاد ملی مقابله با کرونا، هیچ اعلامی برای مطلع کردن بیماران و ارجاع آن‌ها بابت تزریق واکسن کرونا دریافت نکرده‌اند.

مسوولان موسسه خیریه محمدحسین رضوی (استان تهران) موسسه خیریه مهر سهیلا (استان البرز)، انجمن یاری به کودکان مبتلا به سرطان بابل (استان مازندران) موسسه غیردولتی خیریه حمایت از بیماران مبتلا به سرطان نور (استان تهران و موسسه خیریه حمایت از کودکان سرطانی / محک استان تهران) در پاسخ‌های متفق به «اعتماد» گفتند: «ما هم در فضای مجازی این فراخوان را دیدیم. با بیمارستان‌های نامبرده در فراخوان تماس گرفتیم.

بعد از آنکه مضمون این فراخوان توسط مسوولان بیمارستان تایید شد، به بیمارانی که تحت پوشش ما بودند، اطلاع دادیم که می‌توانند بعد از مشورت با پزشک معالج‌شان، برای دریافت واکسن به این بیمارستان‌ها مراجعه کنند.

فراخوان منتشر شده در فضای مجازی، مربوط به بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است. دیروز، در وب‌سایت این دانشگاه، اخباری درباره تزریق واکسن کرونا به برخی مبتلایان پیوندی و سرطانی مراجعه‌کننده به بیمارستان لقمان و طالقانی منتشر شده بود و کارشناس مسوول واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت شرق تهران گفته بود که مرحله اول تزریق واکسن کرونا برای ۵۰ نفر از بیماران مراجعه‌کننده به بیمارستان لقمان انجام شده است.

ظرف روز‌های گذشته، اخباری هم در برخی پایگاه اطلاع‌رسانی و خبری درباره مراجعه مبتلایان بیماری‌های خاص به بیمارستان امام حسین منتشر شد که البته اظهارات بیماران، حکایت از آشفتگی وضعیت داشت.

در گزارشی که روز شنبه، در پایگاه خبری «دیدارنیوز» منتشر شد، یکی از مبتلایان ام‌اس، در نقل مشاهدات خود بعد از مراجعه به بیمارستان امام حسین نوشته بود: «۸ صبح شنبه ۲۱ فروردین، با مدارک پزشکی‌ام به بیمارستان امام حسین مراجعه کردم و جمعیت زیادی را دیدم که در گوشه‌ای از بیمارستان جمع شده‌اند.

فردی که گویا از مسوولان حراست بیمارستان بود، کاغذ‌هایی در دست داشت و اسامی افراد روی آن نوشته شده بود. در صحبت با او فهمیدم که افراد زیادی در آخر هفته گذشته به بیمارستان مراجعه کرده و اسم‌نویسی کردند و تا دهم اردیبهشت هم لیست‌ها پر است.


 مسوولان بیمارستان مدعی بودند که روزانه بیش از ۳۰ نفر را نمی‌توانند واکسن بزنند، ولی از لیست‌ها و برهم‌ریختگی‌های آنجا این حس القا می‌شد که این عدد باید بیش از این حرف‌ها باشد. خانمی که مسوول آنجا بود گفت که در مجموع، ۶۰۰ دوز واکسن به آن‌ها تحویل داده شده است. خانمی در معاونت درمان بیمارستان امام حسین هم گفت که هنوز بخشنامه‌ای برای واکسیناسیون به بیمارستان داده نشده و این واکسیناسیون، زیرنظر مرکز بهداشت همایون انجام می‌شود و مسوولان بیمارستان هم، فقط اتاقی برای تزریق واکسن در اختیار این مرکز بهداشت قرار داده‌اند.»

در ادامه این گزارش و در اشاره به نحوه مراجعات مبتلایان بیماری‌های خاص به بیمارستان طالقانی، آمده بود: «یکی از دوستانم حدود ساعت ۶ صبح شنبه ۲۱ فروردین به بیمارستان طالقانی مراجعه کرد و بعد از نام‌نویسی فهمید که ۵۹ لیست انتظار است. از او قبض آب یا برق خواستند که متناسب با منطقه جغرافیایی که در آن ساکن است، واکسن را به او تزریق کنند.

 در نهایت بعد از چند ساعت معطلی در بیمارستان، به او واکسن تزریق شد در حالی که مسوولان واحد تزریق می‌گفتند که روز شنبه، در بیمارستان طالقانی ۲۰۰ نفر واکسن کرونا دریافت کرده‌اند.»


یکی از مبتلایان سرطان در گفتگو با «اعتماد» می‌گوید که او هم از طریق فضای مجازی از تزریق واکسن برای مبتلایان بیماری‌های خاص باخبر شده، اما روز شنبه و بعد از مراجعه به بیمارستان امام حسین، با موجودی صفر واکسن مواجه شده و مسوولان حاضر در بیمارستان، به او و سایر مراجعان گفته‌اند که نه تنها واکسنی وجود ندارد، لیست انتظار تزریق واکسن هم تا ۱۱ اردیبهشت تکمیل شده و اگر بعد از آن تاریخ، واکسن آمد و موجودی مازاد داشت، خودشان با بیماران تماس می‌گیرند. این بیمار مبتلای سرطان، مراجعه دومی هم در همان روز به بیمارستان طالقانی داشته و آنجا با اظهارات متناقض مسوولان واحد تزریق مواجه شده در حالی که یک مسوول می‌گفته فقط ۸۰ دوز واکسن به دست‌مان رسیده تا برای بیماران خاص تزریق کنیم، اما مسوول دیگری از توزیع ۱۲۰ دوز واکسن خبر می‌داده است.


خبرنگار «اعتماد» در تماس تلفنی با بیمارستان امام حسین، حرف‌های متفاوت‌تری شنید؛ متصدی پاسخگویی درباره موجودی واکسن سینوفارم و زمان مراجعه بیماران خاص گفت که نه بعد از تاریخ دهم و یازدهم اردیبهشت، بلکه بعد از ۲۵ اردیبهشت تکلیف تزریق واکسن کرونا برای بیماران خاص مشخص خواهد شد آن هم به شرطی که تا ۲۵ اردیبهشت، واکسن به بیمارستان امام حسین برسد.

یک داستان، صد‌ها تناقض

بی‌اطلاعی مسوولان انجمن‌های حمایت از مبتلایان سرطان از فراخوان تزریق واکسن در بیمارستان‌های آموزشی و اظهارات متناقض توزیع‌کنندگان واکسن در کنار آشفتگی روند سوال‌برانگیز واکسیناسیون تعدادی از جمعیت هدف فاز دوم، خبر از ناهماهنگی جدی بین ستاد ملی مقابله با کرونا و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور دارد.

شنیده‌های «اعتماد» حکایت از آن دارد که ظرف روز‌های گذشته، سهمیه‌های اختصاصی واکسن کرونا برای دو بیمارستان تک‌تخصصی درمان مبتلایان سرطان در شهر‌های دزفول و ارومیه توزیع شده و یک منبع آگاه به «اعتماد» می‌گوید که نه‌تن‌ها شبکه ملی سرطان به عنوان رابط بین وزارت بهداشت و انجمن‌های غیردولتی سرطان کشور هم از این فراخوان و توزیع واکسن در بیمارستان‌های آموزشی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بی‌اطلاع بوده، ممکن است واکسن‌هایی که در این بیمارستان‌ها به مبتلایان سرطان تزریق شده، مازاد سهمیه واکسن مختص کادر درمان این بیمارستان‌ها باشد که با مجوز معاونت درمان دانشگاه و البته بدون هماهنگی با شبکه ملی سرطان، اتفاق افتاده است.

این منبع آگاه در ادامه اظهارات خود تاکید می‌کند که امروز، شرایط کشور این‌گونه است که قدرت انتخابی برای واکسن دریافتی نداریم و هر چه از سبد واکسن وزارت بهداشت به دست بیماران خاص رسید، باید تزریق کنند.

 نامعلوم بودن زمان‌بندی تزریق واکسن برای باقی جمعیت هدف از گروه بیماران خاص در حالی است که طبق گفته این منبع اگاه، از هفته‌ها قبل، مسوولان وزارت بهداشت علاوه بر مشخص کردن اولویت تزریق واکسن برای بیماران خاص، حتی سهمیه دریافتی مراکز بهداشت را هم مشخص کرده‌اند.

زمان‌بندی و اولویت‌ها به فراموشی سپرده شد

۲۰ دی ماه سال ۱۳۹۹، سند واکسیناسیون جمعیت هدفی بالغ بر ۶۰ میلیون نفر در پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری منتشر شد.

برمبنای این سند، ۴ فاز واکسیناسیون مشخص و مقرر شد که در فاز اول، حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر (شامل ۲ زیر گروه کادر درمان در بیمارستان‌های محل بستری بیماران کووید۱۹، تیم عملیاتی اورژانس کشور، کادر مستقیم تغسیل و شست‌وشوی اجساد متوفیان، شاغلان در آزمایشگاه‌ها و درمانگاه‌ها و مراکز سرپایی درگیر در شناسایی و غربالگری بیماران کووید۱۹، شاغلان در مراکز و گروه‌های تزریق واکسن کرونا، شاغلان درمانگاه‌های ۱۶ و ۲۴ ساعته کرونا، شاغلان مراکز بهداشتی شهری و روستایی خدمت‌دهنده به بیماران کرونا، شاغلان مراکز رسمی ارایه‌دهنده خدمت درمانی در منزل برای بیماران کرونا، شاغلان در مطب‌های فعال در پذیرش و غربالگری بیماران کرونا و مطب فعال متخصصان عفونی، متخصصان داخلی و فوق تخصص ریه، پزشکی عمومی، متخصصان کودکان و کلینیک‌های فعال دندان پزشکی، شاغلان مراکز رادیولوژی و سایر آزمایشگاه‌ها تشخیص طبی درگیر در تشخیص کرونا، شاغلان داروخانه‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی و وزارت بهداشت، جانبازان بالای ۵۰ درصد، جانبازان شیمیایی تنفسی، افراد با ریسک بالای ابتلا به کرونا در مراکز نگهداری و ساکن در خانه‌های سالمندان و آسایشگاه‌های جانبازان و افراد کم‌توان ذهنی و جسمی ساکن در مراکز نگهداری) در فاز دوم، حدود ۱۲ میلیون نفر (شامل دو زیرگروه افراد مسن بالای ۸۰ سال، بالای ۷۵ سال، بالای ۷۰ سال و بالای ۶۵ سال، افراد با بیماری‌ها و شرایط زمینه‌ای پر ریسک ۱۶ تا ۶۴ سال) در فاز سوم، حدود ۱۹ میلیون نفر شامل سه زیرگروه افراد ساکن در مراکز نگهداری جمعی مانند زندان‌ها، پادگان‌ها و مراکز آسایشگاهی نظامی، مراکز نگهداری کودکان بی‌سرپرست، گرمخانه‌ها، کمپ‌های مهاجران، کمپ‌های ترک اعتیاد، کارمندان شعب بانک‌ها، شاغلان شبکه حمل و نقل عمومی، نیرو‌های پلیس، معلمان، شاغلان شبکه تولید و توزیع مواد سوختی، تولید و توزیع مواد خوراکی، پشتیبانی زیرساخت‌ها، خدمات شهری و کارکنان مهدکودک‌ها و همچنین افراد ۵۵ تا ۶۴ سال و همچنین در فاز چهارم، جمعیت عمومی کشور براساس اولویت سنی واکسینه شوند.

زمان‌بندی ستاد ملی مقابله با کرونا هم تایید می‌کرد که اولین فاز واکسیناسیون، تا پایان سال ۱۳۹۹ تمام می‌شود و بهار سال ۱۴۰۰، آغاز واکسیناسیون گروه هدف فاز دوم خواهد بود.

امروز و در بیست و سومین روز فروردین ۱۴۰۰، نه تنها واکسیناسیون گروه هدف فاز اول، به پایان نرسیده و بنا به اعلام مسوولان وزارت بهداشت، به دلیل بدقولی فروشندگان جهانی واکسن، حداکثر ۴۰ درصد کادر درمان واکسینه شده‌اند و هنوز، توزیع واکسن برای باقی‌مانده جمعیت مشمول فاز اول ادامه دارد، تزریق واکسن به بیماران خاص، آن هم با کاستی‌ها و بی‌نظمی‌هایی که از گوشه و کنار کشور گزارش می‌شود، معنایی جز پایبند نبودن به زمان‌بندی و اولویت‌دهی‌های امضا شده ندارد.

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdch.xnxt23nzwftd2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما