چهارشنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۵۴
کد مطلب : ۳۳۱۱
plusresetminus
کشورهای جهان برای جلوگیری و کاهش مصرف دخانیات چه کرده اند؟
چگونه از مصرف دخانیات جلوگیری کنیم؟
صبح‌شد: سیگار کشیدن یکی از معمولی‌ترین رفتار‌های خطرناکی است که در بیشتر جوامع رایج است و جامعه ایرانی نیز از این قاعده مستثنی نیست.

طبق آمار‌هایی که در این زمینه وجود دارد، روزانه بین ۸۰ تا ۱۰۰ هزار کودک به تعداد سیگاری‌های جهان افزوده می‌شود که بیش از نیمی از این آمار در قاره آسیا حضور دارند و کارشناسان این حوزه تا نیمه سال ۹۸ میزان افراد سیگاری در ایران را بیش از ۱۵ میلیون نفر می‌دانند.

گرچه حداقل سن قانونی برای خرید سیگار و توتون در کشور‌های مختلف بین ۱۴ تا ۲۱ سال اعلام شده است و به طور خاص ۱۸ سالگی عمومی‌ترین سن برای گرایش به دخانیات است، اما نیوزیلند به تازگی در بخشی از اقدامات خود به منظور کنترل مصرف دخانیات در این کشور، در حال بررسی طرح ممنوع کردن تهیه دخانیات برای متولدان سال ۲۰۰۴ به بعد است.

مراقبت از نسل جدید در برابر سیگار

قانون گذاران نیوزیلند در تلاش برای افزایش تدریجی سن قانونی افراد مجاز به خرید دخانیات در این کشور هستند. به گزارش ایسنا این کشور قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ استعمال دخانیات را به صفر برساند. دولت همچنین در حال بررسی ممنوع کردن فروش فیلترها، کاهش میزان نیکوتین در دخانیات و محدود کردن مکان‌های خرید آن است.

وزیران کشور نیوزیلند قصد دارند برای محصولات دخانی حداقل قیمت را تعیین کنند. به گزارش ایندیپندنت، بر اساس اعلام انجمن سرطان، مصرف دخانیات از دلایل اصلی مرگ قابل پیشگیری در جوامع مائوری نیوزیلند است.

به نظر می‌رسد سیاستمداران نیوزیلند به این نتیجه رسیده اند که هزینه‌های درمانی افراد سیگاری که به دولت‌ها تحمیل می‌شود، بیش از سودی است که از فروش سیگار به دست می‌آورند و به همین دلیل به فکر ممنوعیت مصرف سیگار در کشور افتاده اند.

قوانین بازدارنده در جهان

برخی کشور‌ها مجازات منع مصرف سیگار برای افراد زیر ۱۸ سال یا استعمال سیگار در حضور افراد زیر ۱۸ سال را اعمال می‌کنند، به طور مثال در روسیه خرید و فروش سیگار به افراد ۱۸ ساله در برخی فروشگاه‌ها و منع استعمال دخانیات در مراکز عمومی از قبیل ایستگاه‌های مترو، سینما‌ها و مراکز دولتی ممنوع اعلام شده است.

برخی کشور‌ها هم قوانین سختی برای سیگار کشیدن در اماکن عمومی دارند که می‌توان به مالزی که برای سیگار کشیدن در مکان‌های ممنوع ۱۰۰ دلار، صربستان ۶۴ دلار و فرانسه ۴۵۰ یورو جریمه در نظر گرفته اند، اشاره کرد.

قانونی که اجرا نمی‌شود

در کشور ما هم قوانینی برای جلوگیری و کاهش مصرف سیگار به تصویب رسیده، اما انگار اجرای آن اهمیتی ندارد؛ از ممنوعیت سیگار کشیدن در اماکن عمومی گرفته تا فروش سیگار به افراد زیر ۱۸ سال یا دکه‌های روزنامه فروشی. به نظر می‌رسد در کنار تصویب قوانین، فرهنگ سازی و نظارت بر اجرای قانون هم الزامی است. اتفاقی که اکنون در کشور خودمان شاهد آن نیستیم.

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdcj.vetfuqetvsfzu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما