کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در جست و جوی عاملان فایل ظریف

8 ارديبهشت 1400 ساعت 9:23

واکنش ها به انتشار مطالب مطرح شده در فایل صوتی ظریف همچنان ادامه دارد. مجلس ظریف را فراخواند ، جان کری، سخنان وی را رد کرد و سخنگوی دولت هم گفت: فایل صوتی ظریف به سرقت رفته است.


صبح شد: درز کردن فایل صوتی از گفت‌وگوی محمد جواد ظریف و سعید لیلاز و سردرآوردن آن از رسانه معاند سعودی یعنی ایران اینتر نشنال، هیاهوی بسیاری به پا کرده و همچنان با واکنش‌ها و اعتراض‌های زیادی در داخل کشور همراه است و حتی پای روس‌ها و آمریکایی‌ها هم به این ماجرا باز شده است.

اولین چیزی که پس از انتشار این مصاحبه محرمانه که حاوی اظهارات ضدامنیت و خلاف منافع ملی است مورد توجه قرار گرفت چگونگی نفوذ و شیوه ارسال این فایل محرمانه به رسانه‌های خارجی و برخی خبرنگاران خارج نشین به ویژه شبکه سعودی اینترنشنال بود.

مسئله‌ای که دیروز خبرگزاری تسنیم به آن پرداخت و توضیحاتی راجع به این گفتگو‌ها ارائه کرد: «این مصاحبه ذیل پروژه تاریخ شفاهی دولت آقای روحانی و با مسئولیت حسام الدین آشنا انجام شده است، در میان افراد حاضر در این پروژه فردی نیز وجود داشته که چندی پیش از آمریکا تقاضای پناهندگی کرده است! نهاد‌های امنیتی نیز درباره این پروژه، عوامل مشغول در آن و همچنین مخاطراتی که ممکن است به بیرون درز کردن این صحبت‌ها منجر شود به دولت تذکر داده‌اند.

به گزارش تسنیم، مشخصاً به آقای واعظی رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور تذکر داده شده است. با این حال واعظی صرفاً به امتناع شخص خودش از مصاحبه در این پروژه اکتفا می‌کند، اما دولت مانع ادامه یا اصلاح این پروژه توسط حسام‌الدین آشنا نمی‌شود.

همچنین اطلاعات دیگر حاکی است که نگهداری از این فایل‌ها توسط نهاد زیرمجموعه آشنا در دولت به نحوی بوده که فایل صوتی چندی بعد در بین بعضی سیاسیون حزبی اصلاح‌طلب دست به دست می‌شده و حتی در اختیار تقی کروبی و سپس حسین کروبی نیز قرار گرفته بود! همزمان، وزیر امور خارجه در اولین واکنش غیر مستقیم به این فضا با انتشار صوتی در صفحه اینستاگرام خود گفت: "من معتقدم کار برای تاریخ نکنید، چون خطاب به تاریخ می‌گویم. خیلی نگران تاریخ نباشید نگران خدا و مردم باشید. "

ربیعی: فایل صوتی به سرقت رفته است

اما ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری اخیر درباره انتشار این فایل صوتی محرمانه، اطلاعات بیشتری ارائه کرد و با بیان این که رئیس جمهور در همین خصوص به وزارت اطلاعات دستور پیگیری دادند، گفت: «این گفتگو بخشی از برنامه‌ای به نام «آن سوی دولت» و با موضوع گزارش و روایت خدمات، اقدامات، چالش‌ها و دستاورد‌های دولت‌های یازدهم و دوازدهم است که زیر نظر مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، مصاحبه‌هایی با وزیران و معاونان محترم رئیس جمهور در چارچوب تاریخ شفاهی ۸ساله دولت‌های یازدهم و دوازدهم انجام گرفته است.

در مجموع ۳۳ مصاحبه انجام شده است و بنا بود که فایل کامل نسخه صوتی، تصویری و مکتوب گفتگو‌ها در دفتر هیئت دولت با درجه طبقه بندی آرشیو شود و یک نسخه گزیده از هر گفتگو با توافق مصاحبه شونده، در یک نهاد ملی مطالعاتی آرشیو و سپس منتشر شود و در دسترس عموم قرار گیرد.» ربیعی در ادامه اظهارات خود از سرقت این فایل خبر داد و گفت: «درباره مصاحبه با آقای دکتر ظریف، فایل گفتگو با او به دلایلی کاملا روشن که ابعاد آن هنوز روشن نیست (ولی بعد توطئه آمیز آن روشن است) توسط افرادی که هویت آن‌ها در حال بررسی است، به سرقت رفته و منتشر شده است.»

این اظهارات ربیعی، اما با واکنش توئیتری عبدا... گنجی مدیر مسئول روزنامه جوان همراه شد: «سخنگوی محترم دولت در معرفی ارسال کننده مصاحبه_ظریف به خارج از کشور یواشکی "سرقت"را به جای نفوذ فروخت. مگر لوازم منزل است که مقابل چشم سارق باشد؟

معرفی طراح و ناشر کم هزینه‌تر از کاوش امنیتی است. مگربرملا کردن قتل‌های زنجیره‌ای را قوت دولت خاتمی نمی‌دانید؟ بسم ا... در این دولت تکرار کنید، اما این که چه کسی یا چه کسانی به سرقت این فایل محرمانه اقدام کرده اند هنوز مشخص نیست و درعین حال در محافل سیاسی عده‌ای معتقدند که انتشار این گفت و گوی لیلاز و ظریف توسط اصولگرایان و برای حذف رقیب احتمالی خود در ۱۴۰۰ انجام گرفته و عده‌ای نیز انگشت اتهام را به سمت بعضی جریانات اصلاح طلبی گرفته و براین باورند که آنان به دنبال خلوت کردن صحنه انتخاباتی اردوگاه اصلاح طلبی بوده اند، از جمله به تازگی داریوش سجادی فعال رسانه‌ای علت انتشار فایل صوتی ظریف را به جهان آرابه این صورت گفت: «انتشار فایل صوتی آقای ظریف محصول رقابت درون گروهی برای سوزاندن او به عنوان یکی از نامزد‌های احتمالی ریاست جمهوری است ضمنا این کار به اصولگرایان نمی‌چسبد رد این مسئله را باید در کسی جست وجو کرد که نامزد اصلی وزارت امور خارجه در دولت روحانی بود.»، اما فارغ از همه این، اما و اگر‌ها و متهم کردن ها، آن چه که کاملا در ماجرای افشای این فایل محرمانه کاملا مشهود است، ضعف دست اندر کاران آن برای صیانت از آن است.

مسئله‌ای که حتی انتقاد حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران از حسن آشنا را در پی داشت: «متأسفانه سیستمی که آقای حسام‌الدین آشنا برای جمع‌آوری این گفتگو‌ها پیاده کرده و به‌کار گرفته بودند سیستم امنی نبود. بردن وزرا به یک استودیو در باغ کتاب تهران و گرفتن ناگفته‌های عملکردی از اعضای هیئت دولت کار پرریسکی است و دسترسی خیلی‌ها را به این فایل تسهیل کرده.»

خبر آنلاین نیز در گزارشی تیم احمدی نژاد را مسئول انتشار این فایل محرمانه اعلام می‌کند و می‌نویسد: «برخی شنیده‌ها از محافل احمدی‌نژادی‌ها خبر داده بودند که آن‌ها به‌زودی یک بمب خبری پیش از انتخابات منفجر خواهند کرد. شاید بمب آن‌ها همین فایل صوتی بوده است.»

در عین حال برخی خبرنگاران هم در کلاب هاوس مدعی شده اند که فایل کامل این مصاحبه که بیش از ۶ ساعت است برای برخی از خبرنگاران خارج از کشور ایمیل شده است که احتمالا شاهد پخش آن و جنجالی جدید خواهیم بود.

مجلس ظریف را فراخواند

از مهم‌ترین نکته این ماجرا یعنی سرقت فایل محرمانه یکی از مقامات عالیه کشور که بگذریم، اظهاراتی که ظریف در این مصاحبه برای ثبت در تاریخ بیان کرده است به ویژه قسمت‌هایی از آن که در خصوص سردار رشید اسلام شهید حاج قاسم سلیمانی مطرح شد و همچنین گفته او در خصوص مسئله میدان و دیپلماسی، پس از گذشت سه روز، اما همچنان واکنش‌های زیادی را به همراه داشته است.

از جمله مجتبی ذوالنوری، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس از فراخواندن ظریف به بهارستان خبر داد و گفت: «حرف‌های اخیر جواد ظریف را با حضور شخص وزیر در کمیسیون رسیدگی خواهیم کرد.» یا حتی حق وردی نماینده شهریار در مجلس در اظهاراتی خطاب به وزیر امور خارجه کشورمان هشدار داد که استعفا دهد وگرنه او را برکنار خواهند کرد: «با توجه به این که عملکرد ۸ساله محمد جواد ظریف در راس دستگاه دیپلماسی کشور نه تنها هیچ دستاوردی برای ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی نداشته است، بلکه در آخرین ماه‌های فعالیت دولت هزینه‌های سنگین تری نیز به نظام تحمیل خواهد کرد، بنابراین بهتر است خود وی عاقلانه استعفا کند.»

سردار اسماعیل کوثری نیز با انتقاد از سخنان ظریف، انتشار این سخنان در این برهه زمانی را به منظور تخریب روابط ایران و روسیه بیان کرد و در توضیح اقدامات سپاه قدس در سوریه و همکاری این نهاد با روسی‌ها گفت: «زمانی که بچه‌های ما آن جا (سوریه) بودند، روسیه نبود. حاج‌قاسم رفت با آقای پوتین صحبت کرد و برای او توضیح داد که وضعیت به چه صورت است. بله، یک تعداد از روسیه مستشار نظامی بودند، ولی این حرف‌ها به نظر من جز اختلاف انداختن میان ایران و روسیه نتیجه دیگری ندارد.»
 
توئیت زینب سلیمانی
 
زینب سلیمانی فرزند شهید سلیمانی نیز با انتشار عکس دست بریده شده پدرش در حادثه تروریستی فرودگاه بغداد و استفاده از دو هشتگ «برای خدا و مردم» و «جریان تحریف» در صفحه توئیتری خود نوشت: «هزینه میدان برای دیپلماسی.»

محسن رضایی دبیر تشخیص مصلحت نظام هم اظهارات ظریف را خلاف واقع بیان کرد و گفت: «ظریف بیش از هر سیاستمدار دیگری ناظر به نقش بی‌بدیل حاج قاسم در پیشبرد استراتژی‌های ایران در مذاکرات مختلف بوده و عجیب است که ایشان حالا منکر حقیقتی شده که خود بیش از هر کسی بر آن واقف است.»

وی افزود: «گزارش سفر و مذاکرات حاج قاسم سلیمانی و آقای پوتین به عنوان یک سند نزد مراجع رسمی ثبت شده است؛ آن چه از آقای ظریف نقل شده، با واقعیت انطباق ندارد.»

توئیت شمخانی

با این حال، علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی در توئیتی نوشت: سیاست‌های قطعی نظام در میدان و دیپلماسی حاصل گفتگو‌های اقناعی و پنهان از نگاه زهر آلود نامحرمان و دشمنان بوده و هست. دوگانه‌ای در اجرای بدون تنازل این سیاست‌ها که منبعث از اصول قطعی انقلاب اسلامی است وجود ندارد. همزمان، تعدادی از مردم کرمان ظهر دیروز در مقابل نمایندگی وزارت امور خارجه در استان کرمان تجمع کردند و سخنان اخیر ظریف درباره شهید سلیمانی را با خوانش بیانیه محکوم کردند.

تشکیل پرونده قضایی درباره فایل صوتی

از سوی دیگر، بنابر اطلاعیه دادسرای عمومی و انقلاب تهران، در پی انتشار فایل صوتی طبقه بندی شده از وزیر امور خارجه از حیث جنبه عمومی جرم با دستور دادستان تهران، پرونده قضایی در دادسرای امنیت تهران تشکیل شده است.

این اطلاعیه می‌افزاید اتهام اصلی مطرح در این پرونده انتشار و قرار دادن اطلاعات طبقه بندی شده کشور در اختیار افراد فاقد صلاحیت است که حسب مورد طبق ماده ۵۰۱ قانون مجازات اسلامی و قانون مجازات انتشار و افشای اسناد محرمانه و سری، مباشران و معاونان این اعمال تحت تعقیب کیفری قرار می‌گیرند و برخورد قاطع صورت خواهد گرفت.

جنجال صوت ظریف در آمریکا

از اظهار نظر‌ها و واکنش‌ها در داخل کشور که بگذریم، درز و انتشار این فایل محرمانه، آمریکایی‌ها را هم بدجور درگیر خود کرده است به طوری که شاید با فشار جمهوری خواهان آمریکا، جان کری وزیر خارجه آمریکا در دولت اوباما، مجبور به خداحافظی از مجلس سنا بشود! ماجرا از آن جا آغاز می‌شود که ظریف در مصاحبه خود با «سعید لیلاز» مدعی شد که جان کری به وی اطلاع داده است که رژیم صهیونیستی، منافع ایران در سوریه را دست‌کم ۲۰۰ مرتبه مورد حمله قرار داده است.

این اظهارات وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره اطلاع رسانی جان کری در خصوص حملات رژیم صهیونیستی به منافع ایران در سوریه فارغ از صحت و سقم آن، موجی از خشم را در میان محافظه‌کاران آمریکایی برانگیخته و آن‌ها تأکید کردند که جان کری به اسرار رژیم صهیونیستی خیانت کرده است.

جرج بوش رئیس جمهور اسبق آمریکا و عضو جمهوری خواه مجلس سنا نیز در یک سخنرانی در صحن سنا، خواستار استعفای جان کری شد و گفت که بسیار حیرت زده است از این که جان کری «اسرار یکی از مهم‌ترین و پایدارترین متحدان ما در منطقه را برای یکی از دشمنان اثبات شده و بزرگ‌ترین کشور حامی تروریسم فاش کرده است».

«نیکی هیلی» سفیر ایالات متحده در سازمان ملل در دوران ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» نیز با «زننده» توصیف کردن اظهارات ظریف، «جان کری» را به «جاسوسی برای ایران» متهم کرد.

با این حال، کری در یک پیام توئیتری که عصر روز گذشته منتشر کرد، با رد اظهارات ظریف گفت: «می‌توانم به شما بگویم که این روایت و این اتهامات بی، چون و چرا نادرست است. هرگز چنین چیزی رخ نداده است، چه در زمانی‌که من وزیر خارجه بودم یا پس از آن».

انتهای پیام/


کد مطلب: 3313

آدرس مطلب :
https://www.sobhshod.ir/news/3313/جست-جوی-عاملان-فایل-ظریف

صبح شد
  https://www.sobhshod.ir